در چند سال اخیر شایعات زیادی در رابطه با تحقیقات مایکروسافت در رابطه با تولید یک دستگاه استریمینگ برای سرویس Xbox Cloud Gaming با یک دانگل کاربردی تر (مشابه با Chromecast و Google Stadia) منتشر شده است. اولین نشانه در زمینه تأیید این شایعات، پروژه Hobart بود که مایکروسافت آن را از چند سال پیش آغاز کرده است. اخیراً یک نام جدید با عنوان “Keystone” در لیست Xbox OS مشاهده می شود که بازار شایعات در این رابطه را دوباره حسابی داغ کرده است! این طور که به نظر می رسد، مایکروسافت در حال ادامه دادن جستجوی خود برای یافتن یک سخت افزار اضافی برای کنسول بازی ایکس باکس است.

مایکروسافت تأیید کرد که در حال کار کردن بر روی یک دستگاه استریم ابری برای ایکس باکس با نام Keystone است

ما اکنون می توانیم صحت این اخبار را تأیید کنیم! احتمالاً شاهد یک دستگاه استریمینگ مدرن خواهیم بود که از جدیدترین نسل HDMI پشتیبانی می کند و توانایی اجرای Xbox Game Pass و سرویس گیمینگ ابری آن را دارد. با این حال مایکروسافت به آزمایش ها و تحقیقات بیشتری برای طراحی این محصول پیش از عرضه آن به بازار نیاز دارد.

یکی از مقامات مایکروسافت در این رابطه اعلام کرده است که مایکروسافت قصد جدی دارد تا حد امکان، محدودیت های مربوط به محتوای ایکس باکس را با سخت افزاری مدرن تر و کم هزینه تر کاهش دهد. از این جهت، نسخه فعلی Keystone نیازمند ارتقاهای بیشتری است و در رابطه با آن باید تحقیقات جامع تری صورت گیرد. پس مایکروسافت در آینده ای نزدیک قصد عرضه نسخه نهایی آن را به بازار ندارد. این شخص در این رابطه گفته است:

«نگاه ما به Xbox Cloud Gaming نسبت به گذشته تغییری نکرده است و هدف ما این است که افراد بازی هایی را که دوست دارند، در هر مکانی که دلشان می خواهد، بر روی هر دستگاهی که ترجیح می دهند بتوانند اجرا کنند! همان طور که سال گذشته اعلام شد، ما در حال کار کردن بر روی دستگاه استریم گیم هستیم که Keystone نام دارد و می تواند به هر تلویزیون و مانیتوری بدون نیاز به کنسول بازی متصل شود.

مایکروسافت تأیید کرد که در حال کار کردن بر روی یک دستگاه استریم ابری برای ایکس باکس با نام Keystone است

در مسیر فنی توسعه این دستگاه، ما مدام دستاوردهای خود را ارزیابی می کنیم، آموخته های خود را مرور می کنیم و مطمئن می شویم که در مسیر درستی برای ارائه یک دستگاه ارزشمند برای مشتریان خود هستیم. ما تصمیم گرفته ایم که تا دستگاه جدید با Keystone فعلی متفاوت باشد و از تکرار گذشته ها اجتناب کنیم! در همین راستا هدف ما این است که سرویس Xbox Cloud Gaming برای افراد بیشتری در سرتاسر دنیا قابل دسترسی باشد و رویکرد خودمان در ساخت این دستگاه جدید را بر همین اساس پایه گذاری کرده ایم».

چیزی که از این سخنان برمی آید این است که ساخت و توسعه Keystone می تواند چند سال زمان ببرید و به این زودی ها شاهد عرضه نسخه نهایی آن توسط مایکروسافت نخواهیم بود.

مایکروسافت تأیید کرد که در حال کار کردن بر روی یک دستگاه استریم ابری برای ایکس باکس با نام Keystone است

عکس بالا سال گذشته به صورت غیر رسمی منتشر شد. درست است که این عکس واقعی نیست و در واقع یک رندر است، اما دید ما نسبت به دستگاه استریم ایکس باکس را بازتر می کند. با توجه به اینکه نام “Keystone” در کنار پلتفرم هایی مانند “ERA” و “GameOS” به عنوان یک سیستم عامل در Xbox OS قرار گرفته، می توان این احتمل را داد که این دستگاه به نوعی ویندوز سبک تر یا Xbox OS مجهز باشد. استفاده از ویندوز به جای جایگزین هایی مانند اندروید به مایکروسافت این امکان را می دهد تا اپلیکیشن های استریم اختصاصی خود (مانند Microsoft Movies & TV) را بر روی این دستگاه استفاده کند. البته استفاده از اندروید می تواند به تثبیت سریع تر جایگاه این دستگاه در بازار کمک بیشتری کند. چرا که در این صورت اپلیکیشن هایی مانند نتفلیکس و اسپاتیفای بر روی این دستگاه قابل استفاده خواهند بود! حال باید منتظر بمانیم و ببینیم که برنامه مایکروسافت برای Keystone چه خواهد بود.

منبع: windowscentral