سرفیس نئو جدیدترین عضو از خانواده سرفیس مایکروسافت است که به دو صفحه نمایش مجهز خواهد بود. این دستگاه برای اولین بار در سال 2019 معرفی شد و مایکروسافت اعلام کرد که قصد دارد تا از سیستم عامل Windows 10X بر روی آن استفاده کند. اما پس از آن مایکروسافت پروژه ویندوز 10X را متوقف کرد و متعاقب آن تولید Surface Neo نیز به تعویق افتاد. انتظار می رفت که این دستگاه در پاییز سال 2020 به بازار آید، اما این اتفاق هرگز نیفتاد. به هر حال اکنون نیز تاریخ دقیق عرضه سرفیس نئو مشخص نیست. با این وجود اطلاعاتی را که در رابطه با آن در این مدت منتشر شده، در این بخش برای شما گردآوری کرده ایم.

جدیدترین اخبار در رابطه با مایکروسافت  Surface Neo

مشخصات سخت افزاری سرفیس نئو

همان طور که اشاره شد سرفیس نئو به دو صفحه نمایش LCD مجهز است که از طریق لولا به یکدیگر متصل شده اند و کاربر می تواند از آنها به صورت مجزا یا در ارتباط با یکدیگر (به صورت مولتی تسکینگ) استفاده کند. این دستگاه به شکل یک کتاب طراحی شده و می توان آن را همانند یک لپ تاپ یا تبلت مورد استفاده قرار داد. هر یک از صفحه نمای هایش های سرفیس نئو دارای اندازه 9 اینچی هستند و اگر از هر دوی آنها در کنار یکدیگر استفاده کنید، فضای 13.1 اینچ را در اختیار خواهید داشت.

وقتی سرفیس نئو بسته است، ضخامت آن برابر با 11.2 میلی متر است و وقتی آن را باز کنید، هر بخش آن دارای ضخامت 5.6 میلی متر خواهد بود. ضمن اینکه این دستگاه دارای وزن 655 گرم خواهد بود. بخش بیرونی بدنه سرفیس نئو از شیشه ساخته شده که این موضوع سبب تمایز آن با دیگر محصولات خانواده سرفیس شده است. چرا که دیگر سرفیس های موجود در بازار از منیزیم یا آلومینیوم ساخته شده اند.

در بخش بالایی بدنه سرفیس نئو سنسور IR و دوربین تشخیص چهره آن قرار گرفته است. در قسمت کناری سمت چپ آن نیز دکمه های پاور و ولوم تعبیه شده است. ضمن اینکه این دستگاه دارای یک پورت USB-C است که نزدیک به لولا و در سمت راست بدنه دستگاه قرار گرفته است.

در بخش داخلی Surface Neo از پردازنده Lakefield اینتل و یک مودم LTE با قابلیت کانکت بودن دائمی استفاده شده است. هنوز اطلاعاتی در رابطه با میزان رم و حافظه ذخیره سازی این دستگاه منتشر نشده اما به احتمال زیاد سرفیس نئو دارای 8 یا 16 گیگابایت حافظه رم و 128 یا 256 گیگابایت حافظه داخلی خواهد بود.

مشخصات نرم افزاری سرفیس نئو

مشخصات نرم افزاری سرفیس نئو

در بخش نرم افزاری باید به این نکته اشاره کنیم که مایکروسافت در ابتدا قصد استفاده از نسخه جدیدی از ویندوز با نام Windows 10X را در سرفیس نئو داشته است. این نسخه از ویندوز به طور اختصاصی برای محاسبات سبک طراحی شده و کارایی بالایی بر روی دستگاه های مدرن داست. به طور دقیق تر باید گفت که تمام کامپوننت هایی که پیش از این بر روی نسخه های معمولی ویندوز استفاده شده بود، برای استفاده بر روی ویندوز 10X مجدداً طراحی شده و در آنها از تکنولوژی های مدرن تری قرار بود استفاده شود.

اما متأسفانه مایکروسافت توسعه ویندوز 10X را کنسل کرده و قصد دارد تا UX این سیستم عامل و تکنولوژی های آن را به طور کامل در نسخه ویندوز 11 مورد استفاده قرار دهد. تا به این لحظه مایکروسافت هنوز اعلام نکرده که در صورت تولید سرفیس نئو، از چه سیستم عاملی بر روی آن استفاده خواهد کرد.

تاریخ عرضه سرفیس نئو

مایکروسافت در ابتدا برنامه داشت که سرفیس نئو را تا پایان سال 2020 روانه بازار کند، اما این موضوع تا به امروز به تعویق افتاده و مایکروسافت تاریخ جدیدی را برای عرضه این دستگاه اعلام نکرده است. اما حالا که عرضه ویندوز 10X به طور کامل کنسل شده، این احتمال وجود دارد تا سرفیس نئو هیچ وقت به بازار عرضه نشود یا در آن از سیستم عامل ویندوز 11 استفاده شود. به این ترتیب به نظر می رسد که سرفیس نئو پس از عرضه ویندوز 11 به بازار عرضه خواهد شد. 

منبع: windowscentral