شرکت نام آشنا گیگابایت به منظور پشتیبانی از یازدهمین نسل پردازنده های اینتل، نسل جدیدی از مادربردهای خود را تولید و روانه بازار کرده بود. این سری از مادربردهای تولیدی شرکت گیگابایت از امکانات بی شماری برخوردار بوده و با توجه به ویژگی های تقویت شده ای که نسبت به نسل های قبلی دارند می توانند نیاز اکثر کاربران را به راحتی برطرف کنند. از نمونه مادربردهای نسل جدید شرکت گیگابایت می توان به مادربرد مدل Z590 AORUS MASTER اشاره کرد. گیگابایت در ساخت این مدل مادربرد از لایه حافظه با طراحی Daisy Chain، PCIe 4.2، M.2، سیسم خنک کننده پیشرفته و قدرتمند، پره هایی از نوع Fins-Array II، لوله حرارتی Direct-Touch Heatpipe II، نورپردازی RGB با قابلیت شخصی سازی نور و ... بهره برده است. با بررسی کامل و تخصصی بیشتر مادربرد Z590 AORUS MASTER با ما همراه باشید!

Z590 AORUS MASTER گیگابایت، یک هیولای واقعی!

طراحی!

مادربرد Z590 Aorus Master را می توان یکی از پیشرفته ترین و محبوب ترین محصولات شرکت گیگابایت محسوب کرد. این مدل مادربرد به دلیل قابلیت ها و ویژگی های فراوانی که در اختیار دارد تبدیل به یکی از پر امکانات ترین مادربرد این شرکت شده است. اتصالات متعددی که در طراحی این مدل از مادربرد استفاده شده عملا جای خالی را برای اضافه کردن بخشی باقی نذاشته و در همه سطح این مادربرد شاهد ارتباطات گسترده و متنوعی هستیم. از نمونه اتصالات موجود در این مدل مادربرد می توان به اتصالات 2 گانه USB 3.0، بایوس 2 گانه، LAN ده گیگابایتی، بهره مندی از 3 پورت SSD، M.2، NVMe و ... اشاره کرد. این اتصالات تنها بخشی از چندین امکانات موجود در مادربرد محسوب می شود. ابعاد طراحی شده مادربرد Z590 Aorus Master گیگابایت نیز برابر با 305x244 میلی متر بوده تا به کاربر این امکان را بدهد که بتواند از این مادربرد در اکثر کیس های رایج بازار استفاده کند.

طراحی مادربرد گیگابایت Z590 AORUS MASTER

قابلیت پشتیبانی از پردازنده های نسل 10 و 11 اینتل و حافظه های رم DDR4

شرکت گیگابایت در طراحی و ساخت مادربرد مدل Z590 Aorus Master از چیپست Z590 شرکت اینتل بهره برده است. چیپست استفاده شده در این مدل از مادربرد دارای یک سوکت پردازنده از نوع LGA1200 بوده تا به شما این امکان را بدهد تا بتوانید از پردازنده های نسل 11 اینتل (Rocket Lake) و نسل 10 اینتل (Comet Lake) بر روی سیستم خود استفاده کنید. از دیگر ویژگی های استفاده شده در این مادربرد گیگابایت می توان به برخورداری از 4 اسلات رم از نوع DIMM اشاره کرد. اسلات های موجود در این مادربرد قابلیت پشتیبانی از حافظه های DDR4 با ظرفیت حداکثر 128 گیگابایت را دارد. با توجه به بهره مندی از ویژگی یاد شده این امکان را خواهید داشت تا قادر باشید از حافظه های رم که دارای فرکانس هایی تا 5400 مگاهرتز (به صورت اورکلاک) هستند بر روی این مادربرد استفاده کنید.

شرکت گیگابایت جهت تامین انرژی همه ی فاز ها از یک مدار تنظیم کننده ولتاژ سی پی یو استفاده می کند. مدار موجود در این مدل مادربرد از نوع کاملا دیجیتال بوده که قادر است انرژی فازهای موجود را توسط یک کنترلر PWM از نوع دیجیتال را تامین کند. دقت و ثبات فوق العاده ای که کنترلر، اتصالات پاور سی پی یو و خازن های جدید تیتانیوم پلیمر در تحویل نیرو دارند به کاربر این امکان را می دهد تا با اورکلاک کردن پردازنده های اینتل از حداکثر عملکرد آن ها بهره مند شوند. در ضمن به دلیل طراحی کاملا جدید خازن های موجود و مدار تنظیم ولتاژ، پایداری مادربرد Z590 AORUS نسبت به نسل های گذشته در شرایط اورکلاک و بارگذاری های سنگین بهبود یافته است.

حافظه های رم DDR4 مادربرد گیگابایت Z590 AORUS MASTER

برخورداری از پورت های متنوع!

شرکت گیگابایت جهت ارتباط و متصل شدن انواع مانیتور، ماوس، کیبورد و ... از پورت ها و هدرهای متنوعی استفاده کرده است. پورت های تعبیه شده در این مدل از مادربرد شامل 9 عدد پورت USB 3.2 Type-A، 1 عدد پورت USB 3.2 Type-C و 1 عدد پورت DisplayPort V1.2 می شود. با برخورداری از پورت های تعبیه شده می توان گفت که شما برای ارتباط با لوازم جانبی کامپیوتر با هیچ چالشی روبرو نخواهید شد. هدرهای تعبیه شده بر روی این مادربرد نیز شامل 2 عدد هدر RGB چهار پین، 2 عدد هدر ARGB سه پین، 4 عدد هدر USB 2.0، 4 عدد هدر USB 3.2 Type-A و 1 عدد هدر USB 3.2 Type-C می شود. در ضمن شرکت ایسوس به منظور نصب هارد دیسک و درایو نوری از 6 عدد درگاه ساتا بهره برده است. از دیگر ویژگی های استفاده شده در مادربرد گیگابایت مدل Z590 Aorus Master می توان به برخورداری از کارت شبکه پرسرعت اشاره کرد.

کارت شبکه استفاده شده در این مدل مادربرد کامپیوتر حرفه ای از نوع Aquantia 10GbE می باشد. این مادربرد عملکردی پایدار و ایمن در قالب شبکه های پرسرعت از خود نشان می دهد و امکان انجام بازی های گروهی با کیفیتی عالی را در اختیار شما قرار خواهد داد. کارت صدا نیز یکی دیگر از امکانات تعبیه شده در این مدل از مادربرد بوده که به شما این امکان را خواهد داد تا بتوانید صدایی با بالاترین کیفیت را به دست آورید. کارت صدا استفاده شده در این مدل مادربرد از نوع ALC1220-VB Codecs ساخت شرکت Realtek بوده و می تواند همه انتظارات شما برآورده کند. در ضمن این مدل از کارت صدای استفاده شده قادر است صدای با کیفیت، شفاف، قوی و بدون نویز را برای شما فراهم کند.

منبع: gigabyte