شرکت MSI را می توان یکی از برترین و معتبرترین برندهای تولید کننده انواع مختلف لپ تاپ، کامپیوتر، لوازم جانبی کامپیوتر (کارت گرافیک، مادربرد و ...) ،مانیتور، کیس و ... محسوب می شود. این شرکت در سال 1986 با 5 نفر شروع به کار کرده و پس از گذشت 36 سال از تاسیس آن توانسته به یکی از بزرگترین و پرطرفدارترین برند در بازارهای جهانی تبدیل شود! مادربرد حرفه ای MPG Z690 EDGE WIFI DDR4 یکی از پرمصرف ترین محصولات MSI بوده که با توجه به قابلیت ها و ویژگی های متعددی که در ساخت آن استفاده شده تبدیل به یکی از محبوب ترین مادربرد در بین گیمرها و دیگر افراد شده است! از قابلیت ها و ویژگی هایی که در طراحی و ساخت این مدل مادربرد استفاده شده نیز می توان به سیستم خنک کنندگی و دفع حرارت حرفه ای، سیستم برق رسانی دقیق و پایدار، پشتیبانی از 4 اسلات رم از نوع DDR4 با حداکثر حجم 128 گیگابایت، قابلیت مقاومت در برابر گرد و غبار و سایر مواد، اتصالات متنوع، سیستم صوتی باکیفیت و شبکه پر سرعت، نورپردازی حرفه ای و ... اشاره کرد. در ادامه مطلب به بررسی بیشتر و تخصصی تر این مدل از مادربرد خواهیم پرداخت، پس لطفا تا آخر مطلب با ما همراه باشید!

MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4، توانمند و پیشرفته!

سیستم خنک کنندگی حرفه ای مادربرد مدل MPG Z690 EDGE WIFI DDR4!

شرکت MSI جهت محافظت کردن از قطعات متصل شده به مادربرد مدل MPG Z690 EDGE WIFI DDR4 و بهره مندی از بهترین عملکرد از یک سیستم خنک کنندگی پرقدرت استفاده کرده است. در ضمن MSI به منظور بی نقص کردن جریان برقی که به پردازنده منتهی می شود از هیت سینک بزرگ بهره برده است. هدرهای فن متعددی نیز در این مدل مادربرد تعبیه شده تا این امکان را به شما بدهد که بتوانید سیستم خنک کننده مدنظر خودتان را پیاده سازی کنید! از ویژگی هدرهای فن این مدل مادربرد می توان به امکان شناسایی اتوماتیک حالت PWM و DC اشاره کرد. این قابلیت می تواند زمینه ساز بی صدا کار کردن و سرعت زیاد فن ها باشد. لازم به ذکر است که با توجه به برخورداری این مدل مادربرد از موتور هوشمند شناسایی دمای GPU و پردازنده که بر پایه هوش مصنوعی طراحی شده، این امکان را خواهد داشت تا قادر باشد فن های سیستم را در بهترین حال ممکن و متناسب با وضعیت قطعات مختلف پیکربندی کند! موتور هوشمند استفاده شده در مادربرد مدل MPG Z690 EDGE WIFI DDR4 ام اس آی دارای 3 حالت کم صدا، توربو و حالت دستی بوده و هر کدام از آن ها دارای ویژگی های خاص خود هستند‍! سازگاری با برندهای معتبر خنک کننده مایع AIO از ویژگی های مثبت این نوع مادربرد محسوب می شود. با توجه به برخورداری از هدر اختصاصی نیز این امکان را به دست می آورید که بتوانید اقدام به کنترل کردن سرعت پمپ مایع خنک کننده کنید.

سیستم خنک کنندگی حرفه ای مادربرد مدل MPG Z690 EDGE WIFI DDR4!

اتصالات مادربرد ام اس ای MPG Z690 EDGE WIFI DDR4!

شبکه های متنوع از نمونه قابلیت های طراحی شده این مدل از مادربرد در زمینه اتصالات محسوب شده و به شما این امکان را می دهد تا بتوانید اقدام به متصل شدن به شبکه های پر سرعت کنید. اتصالات مربوط به شبکه مادربرد ام اس آی مدل MPG Z690 EDGE WIFI DDR4 شامل 2.5G LAN، Wi-Fi 6 و Lan Manager می شود.

Wi-Fi 6: Wi-Fi 6 از دیگر ویژگی های اتصالات تعبیه شده در این مدل مادربرد محسوب شده و قابلیت پشتیبانی از فناوری های BSS Color و MU-MIMO، Bluetooth 5.2 و دامنه 6 گیگاهرتز را در اختیار دارد. با این ویژگی می توان گفت که Wi-Fi 6 قادر است حتی در محیط هایی که از تراکم سیگنالی بالایی برخوردار هستند نیز بیشترین سرعت شبکه ممکن را برای کاربر به ارمغان بیاورد.

2.5G LAN: شبکه LAN با سرعت انتقال داده ای برابر با 2.5 گیگابایت بر ثانیه یکی از مهم ترین و بهترین ویژگی های استفاده شده در این مدل مادربرد بوده و با توجه به بهره مندی از تاخیر ناچیز و پهنای باند فوق العاده ای که در اختیار کاربر قرار می دهد می تواند بهترین گزینه برای کسانی باشد که اهمیت زیادی به اتصال شبکه پرسرعت قائل هستند!

Lan Manager: قابلیت Lan Manager نیز با توجه به کارایی و عملکردی که در اختیار دارد تبدیل به یکی از ابزارهای مفید برای گیمرها شده است. این قابلیت با اولویت قرار دادن مصرف ترافیک و اختصاص دادن پهنای باند مخصوص به هر یک از نرم افزارها به شما این امکان را خواهد داد تا بتوانید بازی های آنلاین خود را بدون کوچک ترین تاخیر و لگ انجام داده و یا اجرای برنامه های مهم از تجربه لذت بخشی بهره مند شوید. از دیگر ویژگی های Lan Manager نیز می توان به تشخیص خودکار بازی ها و در اولویت قرار دادن آن ها اشاره کرد.

شرکت MSI جهت ارتباط و متصل شدن انواع مانیتور، ماوس، کیبورد و ... از پورت ها و هدرهای متنوعی استفاده کرده است. پورت ها تعبیه شده در این مدل از مادربرد شامل 1 عدد پورت HDMI، 1 عدد پورت USB Type-C، 1 عدد درگاه Flash Bios، 2 عدد پورت USB 2.0، 1 عدد پورت USB 3.0 (USB 3.2 Gen 1)، 1 عدد پورت USB 3.1 (USB 3.2 Gen 2) و 5 عدد پورت USB 3.2 Gen 2 می شود. در واقع این مادربرد با هدرها و پورت های متنوع برای ارتباط با لوازم جانبی کامپیوتر با هیچ چالشی روبرو نخواهید شد. لازم به ذکر است که هدرهای تعبیه شده بر روی این مادربرد نیز شامل 4 عدد هدر USB 2.0، 1 عدد هدر USB 3.2 Gen 2، 1 عدد هدر چهار پین فن پردازنده، 6 عدد هدر چهار پین برای فن های کیس و 1 عدد هدر چهار پین برای پمپ خنک کننده می شود.

اتصالات مادربرد ام اس ای MPG Z690 EDGE WIFI DDR4!

مادربرد MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4 با قابلیت سازگاری با حافظه های رم DDR4

از ویژگی های استفاده شده در مادربرد MPG Z690 EDGE WIFI DDR4 می توان به برخورداری از 4 اسلات رم اشاره کرد. اسلات های موجود در این مادربرد قابلیت پشتیبانی از حافظه های DDR4 با ظرفیت حداکثر 128 گیگابایت را دارد. در ضمن این مادربرد دارای پیکربندی حافظه 2 کاناله است و از فناوری XMP نیز پشتیبانی می کند. این فناوری به شما این امکان را می دهد تا بتوانید فرکانس کاری حافظه را متناسب با نیاز و توانایی سیستم تنظیم کنید. در ضمن با توجه به اینکه مادربرد قدرتمند MPG Z690 EDGE WIFI DDR4 ام اس آی در ابعاد 244x305 میلی متر و با فرم فاکتور ATX عرضه شده، مشکلی برای نصب آن بر روی انواع کیس نخواهید داشت. شرکت MSI در این مادربرد از چیپست Z690 اینتل بهره برده که دارای یک سوکت پردازنده از نوع LGA1700 است. شما می توانید از پردازنده های نسل 12 اینتل (Core, Pentium, Celeron) بر روی مادربرد خود استفاده کرده تا آن را تبدیل به یک مادربرد حرفه ای مناسب راه اندازی سیستم های قدرتمند کند! از دیگر ویژگی ها و قابلیت های مهم این مدل مادربرد می توان به چیپست صدای آن اشاره کد. مادربرد قدرتمند MPG Z690 EDGE WIFI DDR4 ام اس آی دارای کارت صدا Realtek ALC4080 Codec بوده و صدایی شفاف، طبیعی، قدرتمند و بدون نویز را به ارمغان می آورد. شما می توانید این مادربرد را از طریق 5 عدد جک 3.5 میلی متری موجود بر روی بدنه آن به انواع هدست و اسپیکرهای قدرتمند متصل کنید. از ویژگی های چیپست صدای تعبیه شده در این مدل مادربرد می توان به بهره مندی از صدای استریو 7.1 کاناله و صدای دیجیتال اشاره کرد. در آخر باید به این نکته اشاره کنیم که این مدل مادربرد از دیگر امکاناتی همچون 3 عدد اسلات Pci Express x16 (جهت نصب کارت گرافیک) و 1 عدد اسلات Pci Express x1 (جهت توسعه) برخوردار بوده و از فناوری هایی همچون Core Boost، CrossFire، SLI و Raid پشتیبانی می کند!

منبع: msi