دو تا از بهترین لپ ‌تاپ ‌های 13 اینچی، لپ تاپ های XPS 13 دل و مک ‌بوک ایر اپل هستند که در آخرین نسخه ‌های خود دستخوش بازطراحی ‌های قابل توجهی شده ‌اند. به عنوان مثال، XPS 13 (9315) به یک لپ ‌تاپ تمام آلومینیومی بدون فیبر کربن یا شیشه تبدیل شده که از پردازنده ‌های نسل دوازدهم اینتل بهره می برد و از همیشه نازک ‌تر و سبک ‌تر است. مک بوک ایر جدید با تراشه M2، طراحی و رنگ بندی جدید نیز دچار تغییرات زیادی شده است. این مک بوک دیگر طراحی نمادین و مخروطی قبل را ندارد و اکنون به یکی از باریک ترین لپ تاپ های موجود در بازار تبدیل می شود.

مقایسه دو لپ تاپ فوق العاده Dell XPS 13 و Apple MacBook Air M2: آیا لپ تاپ دل می تواند با پردازنده M2 مک بوک ایر رقابت کند؟

طراحی دل XPS 13 در مقایسه با مک بوک ایر M2 اپل

طراحی XPS 13، به مرور و طی چندین سال متوالی کامل شد که در نتیجه آن می توان این لپ تاپ را از نظر ظاهر، بهترین دانست. XPS 13 قبلی، دارای قاب و شاسی آلومینیوم و کربن یا فیبر شیشه ای ماشینکاری شده CNC بود که از نظر زیبایی شناسی، ظاهر ساده ای داشت. اما XPS 13 جدید، این طراحی را کنار می زند به گونه ای که اکنون صفحه ‌کلید آن از فیبر ساخته نشده است، و شاسی تمام آلومینیومی کوچک ‌تری دارد که سادگی و در عین حال زیبایی چشمگیری به آن بخشیده است. گرمایی که فیبر در هنگام استفاده ایجاد می کند نیز از بین رفته است. در ادامه باید بگوییم که لپ تاپ XPS 13 جدید در دو رنگ آبی آسمانی و Umber موجود است.

در معرفی مشخصات MacBook Air M2 باید بگوییم که این دستگاه، همچنان یک محصول تمام آلومینیومی است، اما نمادین ترین عنصر طراحی خود را از دست داده است. در واقع این مک بوک دیگر مخروطی نیست و بیشتر شبیه به مک بوک پرو ظاهر می شود. همچنین گفتنی است که ضخامت بسیار نازکی دارد و تنها 0.44 اینچ است که آن را به یکی از باریک ترین لپ تاپ های ساخته شده تبدیل می کند. این لپ تاپ نیز در چهار رنگ خاکستری، نقره ای، سفید و سیاه موجود است. لازم به ذکر است که MacBook Air M2 حاشیه ‌های نازکی دارد، اما به کوچکی XPS 13 نیست، همچنین دارای یک بریدگی در بالای صفحه است که وب ‌کم درون آن قرار گرفته است.

طراحی دل XPS 13 در مقایسه با مک بوک ایر M2 اپل

در اصل این انتظار وجود دارد که هر دو لپ ‌تاپ جزو بهترین گزینه ‌های موجود باشند. چرا که XPS 13 قبلی و MacBook Air M1 هر دو مثل یک سنگ محکم بودند، با این وجود هیچ دلیلی وجود ندارد که فکر کنیم مدل ‌های جدید متفاوت هستند.

اگر صفحه کلید XPS 13 ثابت بماند و تغییر نکند، یکی از بهترین نسخه های ویندوز 11 موجود امروز خواهد بود. صفحه کلید های XPS 13، اندازه بزرگ و فاصله زیادی دارند و از عملکرد دقیقی برخوردار هستند. البته صفحه لمسی نیز باید کاملاً خوب باشد، و دارای یک سطح صاف و کلیک‌ های مطمئن با درایورهای پد لمسی Microsoft Precision باشد و همچنین از ژست ‌های چندلمسی قابل اعتماد برای ویندوز 11 پشتیبانی کند. با این حال، صفحه ‌کلید جادویی اپل بهترین چیزی است که امروزه می‌ توانید روی هر لپ ‌تاپ داشته باشید، صفحه کلید این دستگاه، مجهز به سوئیچ ‌های دقیق‌ تر و عملکرد فنری است که با فاصله مناسب از یکدیگر قرار گرفته اند و آن را به صفحه کلیدی فوق العاده راحت برای کار تایپ طولانی مدت تبدیل می کند. ضمن اینکه پد لمسی این دستگاه، از نوع فورس تاچ و بزرگتر و دقیق تر است.

گفتنی است که مک بوک ایر M2 از وب کم Full HD بهره می برد، اما وبکم XPS 13 با وضوح 720p عرضه می شود. همچنین این دستگاه از خواننده اثرانگشت Touch ID اپل برای ورود بدون رمز عبور استفاده می کند، در حالی که XPS 13 از یک خواننده اثر انگشت و یک دوربین مادون قرمز برای تشخیص چهره پشتیبانی می کند.

طراحی دل XPS 13 در مقایسه با مک بوک ایر M2 اپل

از نظر اتصال و پورت، هر دو لپ تاپ تقریباً یکسان هستند و از دو درگاه USB-C با پشتیبانی از Thunderbolt 4 برخوردار شده اند. مهم ترین تفاوت بین این دو لپ تاپ این است که MacBook Air M2 یک جک 3.5 میلی متری صدا دارد، در حالی که XPS 13 متأسفانه آن را حذف کرده است. ناگفته نماند که XPS 13 با Wi-Fi 6E و Bluetooth 5.2 برخوردار است و در مقابل مک بوک ایر اپل که مجهز به Wi-Fi 6 و Bluetooth 5.0 است، از اتصال بی سیم به روز تری برخوردار است.

مقایسه عملکرد و کارایی Dell XPS 13 با Apple MacBook Air M2

XPS 13 از پردازنده های نسل دوازدهم اینتل، به ویژه Core i5-1230U و Core i7-1250U استفاده می کند. هر دو پردازنده از نوع 9 واتی، 10 هسته ای (دو کارایی و 8 کارآمد) و 12 رشته ای هستند که Core i5 با حداکثر فرکانس توربو 4.40 گیگاهرتز و Core i7 تا 4.70 گیگاهرتز کار می کند. به طور بالقوه، این یک افت عملکرد نسبت به نسل قبلی است که از پردازنده ‌های 28 واتی نسل یازدهم اینتل استفاده می ‌کرد، اما بازدهی بهتری داشت.

مک بوک ایر M2 از پردازنده هشت هسته ای اپل با پردازنده گرافیکی 10 هسته ای M2 استفاده می کند که طبق ادعای شرکت تا 18 درصد سریعتر از M1 در پردازش های CPU و تا 35 درصد در پردازنده گرافیکی خود سریعتر است. این تراشه همچنین قدرتمندتر از برخی پردازنده های حرفه ای موجود در بازار است. به عنوان مثال تراشه M2 اپل در مقایسه با پردازنده AMD Ryzen 7 6800U در اجرای بازی سایه مهاجم مقبره بسیاری قوی تر است. در حال حاضر، MacBook Air M1 سریعتر از نسل قبلی XPS 13 است، و با کاهش مصرف CPU اینتل به پردازنده کم مصرف، MacBook Air M2 احتمالاً سریعتر خواهد بود.

شکی وجود ندارد که MacBook Air M2 در مقایسه با XPS 13 جدید، باید از نظر عملکرد برتری داشته باشد. تنها سوالی که باقی می ماند این است که این برتری چقدر است. و باید توجه داشته باشیم که مک بوک ایر M2 بدون فن است، به این معنی که حتی در هنگام کارهای سنگین کاملاً بی صدا خواهد بود. این در حالی است که XPS 13 نمی تواند ادعای مشابهی داشته باشد.

مقایسه عملکرد و کارایی Dell XPS 13 با Apple MacBook Air M2

صفحه نمایش لپ تاپ MacBook Air M2 اپل در مقایسه با Dell XPS 13

XPS 13 با نمایشگرهای 13.4 اینچی 16:10 Full HD+ (1920 x 1200) و UHD+ (3840 x 2400) IPS عرضه می ‌شود. با توجه به تجربه، این نمایشگرها از متوسط تا کمی بالاتر از حد متوسط متغیر هستند، پس نه تنها انتخاب های خوبی برای سازندگان هستند، بلکه برای کار بهره وری به اندازه کافی خوب می باشند.

در مقابل، MacBook Air M2 دارای صفحه نمایش 13.6 اینچی Liquid Retina IPS 16:10 جدید و بهبود یافته با وضوح 2560 در 1664 با حداکثر روشنایی 500 نیت و رنگ های گسترده است. و مطمئنا نسبت به هر کدام از گزینه های XPS 13 دارای نمایشگر برتری خواهد بود.

صفحه نمایش لپ تاپ MacBook Air M2 اپل در مقایسه با Dell XPS 13

قابلیت حمل XPS 13 در برابر MacBook Air M2

XPS 13 کمی باریکتر از MacBook Air M2 و بیش از نیم اینچ نازک تر است. وزن این لپ تاپ با 2.59 پوند است که از وزن 2.7 پوند مک بوک ایر کمتر است. هر دو لپ‌ تاپ به اندازه ‌ای کوچک هستند که به راحتی بتوان آن ها را در کوله پشتی قرار داد و حمل کرد.

منبع: digitaltrends