شرکت SilverStone یک محصول جدید معرفی کرده که برای کاربرانی که مادربرد آنها تعداد اسلات M.2 زیادی دارد اما با محدودیت پورت SATA مواجه است، کارایی دارد. این قطعه این امکان را به شما می دهد تا بتوانید به درایوهای ساتای بیشتری بر روی سیستم خود دست پیدا کنید. قطعه SilverStone ECS07 یک اسلات M.2 PCIe NVMe مادربرد شما را می گیرد و در عوض 5 پورت SATA 3.0 با پهنای باند 6 گیگابیت در ثانیه را تحویل می دهد! این قطعه دارای بدنه ای با طراحی دقیق است و در آن از کنترلر Jmicron استفاده شده است.

کامپوننت عجیب SilverStone ECS07 یک اسلات M.2 2280 را به یک کارت توسعه 5 پورته SATA 3.0 تبدیل می کند!

شرکت SilverStone پیش از این با ساخت کارت های توسعه SATA شناخته می شود که به طور معمول با اتصال به یک اسلات PCIe در دسترس سیستم قرار می گیرند. اما این قطعه جدید، اولین مدل ساخت این شرکت است که به پورت M.2 متصل می شود. یک پورت M.2 با استاندارد ارتباطی PCIe NVMe Gen 3 x2 می تواند پهنای باند لازم برای 5 پورت ساتا 3.0 را فراهم آورد. این شرکت از این قابلیت استفاده کرده و کامپوننت ECS07 را بر مبنای آن طراحی کرده است.

استاندارد x2 PCIe در حال تئوری توانایی پشتیبانی از پهنای باند 15.76 گیگابیت در ثانیه را دارد که در واقع از پهنای باند مورد نیاز 5 پورت ساتا 3.0 کمتر است. اما در دنیای واقعی، هر حافظه SATA SSD توانایی دستیابی به نرخ جابجایی دیتای 550 مگابایت در ثانیه را دارد که با حذف بار اضافی انکود، می توان گفت که هر درایو ساتا به پهنای باند حدود 4.4 گیگابیت در ثانیه نیاز دارد. به این ترتیب پهنای باند مورد نیاز 5 پورت ساتا حدود 22 گیگابیت در ثانیه است. جای تعجب است که SilverStone چرا از رابط x4 PCIe استفاده نکرده است. چرا که در این صورت می توانست پهنای باند مورد نیاز حتی 6 پورت ساتا را نیز تأمین کند.

کامپوننت عجیب SilverStone ECS07 یک اسلات M.2 2280 را به یک کارت توسعه 5 پورته SATA 3.0 تبدیل می کند!

شرکت SilverStone اعلام کرده است که هیت سینک آلومینیومی باعث می شود تا گرمای تولید شده توسط کنترلر به خوبی دفع شود. البته کنترلر به کار رفته در این قطعه به طور معمول گرمای زیادی تولید نمی کند، اما به هر حال با توجه به اینکه پنج پورت ساتا را در یک اسلات M.2 قرار می دهد، ممکن است گرمای تولیدی آن از حد معمول بیشتر شود.

در مجموع می توان این قطعه را برای راه اندازی یک سیستم NAS یا HTPC جمع و جور که به فضای زیادی برای ذخیره سازی دیتا نیاز دارند، مناسب دانست. همچنین این قطعه برای کامپیوتر های اسمبل شده Mini-ITX که دارای مادربرد های Mini ITX هستند نیز مناسب است. زیرا مادربردهایی کوچکتر که با فرم فاکتور Mini ITX عرضه می شوند، معمولاً تعداد زیادی پورت SATA ندارند و به همین دلیل نیز کامپوننت ECS07 بر روی آنها کارایی زیادی خواهد داشت.

کامپوننت عجیب SilverStone ECS07 یک اسلات M.2 2280 را به یک کارت توسعه 5 پورته SATA 3.0 تبدیل می کند!

باید به این نکته هم اشاره کنیم که کامپوننت SilverStone ECS07 دارای ابعاد 24.8x10.3x80.5 میلی متر است و مشکلی برای نصب ندارد. البته توجه داشته باشید که اسلات های M.2 معمولاً به صورت عمودی بر روی مادربرد هستند و تجهیزات متصل به آنها زیر کارت گرافیک قرار می گیرند. با توجه به اینکه این کامپوننت خودش 10 میلی متر ارتفاع دارد، ممکن است مجبور شوید تا کابل های متصل به آن را کمی کج و زاویه دار قرار دهید. به هر حال این کامپوننت به شما این امکان را می دهد تا از تعداد بیشتری هارددیسک یا SSD ساتا بر روی سیستم خود بهره مند شوید و مشکلات نصب آن را می توان به همین دلیل نادیده گرفت!

منبع: tomshardware