در مراسم کامپیوتکس 2020 بود که Lisa Su، رئیس و مدیر عامل AMD، به پردازنده های نسل آینده Ryzen 7000 اشاره کرد. در آن زمان اطلاعات کمی در رابطه با این پردازنده ها مطرح شد، اما اکنون AMD جزئیات بیشتری را در این زمینه ارائه داده است. این جزئیات در خلال رویداد Financial Analyst Day 2022 مطرح شده و توسط وب سایت Tom’s Hardware پوشش داده شده است. در ادامه می توانید جدیدترین اطلاعات در رابطه با پردازنده های AMD Ryzen Zen 4 را مشاهده کنید؛ گویا این پردازنده ها قرار است نسبت به قبل خیلی قدرتمندتر شوند!

پردازنده های جدید AMD Ryzen 7000 Zen 4 از پردازنده های فعلی Zen 3 تا 35 درصد قدرتمند تر خواهند بود

پردازنده های Zen 4 برند AMD بر مبنای فرآیند 5 نانومتری TSMC تولید می شوند. این پردازنده های جدید AMD از لحاظ iPC، فرکانس عملکرد و پهنای باند حافظه به ازای هر هسته ارتقا پیدا خواهند کرد. اگر بخواهیم ویژگی های این پردازنده های جدید را به صورت خلاصه و تیتر وار بیان کنیم، باید به موارد زیر اشاره کنیم:

•    بهبود 8 تا 10 درصدی دستورالعمل به ازای کلاک (IPC)

•    ارتقای حداقل 15 درصدی عملکرد تک رشته ای (Single-Thread)

•    ارتقای حداکثر 125 درصدی پهنای باند حافظه به ازای هر هسته

•    کلاک اسپید بالاتر از 5.5 گیگاهرتز

•    ارتقای حداقل 25 درصدی عملکرد به ازای هر وات

•    ارتقای عملکرد کلی پردازنده به میزان حداقل 35 درصد

برای اینکه بتوان از پردازنده های AMD Zen 4 استفاده کرد، مادربرد سیستم باید از استاندارد PCIe 5.0 و حافظه های رم DDR5 پشتیبانی کند و به زودی شاهد عرضه تعداد بیشتری مادربرد با این مشخصات به بازار خواهیم بود. به خصوص اینکه پردازنده های جدید نسل 12 اینتل نیز با این مشخصات عملکرد به مراتب قدرتمندتری را ارائه می دهند.

پردازنده های جدید AMD Ryzen 7000 Zen 4 از پردازنده های فعلی Zen 3 تا 35 درصد قدرتمند تر خواهند بود

مطابق با اعلام AMD، عملکرد تک رشته ای پردازنده های Zen 4 به میزان 15 درصد نسبت به پردازنده های Zen 3 بهبود پیدا می کند. این میزان ارتقا شاید برای بسیاری از افراد نا امید کننده باشد! با این وجود اگر به بهبود 8 تا 10 درصدی IPC (دستورالعمل به ازای کلاک) این پردازنده ها توجه کنیم، متوجه می شویم که این پردازنده ها نسبت به نسل قبل در اجرای پردازش ها به صورت تکی به مراتب سریع تر عمل خواهند کرد.

در طرف مقابل، انتظار می رود که عملکرد چند رشته ای این پردازنده ها با ارتقای ایده آل 35 درصدی مواجه شود! به عنوان مثال پردازنده 16 هسته ای Ryzen 9 7950X با قابلیت اجرای 32 رشته پردازشی، به میزان 25 درصد نسبت به Ryzen 9 5950X عملکرد بهینه تری به ازای هر وات را ارائه خواهد داد. این خبر زمانی جذاب تر می شود که بدانید پردازنده Ryzen 9 5950X با استقبال زیادی مواجه شده و یکی از پردازنده های کارآمد AMD به شمار می آید! حال نسل جدید پردازنده های این شرکت قرار است از این میزان هم سریع تر و بهینه تر عمل کنند!

پردازنده های جدید AMD Ryzen 7000 Zen 4 از پردازنده های فعلی Zen 3 تا 35 درصد قدرتمند تر خواهند بود

چنانچه AMD بتواند وعده ارتقای 35 درصدی عملکرد پردازنده های Zen 4 نسبت به پردازنده های Zen 3 را تحقق بخشد، باید پردازنده های آن را جزء قدرتمندترین مدل های موجود در بازار دسته بندی کرد! باید ببینیم واکنش اینتل به این تحولات چه خواهد بود!

منبع: windowscentral