در نسخه 2022، مایکروسافت قابلیت جدید Live Share را به ویژگی های کاربردی اپلیکیشن Teams اضافه کرده است. این ویژگی به کاربران اجازه می دهد تا به صورت لحظه ای (real-time) در طی جلسات با یکدیگر همکاری داشته باشند. به عنوان مثال کاربران می توانند به صورت مشترک یک فایل متنی را ویرایش کنند یا حتی به صورت مشترک یک مدل 3D را طراحی کنند!

قابلیت جدید Live Share در اپلیکیشن مایکروسافت Teams، امکان همکاری گروهی به صورت لحظه ای را فراهم می آورد

در حال حاضر نسخه پیش نمایش یک افزونه جدید در Teams Client SDK منتشر شده که به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا قابلیت Live Share را پیاده سازی کنند. توسعه دهندگان و برنامه نویسان می توانند این افزونه جدید را به اپلیکیشن های Teams فعلی اضافه کرده و از ویژگی Live Share طی جلسات آنلاین خود بهره ببرند.

ویژگی Live Share بر مبنای فریم ورک Fluid مایکروسافت طراحی شده و بر روی هاست سرویس Azure Fluid Relay قرار گرفته است. این فریم ورک مجموعه ای از کتابخانه های جاوا اسکریپت را شامل می شود که تمامی آنها به صورت اوپن سورس هستند. پس برنامه نویسان برای کار با این فریم ورک محدودیتی نخواهند داشت.

قابلیت جدید Live Share در اپلیکیشن مایکروسافت Teams، امکان همکاری گروهی به صورت لحظه ای را فراهم می آورد

در عکسی که در بالا مشاهده می کنید، قابلیت Live Share برای ادیت یک مدل 3D مورد استفاده قرار گرفته است. همان طور که مشاهده می کنید، افراد حاضر در جلسه در قسمت بالایی صفحه قرار گرفته اند و تغییرات ایجاد شده توسط هر یک از آنها بر روی مدل، به صورت لحظه ای اعمال شده و برای کاربران دیگر نمایش داده می شود. به این ترتیب اپلیکیشن مایکروسافت تیمز صرفاً برای برگزاری جلسات تصویری کاربرد نخواهد داشت و می توان از آن برای تعامل بین افراد نیز استفاده کرد. این ویژگی هم برای ادارات، شرکت ها و سازمان ها کاربرد دارد و هم می تواند برای مسائل آموزشی و برگزاری کارگاه های آنلاین مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال مدارس، دانشگاه ها و مراکز آموزشی می توانند از این قابلیت استفاده کرده و جلسات کارگاهی خود را به صورت آنلاین برگزار کنند. دانش آموزان و دانشجویان در این کارگاه ها می توانند به صورت گروهی بر روی مسائل همکاری داشته باشند و تمرینات ارائه شده در طول کارگاه را به صورت لحظه ای با مشارکت یکدیگر انجام دهند. همان طور که اشاره کردیم، این همکاری گروهی می تواند بر روی ادیت یک فایل متنی (مانند ورد، اکسل و...) انجام گیرد یا از آن برای طراحی های گرافیکی استفاده شود.

قابلیت جدید Live Share در اپلیکیشن مایکروسافت Teams، امکان همکاری گروهی به صورت لحظه ای را فراهم می آورد

مایکروسافت در طراحی و توسعه Live Share، با شرکت های Frame.io، Hexagon، Skillsoft، MakeCode، Accenture، Parabol و Breakthru همکاری کرده است. هسته این قابلیت، همان طور که اشاره شد فریم ورک Fluid مایکروسافت است. توجه داشته باشید که این فریم ورک به همراه سرویس Azure Fluid Relay و SDK سمت کاربر Azure Fluid در تابستان سال 2022 رونمایی خواهند شد. این سرویس ها امکانات متعددی را برای توسعه دهندگان اپلیکیشن تیمز فراهم می آورند که با استفاده از آنها می توان قابلیت های جدیدی را به این اپلیکیشن محبوب مایکروسافت اضافه کرد.

منبع: windowscentral