مراسم Far Out اپل به تازگی برگزار شده و این غول کوپرتینو نشین دنیای تکنولوژی گوشی های پرچم دار سری آیفون 14 خود را به صورت رسمی در آن معرفی کرده است. همچنین در مراسم از ساعت های هوشمند اپل واچ سری 8 رونمایی شده است. یکی از ویژگی های جدیدی که به این دستگاه ها اضافه شده، قابلیت Crash Detection یا «تشخیص تصادف» است. اپل اعلام کرده است که امیدوار است تا کاربران هیچ گاه به استفاده از این قابلیت نیاز پیدا نکنند! با این وجود این ویژگی باعث می شود تا در هنگام سفر زمینی با ماشین، اطمینان خاطر بیشتری داشته باشید و حتی یک ذره هم که شده احساس امنیت بیشتری بکنید! لازم به ذکر است که گوگل قابلیت تشخیص تصادف ماشین را پیش از این برای گوشی های هوشمند سری پیکسل خود معرفی کرده بود.

از قابلیت جدید Crash Detection اپل چه می دانید؟

ویژگی کار دیتکشن در واقع یک عملکرد اضطراری جدید است که می تواند در صورت بروز یک تصادف، جان سرنشین خود را نجات دهد. رانندگی در امن ترین جاده ها نیز غیر قابل پیش بینی است و هر آن ممکن است یک اتفاق غیر منتظره برای خودروها پیش بیاید. اپل واچ سری 8 و گوشی های خانواده آیفون 14 قادر هستند تا تصادف خودرو را تشخیص داده و پس از 10 ثانیه مخاطبان اورژانسی کاربر را از این جریان مطلع کنند. در همین راستا این دستگاه ها به صورت اتوماتیک لوکیشن رخ دادن تصادف را برای مخاطبان ارسال می کنند. این ویژگی فقط در زمانی کار می کند که کاربر در حال رانندگی با ماشین باشد و در بقیه موارد در حالت غیر فعال قرار دارد.
برای کسانی که نحوه عملکرد ویژگی Car Detection برای آنها سؤال شده باید بگوییم که هم اپل واچ سری 8 و هم آیفون 14 به دو سنسور حرکتی جدید مجهز شده اند که شامل یک ژیروسکوپ سه محوره ارتقا یافته و یک شتاب سنج با نیروی بالای G می شود.

سنسور دومی می تواند تا نیروی حداکثر 256G را اندازه گیری کند و از نرخ نمونه برداری 3000 بار در ثانیه بهره می برد. اپل همچنین از یک الگوریتم سنسور پیشرفته استفاده کرده تا دقت این قابلیت را ارتقا دهد. علاوه بر سنسور حرکت، قابلیت کرش دیتکشن از قطب نما، GPS و میکروفون آیفون برای تشخیص شدت تصادف ماشین استفاده می کند. این ابزارها باعث می شوند تا زمان دقیق رخ دادن تصادف مشخص شود.

از قابلیت جدید Crash Detection اپل چه می دانید؟

زمانی که یک تصادف شدید رخ دهد، رابط کاربری سرویس های اضطراری بر روی صفحه نمایش اپل واچ سری 8 یا گوشی های سری آیفون 14 ظاهر می شود. اپل می گوید که عملکرد اضطراری این دستگاه ها می تواند تصادفات خودروهای معمولی، خودروهای شاسی بلند و وانت بارها را تشخیص دهد. این قابلیت بر روی چهار نوع تصادف تمرکز دارد که شامل تصادف از جلو، تصادف از کنار، برخورد از پشت وسیله نقلیه و چپ کردن و واژگونی خودرو می شود. همچنین اپل اعلام کرده است که اطلاعات تصادف های رخ داده را به هیچ عنوان جمع آوری نمی کند و این اطلاعات بر روی گوشی یا ساعت هوشمند کاربر ذخیره می شوند.

از قابلیت جدید Crash Detection اپل چه می دانید؟

در زمان معرفی قابلیت کرش دیتکشن، اپل اعلام کرده که برای چند سال تصادفات خودروها را در آزمایشگاه های پیشرفته تست کرده و الگوریتم آن را بر روی بیش از 1 میلیون ساعت داده های رانندگی بررسی کرده است.

منبع: gizmochina