همانطور که می دانید استفاده از تکنولوژی های هوش مصنوعی در حوزه های مختلف نفوذ کرده است. فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا، به تازگی اعلام کرده است که در جام جهانی 2022 به منظور کمک به داوران در هنگام اعلام آفساید، از دوربین های قدرت گرفته از فناوری هوش مصنوعی استفاده خواهد کرد.

برای این منظور، یک سیستم نیمه اتوماتیک طراحی شده که از یک سنسور پیشرفته داخل توپ و 12 دوربین ردیابی در زیر سقف ورزشگاه تشکیل می شود. سنسور به کار رفته داخل توپ مخصوص جام جهانی (که «الرحله» نام دارد)، توانایی این را دارد تا با سرعت 500 بار در ثانیه، موقعیت مکانی توپ در زمین بازی را ردیابی کند. همچنین دوربین های نصب شده در زیر سقف استادیوم بر پایه ماشین لرنینگ عمل می کنند و توانایی ردیابی 29 نقطه از بدن بازیکنان را دارند. اطلاعاتی که توسط سنسور داخل توپ و دوربین ها جمع آوری می شود، در هر لحظه به نرم افزار مربوطه ارسال می شوند و این نرم افزار با تلفیق این اطلاعات، در آفساید بودن بازیکن را تشخیص می دهد و به صورت اتوماتیک آلارم می دهد. این آلارم به داوران موجود در اتاق کنترل ارسال می شود و این داوران پس از تأیید آفساید، به داور وسط اطلاع می دهد که باید در سوت خود بدمد!

فیفا در جام جهانی 2022 از فناوری هوش مصنوعی برای آنالیز بدن بازیکنان در هنگام اعلام آفساید استفاده می کند

فیفا اعلام کرده است که تمامی فرآیند بالا فقط در عرض چند ثانیه انجام می شود و به این ترتیب زمان کمتری برای تصمیمات مربوط به آفساید صرف می شود. همچنین این هوش مصنوعی در تشخیص دادن آفساید به مراتب دقیق تر از چشم کمک داور عمل می کند! اطلاعات جمع آوری شده توسط دوربین ها و توپ برای تولید خودکار انیمیشن های مخصوص نیز به کار خواهند رفت. این انیمیشن ها بر روی صفحه نمایش های داخل استادیوم و بیننده های تلویزیونی به نمایش در می آیند تا به مخاطبان دلیل اعلام شدن یا نشدن آفساید به طور دقیق اطلاع داده شود.

این اولین باری نیست که از فناوری های پیشرفته مربوط به هوش مصنوعی برای کمک به داوران در رشته های ورزشی استفاده می شود. در همین فوتبال پیش از این فیفا فناوری VAR را معرفی کرده بود که به کمک داور ویدئویی نیز معروف شده است. این فناوری که از آن در جام جهانی 2018 رونمایی شد، به داوران اجازه می دهد تا پس از بازبینی صحنه ها در مانیتورهای کنار زمین، تصمیم نهایی خود را در رابطه با صحنه های مشکوک اعلام کنند.

فیفا در جام جهانی 2022 از فناوری هوش مصنوعی برای آنالیز بدن بازیکنان در هنگام اعلام آفساید استفاده می کند

پیر لوئیجی کولینا، رئیس کمیته داوران فیفا، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفته است که سیستم جدید به داوران کمک می کند تا سریع تر و دقیق تر تصمیم بگیرند؛ اما همچنان بر روی این نکته تأکید دارد که این «انسان ها» هستند که تصمیمات نهایی را می گیرند، نه «روبات ها»! کولینا در این رابطه گفته است: «من می دانم که برخی از افراد این سیستم را «آفساید رباتی» نامیده اند؛ اما در واقع چنین چیزی نیست. این داور و کمک داور هستند که با وجود این سیستم، تصمیم نهایی را می گیرند و مسئول تمام اتفاقاتی هستند که درون زمین بازی می افتد». به این ترتیب به نظر می رسد که تقابل هوش مصنوعی با انسان و نگرانی های روز افزون در این رابطه، به رقابت های ورزشی هم کشیده شده است!

جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا، نیز در این رابطه گفته است: «دستیابی به این تکنولوژی، نتیجه تحقیقات اختصاصی و آزمایش های سه ساله ما برای فراهم کردن بهترین شرایط برای تیم ها، بازیکنان و هواداران است. فیفا برای ارائه این فناوری به خود افتخار می کند و بی صبرانه منتظر است تا علاقه مندان به فوتبال از مزایای تکنولوژی نیمه خودکار آفسایدگیری در جام جهانی 2022 لذت ببرند»!

فیفا در جام جهانی 2022 از فناوری هوش مصنوعی برای آنالیز بدن بازیکنان در هنگام اعلام آفساید استفاده می کند

جام جهانی 2022 در کشور قطر برگزار می شود و به دلیل گرمای بیش از اندازه هوا در این کشور عربی، قرار است تا شاهد برگزاری آن در فصل پاییز باشیم. تیم ملی فوتبال ایران نیز در این مسابقات حضور دارد و در گروه دوم این رقابت ها با کشورهای انگلیس، آمریکا و ولز به رقابت خواهد پرداخت. به این ترتیب تکنولوژی هوش مصنوعی آفسایدگیری در مسابقات تیم ملی کشور ما نیز مورد استفاده قرار می گیرد و چه بهتر که از هم اکنون ملی پوشان ما با آن آشنایی بیشتری پیدا کنند.

منبع: theverge