پردازنده های نسل 13 اینتل که با نام “Raptor Lake” شناخته می شوند، ممکن است تا بتوانند به فرکانس حیرت انگیز 6 گیگاهرتز دست پیدا کنند! رکورد فعلی در این زمینه در میان پردازنده های اینتل در اختیار پردازنده Core i9-12900 قرار دارد که فرکانس آن بیش از 5 گیگاهرتز بوده است.

فرکانس 6 گیگاهرتز؟! شاید پردازنده های نسل 13 اینتل به این رکورد بی نظیر دست پیدا کنند!

این خبر از جانب افشاگری به نام OneRaichu بر روی توئیتر اعلام شده است. این فرد ادعا کرده است که حداقل یکی از مدل های موجود در سری نسل 13 اینتل، با بهره بردن از تکنولوژی Efficient Thermal Velocity Boost (ETVB) اینتل بهره می برد و توانایی دستیابی به فرکانس توربوی 6 گیگاهرتز را خواهد داشت. به این ترتیب این پردازنده جدید اینتل اولین چیپ x86 دنیا خواهد بود که فرکانس آن از این مقدار فراتر می رود.

اهمیت تکنولوژی ETVB زمانی بیش از گذشته مطرح شد که اینتل اپلیکیشن اورکلاکینگ Extreme Tuning Utility (XTU) خود را به روز رسانی کرد و پشتیبانی از این تکنولوژی در «پلتفرم آینده» را به آن افزود. البته این تغییرات جدید اورکلاکینگ انجام شده بر روی XTU، برای پردازنده های نسل 12 فعلی Alder Lake هم در دسترس خواهد بود.

فرکانس 6 گیگاهرتز؟! شاید پردازنده های نسل 13 اینتل به این رکورد بی نظیر دست پیدا کنند!

به عنوان یادآوری باید بگوییم که تکنولوژی استاندارد TVB اگر پردازنده در محدوده دمایی خود قرار داشته باشد و فرکانس آن به حداکثر میزان توربوی خود نرسیده باشد، می تواند به شکلی «فرصت طلبانه» کلاک اسپید پردازنده را تا 100 مگاهرتز ارتقا دهد. این همان دلیلی است که بر مبنای آن پردازنده های Alder Lake توانسته اند به فرکانس حدود 5.5 گیگاهرتز دست یابند. تکنولوژی ETVB به احتمال زیاد حالت ارتقا یافته TVB است که می تواند فرکانس پردازنده را به میزان بیشتری افزایش دهد.

این موضوع البته با توجه به بنچمارک های اولیه منتشر شده از پردازنده های Raptor Lake چندان هم دور از انتظار نبود. در ابزار بنچمارک Sandra شاهد این بوده این که پردازنده Core i9-13900 توانسته پردازنده فعلی Core i9-12900 را در این زمینه شکست دهد. البته باید این نکته را مد نظر داشته باشید که پردازنده نسل سیزدهمی که این آزمایش بر روی آن انجام گرفته در واقع یک نسخه مهندسی است و اعداد و ارقام مربوط به کلاک اسپید آن در دنیای واقعی ممکن است با این نتایج متفاوت باشد.

فرکانس 6 گیگاهرتز؟! شاید پردازنده های نسل 13 اینتل به این رکورد بی نظیر دست پیدا کنند!

مسلماً AMD به عنوان بزرگترین رقیب اینتل نیز دست روی دست نگذاشته و در حال کار کردن بر روی تراشه های رایزن 7000 با معماری Zen 4 است. این شرکت در مراسم کامپیوتکس 2022 نتایج بنچمارکی را نشان داد که بر مبنای آن این پردازنده های جدید توانستند پردازنده Core i9-12900K اینتل را با امتیاز 31 درصد بالاتر شکست دهند. همچنین پردازنده های Zen 4 توانسته اند در هنگام اجرای بازی Ghostwire Tokyo رکورد 5.5 گیگاهرتز را ثبت کنند.

لیزا سو، مدیر عامل AMD اعلام کرده است که پردازنده های رایزن 7000 به سادگی به فرکانس بالاتر از 5 گیگاهرتز دست پیدا خواهند کرد. چرا که نتایج آزمایش این پردازنده ها در بنچمارک ها، مربوط به حالت غیر از اورکلاک است و هنوز از این پتانسیل آنها رونمایی نشده است! پس آیا پردازنده های AMD Zen 4 Ryzen 7000 می توانند رکورد فرکانس 6 گیگاهرتز را بشکنند؟! رقابت اینتل و AMD در این زمینه دیدنی خواهد بود!

منبع: digitaltrends