این روزها صحبت از واقعیت افزوده و دنیای مجازی بسیار زیاد است و اخبار متعددی از پیشرفت های این تکنولوژی به گوش می رسد. کوالکوم نیز در این بازار فعالیت گسترده ای دارد و به تازگی نسخه وایرلس عینک واقعیت افزوده Smart Viewer را معرفی کرده است! این عینک در واقع یک نسخه مرجع است که سایر برندها می توانند آن را به صورت تجاری درآورده و ویژگی های مورد نظر خود را به آن اضافه کنند.

با عینک هوشمند واقعیت افزوده جدید کوالکوم با نام Smart Viewer بیشتر آشنا شوید!

عینک AR وایرلس Smart Viewer نسبت به نسل قبلی عینک های هوشمند کوالکوم ارتقا پیدا کرده و در آن از چیپست رده بالاتر استفاده شده است. همچنین این عینک واقعیت مجازی به جای اتصال به دستگاه از طریق کابل USB-C، از وای فای 6/6E و بلوتوث بهره می برد. البته این دستگاه جدید طول عمر باتری بسیار پایینی دارد و این موضوع شک و شبهه در رابطه با آن را برانگیخته است! با این وجود کوالکوم عنوان کرده که نسخه نهایی این محصول که برای استفاده کاربر راهی بازار خواهد شد، این مشکل را نخواهد داشت.

نسخه جدید عینک Smart Viewer در حال حاضر برای تعداد معدودی از تولید کنندگان قابل استفاده است و کوالکوم برنامه دارد تا شرکای تجاری بیشتری برای استفاده از آن در ماه های آینده پیدا کند. این عینک AR همانند نسل قبلی آن به یک گوشی هوشمند یا کامپیوتر متصل می شود و با بهره بردن از دوربین های دقیق و نمایشگرهای micro-OLED، مرز بین دنیای واقعی و مجازی را با ردیابی کامل حرکات دست و سر کاربر از بین می برد! کوالکوم رزولوشن فول اچ دی و رفرش ریت 90 هرتز این عینک جدید را از نسل قبلی حفظ کرده، اما زاویه دید مورب آن را از 45 درجه به 40 درجه کاهش داده است.

با عینک هوشمند واقعیت افزوده جدید کوالکوم با نام Smart Viewer بیشتر آشنا شوید!

زاویه دید نسخه جدید Smart Viewer نسبت به رقبایش مانند Magic Leap 2 (با زاویه دید 70 درجه) به طور قابل ملاحظه ای کمتر است. اما این عینک AR در بسیاری موارد نسبت به سایر رقبا برتری دارد. به عنوان مثال ضخامت بدنه این عینک نسبت به نسخه کابلی Smart Viewer و دیگر رقبا کمتر است. فریم این عینک تنها 15.6 میلی متر ضخامت دارد که نسبت به نسخه کابلی آن با ضخامت 25 میلی متر، بسیار کمتر است. این طراحی کم عمق تر که در آن از اپتیک آزاد استفاده شده، دستیابی به زاویه دید عریض را سخت کرده و به همین دلیل زاویه دید این عینک کاهش پیدا کرده است. باید به این نکته هم اشاره کنیم که نسخه وایرلس Smart Viewer حدود 115 گرم وزن دارد که کمی از هدست AR/VR در راه اپل (با وزن 150 گرم) سبک تر است. همچنین این عینک در مقایسه با هدست 503 گرمی Meta Quest 2 فوق العاده سبک تر و حتی شیک تر است!

کوالکوم در نسخه جدید عینک واقعیت افزوده Smart Viewer، از چیپست اسنپ دراگون XR2 استفاده کرده که نسبت به نسل قبلی این عینک (با چیپست XR1) یک ارتقای مهم محسوب می شود. به این ترتیب نسخه جدید این عینک از لحاظ پردازش بصری و اجرای محاسبات بسیار دقیق تر عمل می کند. کوالکوم تضمین کرده است که زمان تأخیر ارتباط بین عینک و گوشی یا کامپیوتر متصل به آن از 3 میلی ثانیه بیشتر نخواهد بود. اگر این موضوع در زمانی صحیح خواهد بود که گوشی یا کامپیوتر شما به چیپ FastConnect 6900 کوالکوم مجهز باشند (که البته در بسیاری از دستگاه ها چنین نیست!). یکی از مسئولان رده بالای بخش AR/VR کوالکوم عنوان کرده که زمان تأخیر واقعی «حرکت به فوتون» در این عینک زیر 20 میلی ثانیه خواهد بود.

با عینک هوشمند واقعیت افزوده جدید کوالکوم با نام Smart Viewer بیشتر آشنا شوید!

تولید یک هدست وایرلس برای سال ها جزء برنامه های کوالکوم قرار داشته است. اما Smart Viewer یکی از چالش های مربوط به عینک های AR وایرلس را مجدداً برجسته کرده است: طول عمر باتری! کوالکوم اعلام کرده است که تجربه های مجازی سنگین می تواند باتری 650 میلی آمپر ساعتی این عینک را فقط در عرض 30 دقیقه خالی کند! اگر چه کاربردهای سبک تر باعث افزایش این میزان شارژدهی باتری خواهد شد. همچنین کاربران می توانند یک باتری خارجی را از طریق کابل به این عینک متصل کنند. با این وجود به نظر می رسد که بسیاری از تکنولوژی های رده بالای AR بتواند توسط یک دستگاه وایرلس اجرا شود! حال باید منتظر بمانیم و ببینیم که آینده این تکنولوژی به کدام سمت پیش خواهد رفت.

منبع: theverge