اکانت توییتری Greymon55 اخبار جدیدی را در رابطه با کارت گرافیک های سری GeForce RTX 4000 منتشر کرده است. مطابق انتظار، این خبرهای جدید هم مربوط به تاریخ عرضه این کارت گرافیک ها می شود و کم و بیش با اخبار قبلی منتشر شده در این زمینه مطابقت دارد. بر مبنای این خبر، اولین کارت گرافیک مبتنی بر معماری Ada Lovelace که در بازار در دسترس قرار می گیرد، کارت گرافیک GeForce RTX 4090 انویدیا خواهد بود. این کارت گرافیک تا پایان سال جاری به بازار عرضه می شود در حالیکه سایر مدل های این سری احتمالاً در سال 2023 در دسترس قرار می گیرند.

کارت گرافیک RTX 4090 تنها مدل از سری جدید کارت گرافیک های انویدیا است که در سال 2022 به بازار می آید

در پست توییتری Greymon به این نکته هم اشاره شده است که کارت گرافیک های جدید انویدیا که در آنها از پردازنده های گرافیکی AD103، AD104 و AD106 استفاده شده (به ترتیب مدل های RTX 4080، RTX 4070 و RTX 4060) در سال 2023 به بازار می آیند. در حالیکه روش معمول انویدیا تا به اینجا به این صورت بوده که کارت های سری x60 را یک سال یا بیشتر پس از مدل های پرچم دار عرضه می کرده است، عدم امکان خرید کارت های RTX 4080 و RTX 4070 تا سال آینده کمی نا امید کننده خواهد بود. با این حال کسانی که وضع مالی خوبی دارند و توانایی برآمدن از پس هزینه سنگین خرید کارت گرافیک انویدیا RTX 4090 را دارند، می توانند در ماه اکتبر سال جاری به آن دسترسی داشته باشند! اما مدل های ارزان تر تا سال آینده در دسترس قرار نخواهند گرفت.

کارت گرافیک RTX 4090 تنها مدل از سری جدید کارت گرافیک های انویدیا است که در سال 2022 به بازار می آید

دورنمای تولید و عرضه کارت گرافیک GeForce RTX 4090 Ti کمی کمرنگ است! در واقع به نظر می رسد که انویدیا قصد دارد تا ابتدا تحرکات آینده AMD را بررسی کرده و در صورت نیاز برای رقابت بیشتر با این شرکت مدل Ti را عرضه کند. لازم به ذکر است که کارت گرافیک های سری AMD Radeon RX 7000 که بر مبنای معماری جدید RDNA3 طراحی شده اند، در حوالی اکتبر معرفی و در ماه نوامبر به مرحله فروش خواهند رسید.

کارت گرافیک RTX 4090 تنها مدل از سری جدید کارت گرافیک های انویدیا است که در سال 2022 به بازار می آید

به این نکته توجه داشته باشید که اطلاعات بالا از منابع غیر رسمی جمع آوری شده و توسط انویدیا تأیید نشده است. بر همین اساس این احتمال وجود دارد که انویدیا برنامه های خود را برای عرضه این کارت گرافیک ها ظرف هفته های آتی تغییر دهد. البته با توجه به اینکه انبوهی از پردازنده های گرافیکی مبتنی بر Ampere هنوز مشتری پیدا نکرده اند، بعید به نظر می رسد که این برنامه تغییر پیدا کند و به احتمال نزدیک به واقعیت، مدل های RTX 4080 – 4070 – 4060 در همان سال 2023 به بازار می آیند. این شرکت به دلیل بحران های مالی و کاهش تقاضای مصرف کنندگان کارت گرافیک ها، سفارش چیپست از شرکت TSMC را نیز کاهش داده و به حداقل میزان ممکن رسانده است. رکود ایجاد شده در بازار رمز ارزها و ماینینگ، می تواند یکی از دلایل اصلی این تصمیم های انویدیا به شمار آید.

منبع: notebookcheck


ممکن است اطلاعات ذکر شده در این بخش با اطلاعات اصلی کالا در زمان عرضه متفاوت باشد. در صورت مشاهده مغایرت، این موضوع را به ما اطلاع دهید.