بررسی درآمدهای انویدیا در سه ماهه دوم سال نشان می دهد که این شرکت نسبت به بازه مشابه در سال گذشته، بیش از یک میلیارد دلار ضرر کرده است! این در حالی است که به طور شگفت انگیز و حتی کنایه آمیزی شاهد این هستیم که درآمد AMD در صنعت گیمینگ، در همین بازه زمانی بیش از یک میلیارد دلار رشد داشته است!

رشد و پیشرفت های اخیر AMD در صنعت گیمینگ باعث شده تا انویدیا بیش از یک میلیارد دلار در این بازار ضرر کند!

انویدیا اعلام کرده است که در نیمه ابتدایی سال 2022 در بازار گیمینگ حدود 2.04 میلیارد دلار درآمد داشته است. این در حالیست که درآمد این شرکت در بازه زمانی مشابه در سال گذشته 3.06 میلیارد دلار بوده است. به این ترتیب این شرکت ظرف یک سال اخیر با ضرر 33 درصدی مواجه شده است.

جنسن هوانگ، مؤسس و مدیر عامل انویدیا، در این رابطه خاطر نشان کرده است: «فروش محصولات گیمینگ ما در مقایسه با پیش بینی هایی که داشتیم، اختلاف قابل توجهی دارد و پیشرفت آن در سه ماهه اخیر بسیار کمتر از حد انتظار بوده است. با وجود این چالش ها ما همچنان تمرکز خود را بر روی هوش مصنوعی حفظ می کنیم؛ امکانی می تواند حوزه محاسبات را زیر و رو کرده و یک شانس تکرار نشدنی را در اختیار نسل آینده بشر قرار دهد».

آقای هوانگ علت این ضرر و زیان را کمبود قطعات و «بی اطمینانی مداوم در حوزه اقتصاد کلان» دانسته است.

اما به نظر می رسد که موارد بالا بر روی عملکرد AMD تأثیری نداشته است! چرا که کسب و کار این شرکت که رقیب مستقیم انویدیا در بازار گیمینگ به حساب می آید، با رشد مواجه شده است! مطابق با آمارهای ارائه شده، درآمد AMD در همین بازه زمانی حدود 6.6 میلیارد دلار بوده که 1.7 میلیارد دلار آن به بازار گیمینگ مرتبط است. به این ترتیب صنعت گیمینگ پس از تولید پردازنده، به دومین حوزه پول ساز برای AMD تبدیل شده است.

رشد و پیشرفت های اخیر AMD در صنعت گیمینگ باعث شده تا انویدیا بیش از یک میلیارد دلار در این بازار ضرر کند!

لیسا سو، مدیر عامل AMD، در این رابطه گفته است: «ما با تکیه بر قدرت اجرایی و توسعه سبد محصولات خود، توانسته ایم تا برای هشتمین بار در بازه های زمانی سه ماهه، رکورد درآمدی خود را ارتقا دهیم. ما در نیمه دوم سال جاری نیز با تحویل محموله های نسل بعدی محصولات 5 نانومتری به خریداران، به رشد مداوم خود ادامه خواهیم داد».

یکی از دلایل برتری قاطع AMD بر انویدیا در صنعت گیمینگ، همکاری نزدیک این شرکت با غول های دنیای گیمینگ مانند سونی، مایکروسافت و ایسوس است. هر دو نسل جدید کنسول های سونی و مایکروسافت، یعنی پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس و اس، از پردازنده های گرافیکی AMD قدرت می گیرند و فروش تمام این کنسول ها نسبت به سال 2021 افزایش داشته است. لپ تاپ های گیمینگ نیز در سال جدید با افزایش فروش مواجه شده اند، دستگاه هایی که در آنها از پردازنده های گرافیکی AMD Radeon به وفور استفاده شده است!

با این حال پردازنده های گرافیکی انویدیا همچنین در دستگاه های گیمینگ رده بالا مورد استفاده قرار می گیرند که نشان از قیمت بالای آنها دارد! به عنوان مثال کارت گرافیک Nvidia RTX 3090 Ti یکی از قدرتمندترین کارت گرافیک های دنیاست، اما حدود 2000 دلار قیمت دارد! انویدیا اعلام نکرده که تا به حال چند عدد از این کارت گرافیک به فروش رفته، اما به طور قطع با این قیمت فروش آن چندان بالا نبوده است!

رشد و پیشرفت های اخیر AMD در صنعت گیمینگ باعث شده تا انویدیا بیش از یک میلیارد دلار در این بازار ضرر کند!

جالب اینجاست که طبق یک نظرسنجی که توسط Steam در ماه مارس برگزار شد، کارت گرافیک قدیمی GeForce GTX 1060 هنوز پر استفاده ترین کارت گرافیک در کامپیوترهای گیمینگ در دنیا است. این کارت گرافیک مدل 2016 حداکثر توان اجرای بازی هایی مانند Elden Ring را دارد و نمی توان از آن برای بازی های PCVR استفاده کرد.

به هر حال چیزی که در این خبر بیشتر جلب توجه می کند، ضرر یک میلیارد دلاری انویدیا نیست! بلکه دستیابی AMD به فرمول سود در صنعت گیمینگ و تسخیر این بازار بیشتر جالب به نظر می رسد!

منبع: digitaltrends