کانال یوتیوبی Hardware Unboxed به تازگی عملکرد گیمینگ چیپ M2 اپل را بررسی کرده است. برای این منظور یک M2 MacBook در رقابت با پردازنده Ryzen 7 6800U مورد آزمایش قرار گرفته و بازی «سایه مهاجم مقبره» (Shadow of the Tomb Raider) بر روی هر دوی آنها اجرا شده است. نتیجه اینکه چیپ M2 توانسته در این شرایط پردازنده قدرتمند AMD را شکست دهد. پردازنده Ryzen 7 6800U به موتور گرافیکی Radeon 680M مجهز است که یکی از سریع ترین پردازنده های گرافیکی AMD در حال حاضر به شمار می آید!

تراشه M2 اپل توانست پردازنده قدرتمند AMD Ryzen 7 6800U را در اجرای بازی «سایه مهاجم مقبره» شکست دهد!

اپل تراشه M2 را به عنوان جانشین مدل M1 که دو سال از زمان عرضه آن می گذرد، معرفی کرده است. با این وجود این تراشه یک مدل کاملاً متفاوت و باز طراحی شده از چیپ M1 نیست؛ بلکه همان چیپ M1 است که ارتقا پیدا کرده و قدرتمند تر شده است. اپل اعلام کرده است که چیپ M2 به میزان 18 درصد نسبت به M1 ارتقای عملکرد پیدا کرده است. این موضوع به لطف معماری جدید هسته ها، کلاک CPU به مراتب سریع تر و پشتیبانی از حافظه LPDDR5 با پهنای باند 100 گیگابایت در ثانیه اتفاق افتاده است.

اما تا به اینجا نگرانی هایی در رابطه با پردازنده گرافیکی چیپ M2 وجود داشت. اپل اعلام کرده که GPU چیپ M2 در مقایسه با M1 تا 35 درصد قوی تر شده است. درست است که این میزان ارتقا نیز قابل توجه است، اما چند ماه پیش صحبت از ارتقای عملکرد 67 درصدی پردازنده گرافیکی M2 بود! با این حال اپل دو هسته جدید به پردازنده گرافیکی این چیپ اضافه کرده که عملکرد محاسباتی 3.6 ترافلاپس را در هنگام اجرای پردازش های گرافیکی به ارمغان می آورد.

تراشه M2 اپل توانست پردازنده قدرتمند AMD Ryzen 7 6800U را در اجرای بازی «سایه مهاجم مقبره» شکست دهد!

اکنون به نظر می رسد که نگرانی ها در این رابطه بی دلیل بوده است! بدون شک اضافه شدن دو هسته به پردازنده گرافیکی M2 و سازگاری این چیپ با حافظه های سریع تر LPDDR5، تأثیر مثبتی داشته است و همین دلایل باعث شده اند تا این تراشه بتواند پردازنده Ryzen 7 6800U را در هنگام اجرای بازی سایه مهاجم مقبره شکست دهد!

نتایجی که توسط Hardware Unboxed منتشر شده نشان می دهد که چیپ M2 توانسته پردازنده Ryzen 7 6800U را در اجرای بازی با تنظیمات گرافیکی متوسط، بالا و بالاترین (BTAO) شکست دهد! این آزمایش در رزولوشن 1920x1200 پیکسل انجام شده و نرخ فریم به طور میانگین بر روی 30 فریم در ثانیه بوده است. تراشه جدید اپل توانسته عملکردی بین 7.6 تا 10 درصد بهتر از پردازنده قدرتمند AMD ارائه دهد!

تراشه M2 اپل توانست پردازنده قدرتمند AMD Ryzen 7 6800U را در اجرای بازی «سایه مهاجم مقبره» شکست دهد!

این نتایج، پیشرفت فوق العاده چیپ M2 را در مقایسه با عملکرد چیپ M1 در اجرای بازی سایه مهاجم مقبره نشان می دهد! همچنین بد نیست بدانید که پردازنده Ryzen 7 6800U که در آن از واحد گرافیکی قدرتمند Radeon 680M استفاده شده، از معماری RDNA 2 بهره می برد و توانایی دستیابی به فرکانس افزایشی 2.2 گیگاهرتز را دارد.

این موضوع زمانی ارزشمندتر می شود که بدانید تراشه M2 اصلاً برای اجرای بازی طراحی نشده و در دسته چیپ های گیمینگ جای ندارد! بلکه اپل آن را برای تولید محتوا و اجرای اپلیکیشن ها مناسب دانسته است! با این حال عملکرد گیمینگ چیپ M2 توانایی این تراشه برای رقابت با پردازنده های موبایل گیمینگ را به خوبی نشان می دهد! البته توجه داشته باشید که این عملکرد به حوزه دستگاه های «موبایل» مربوط می شود و مسلماً چیپ M2 برای بازی بر روی PC و سیستم عامل macOS مناسب نخواهد بود. در آخر لازم به ذکر است که شما میتوانید در صورت تمایل به آشنایی با تراشه جدید m2 اپل به مقالات وب ایده برتر مراجعه کنید.

منبع: tomshardware