اخیرا نسل پنجم شبکه های تلفن همراه وارد بازار شده و روز به روز هم برجسته تر می شود. در سال 2022، در کنار تداوم و افزایش محبوبیت کار از راه دور، پوشش شبکه 5G در سراسر جهان گسترش یافته و بسیاری از کارهای اینترنتی را تسریع کرده است.

در حال حاضر، اینترنت 5G نحوه مشاهده و استفاده ما از فناوری را تغییر داده است. همانطور که این شبکه در مسیر خود به سوی فراگیر شدن در آینده پیش می رود، بد نیست در مورد مزایای اینترنت نسل پنج 5G، نحوه همزیستی با 4G و تعیین اینکه چگونه بیشترین بهره را از آن ببرید، بیاموزید. پس با ما همراه باشید.

سرعت 5G نسبت به 4G

بطورکلی، سرعت واقعی اینترنت شما به شبکه بی سیمی که به آن متصل می شوید، موقعیت مکانی، میزان شلوغی آن و همچنین دستگاهی که استفاده می کنید بستگی دارد. درواقع سرعت متوسط از حداکثر سرعت واقعی تر است، چراکه حداکثر سرعت صرفاً تئوری است. تعیین سرعت واقعی به دلیل فناوری های مختلف مورد استفاده در هر نسل، تفاوت های جغرافیایی در پوشش و تکامل و بهبود مداوم فناوری تلفن همراه در طول زمان پیچیده است. به عنوان مثال 4G در طول عمر خود با توسعه LTE و سپس LTE-A به طور قابل توجهی بهبود یافته است. از نظر تئوری، با آخرین پیشرفت‌ های 4G LTE-A می توان از سرعت اینترنت تا 1 گیگابیت بر ثانیه بهره برد، و این با محدوده ‌ای که 5G وعده ارائه آن را می‌ دهد همپوشانی دارد. اما میانگین سرعتی که در دنیای واقعی دریافت می کنید بسیار کمتر است. در آخر باید بگوئیم که چنانچه قصد دارید با تفاوت میان LTE و 4G آشنا شوید به بخش مقالات ما مراجعه کنید.

سرعت 5G نسبت به 4G

تأخیر 5G نسبت به 4G

جایی که 4G از 5G عقب است، مربوط به تأخیر می شود، یعنی زمانی که طول می کشد تا داده ها از دستگاه شما آپلود و بارگذاری شوند. زمان انتقال داده ها از مبدا به مقصد را بر حسب میلی ثانیه اندازه گیری می کنند. این موضوع در دنیای گیم بسیار مهم است، و زمان پاسخ دهی (برحسب میلی ثانیه) بر نتیجه بازی تأثیر مستقیم دارد.

تاخیر شبکه های 4G موجود، به طور متوسط برابر با 50 میلی ثانیه است که این سرعت ممکن است با فناوری 5G به 1 میلی ثانیه کاهش یابد. دراصل، حداقل 10 میلی ثانیه طول می کشد تا تصویری که توسط چشم انسان دیده می شود توسط مغز پردازش شود. تأخیر کمتر می تواند بازی ابری را ممکن کند. درواقع گیمرها می ‌توانند از طریق تلفن‌ های خود روی سخت ‌افزارهای راه دور مانند سرویس ‌های پلتفرم بازی مانند Google's Stadia و Blade's Shadow بازی کنند. تأخیر 1 میلی ثانیه در سناریوهای تقریباً کامل امکان ‌پذیر است. البته متوسط تاخیری که در واقع می توانید از 5G انتظار داشته باشید حدود 10 میلی ثانیه است.

پوشش 5G نسبت به 4G

سال‌ ها طول کشید تا شبکه ‌های 4G در سرتاسر جهان گسترش پیدا کنند، و حتی در حال حاضر نیز برخی مناطق روستایی هنوز به شبکه ‌های 3G متکی هستند. البته در جاهایی که پوشش 4G قوی است، سرعت ها نیز بسیار متفاوت است. اگرچه انتظار می رود که راه اندازی کامل شبکه های 5G کمی طول بکشد، اما در حال حاضر هر سه اپراتور اصلی پوشش 5G خود را پیشرفته کرده اند. اکنون هر سه اپراتور اصلی شبکه های سراسری را بر اساس طیف Sub-6 ارائه می دهند و در حال ایجاد این شبکه ها با سایر طیف ها و پوشش گسترده هستند.

همچنین، 5G با آرایه کاملی از فرکانس ‌های رادیویی مختلف ساخته شده است. Sub-6 به فرکانس های زیر 6 گیگاهرتز اشاره دارد و این امواج معمولاً می توانند مسافت های طولانی را طی کنند، اما نمی توانند از سرعت دانلود فوق العاده بالایی پشتیبانی کنند. در طرف دیگر، طیف 5G mmWave قرار دارد که از نظر سرعت دانلود مزیت بزرگی را ارائه می ‌کند، اما نمی ‌تواند مسافت زیادی را طی کند یا از موانع عبور کند. در ابتدا، Verizon از mmWave برای شبکه 5G خود استفاده کرد و تنها در برخی از مناطق و برخی شهرها در دسترس بود. امروزه این شرکت از Sub-6 برای شبکه تلفن همراه خود در سراسر کشور استفاده می کند، کاری که T-Mobile از ابتدا انجام می داد.

پوشش 5G نسبت به 4G

تفاوت های دیگر 5G در مقابل 4G

برای اینکه بتوانیم از اتصال 5G استفاده کنیم، فقط به اپراتورها برای نصب تجهیزات شبکه نیاز نداریم، بلکه به یک دستگاه 5G نیز نیاز داریم. اگر یکی از بهترین تلفن های 5G را در اختیار دارید، بسته به جایی که زندگی می کنید، ممکن است بتوانید از سرعت 5G استفاده کنید. این شبکه نسل جدید از گوشی های قدیمی تر پشتیبانی نمی کند، بنابراین اگر می خواهید سرعت بیشتری داشته باشید، باید گوشی خود را ارتقا دهید. این روزها، تقریباً تمام گوشی ‌های جدید با کیفیت بالا مانند آیفون 13، سامسونگ گلکسی اس 22 اولترا و بسیاری از گوشی ‌های مقرون به صرفه متوسط، از 5G پشتیبانی می ‌کنند. اگرچه 5G از نظر قدرت بسیار پرمخاطب ‌تر است، اما از نظر عمر باتری، که در حال حاضر برای بسیاری مشکل‌ ساز است، عملکرد بدتری را نسبت به 4G ارائه می دهد.

تفاوت های دیگر 5G در مقابل 4G

شبکه 4G را کنار نگذارید

باید به این نکته توجه داشت که 5G جایگزین مستقیمی برای 4G نیست، درواقع این یک فناوری مکمل است. در واقع این دو شبکه در کنار یکدیگر، در هر کجا که هستید، سرعت خوب و معقولی را ارائه می دهند. اپراتورها به ارتقای شبکه های 4G ادامه می دهند و سرعت دانلود و تأخیر همچنان در حال بهبود است. اگرچه اپراتورها زمان و منابع بیشتری را صرف فناوری بی ‌سیم 5G می ‌کنند، با این وجود  شبکه ‌های 4G نیز به ارائه سرعت ‌های سریع ‌تر در سراسر جهان ادامه خواهند داد.

با توجه به نابودی کامل 3G در ایالات متحده، Sprint 3G (اکنون بخشی از T-Mobile) در 1 ژانویه 2022 و شبکه 3G AT&T در فوریه 2022 بسته شد. همچنین ورایزون قصد دارد شبکه 3G خود را در تاریخ 31 دسامبر 2022 تعطیل کند.

منبع: digitaltrends