اینتل هنوز کارت گرافیک های دسکتاپ Arc خود را به بازار عرضه نکرده است. با این وجود اخیراً یک بنچمارک برای کارت گرافیک Arc A770 منتشر شده است. این کارت گرافیک به عنوان یکی از مدل های پرچم دار و بالا رده اینتل معرفی شده و اعلام شده است که می تواند با بهترین کارت گرافیک های موجود در بازار رقابت کند. اما نتایج بنچمارک چندان این ادعا را تأیید نمی کنند!

کارت گرافیک Intel Arc A770 در هنگام کار با OpenCL عملکردی مشابه با RTX 2070 را ارائه داده است

نیازی نیست که یک دانشمند باشید تا متوجه شوید که کارت گرافیک Arc A770 نسخه همتای کارت گرافیک موبایل Arc A770M است! مطابق با اطلاعاتی که بر روی گیک بنچ 5 منتشر شده، این کارت گرافیک دارای 512 واحد اجرایی یا Xe Vector Engines (XVE) (اینتل واحدهای اجرایی را اینگونه نامگذاری می کند) است و احتمال می رود که در آن از ACM-G10 silicon با 32 هسته Xe استفاده شده باشد. بنابراین کارت گرافیک Arc A770 کانفیگ مشابهی با مدل A770M دارد؛ با این تفاوت که سرعت کلاک A770 بیشتر است.

کارت گرافیک Intel Arc A770 در هنگام کار با OpenCL عملکردی مشابه با RTX 2070 را ارائه داده است

باید به این نکته اشاره کنیم که هنوز فرکانس پایه کارت گرافیک Intel Arc A770 توسط نرم افزار بنچمارک محاسبه نشده است. با این حال این نرم افزار موفق به اندازه گیری فرکانس بوست این کارت گرافیک به میزان 2400 مگاهرتز شده است. این در حالی است که نسخه Arc A770M دارای فرکانس پایه 1650 مگاهرتز است. همچنین نرم افزار بنچمارک حافظه این کارت گرافیک را 12.7 گیگابایت اندازه گیری کرده که احتمالاً اشتباه است. چرا که کارت گرافیک Arc A770 باید همانند مدل A770M به 16 گیگابایت حافظه GDDR6 مجهز باشد.

در بخش مربوط به عملکرد OpenCL در نتایج بنچمارک، مشاهده می شود که کارت گرافیک Intel Arc A770 امتیازی مشابه با کارت گرافیک انویدیا Nvidia GeForce RTX 2070 کسب کرده است. همچنین کارت گرافیک اینتل از Radeon RX 6600 XT در این بخش سریع تر عمل کرده است. با این وجود این کارت گرافیک از مدل های GeForce RTX 3060 و به خصوص Radeon RX 6700 XT در این زمینه ضعیف تر عمل کرده است. کارت گرافیک انویدیا به میزان 12.7 درصد و کارت گرافیک AMD به میزان 20.3 درصد نسبت به Arc A770 سریع تر بوده اند.

کارت گرافیک Intel Arc A770 در هنگام کار با OpenCL عملکردی مشابه با RTX 2070 را ارائه داده است

توجه داشته باشید که عملکرد OpenCL نشان دهنده توانایی اجرایی کارت گرافیک در زمینه گیمینگ نیست و یک موضوع کاملاً جدا محسوب می شود. اصولاً گیک بنچ 5 به عنوان یک بنچمارک برای بررسی عملکرد گیمینگ به حساب نمی آید. پس این نتایج به قدرت گیمینگ کارت گرافیک اینتل Arc A770 ارتباطی ندارد! با این وجود عملکرد OpenCL معیار مهمی است و یک کارت گرافیک رده بالا باید بتواند در این زمینه هم امتیاز بالایی کسب کند. نتایج این بنچمارک این سؤال را ایجاد می کند که آیا تبلیغات اینتل مبنی بر توانایی رقابت کارت گرافیک Arc A770 با مدل های پرچم دار انویدیا و AMD درست بوده یا این شرکت صرفاً قصد بازارگرمی داشته است! برای اطمینان از این موضوع باید تا زمان عرضه نهایی این کارت گرافیک و بررسی عملکرد آن بر روی سیستم های واقعی منتظر ماند.

منبع: tomshardware