در مراسم CES 2022 بود که AMD تأیید کرد که قصد دارد تا پردازنده های دسکتاپ مبتنی بر Zen 4 خود را در نیمه دوم سال پیش رو راهی بازار کند. اکنون شایعه هایی مطرح شده که این پردازنده های رده بالا زودتر از موعد اعلام شده توسط AMD به بازار عرضه می شوند. علاوه بر این، AMD چند پردازنده جدید برای سوکت قدیمی AM4 نیز معرفی کرده که از میان آنها می توان به Ryzen 7 5800X3D اشاره کرد.

چه زمانی شاهد عرضه پردازنده های AMD Ryzen 7000 مبتنی بر Zen 4 خواهیم بود؟

بر مبنای یک گزارش جدید که در DIGITIMES منتشر شده، پردازنده های جدید سری Ryzen 7000 مبتنی بر Zen 4، در ماه سپتامبر 2022 به بازار عرضه می شوند و شایعه های اعلام شده در رابطه با عرضه زودتر از موعد آنها چندان صحیح نیست. این پردازنده ها با نام Raphael عرضه می شوند و حتی گمانه زنی هایی در رابطه با معرفی آنها در مراسم Computex 2022 وجود دارد. البته بیشتر انتظار می رود تا در این مراسم به تکنولوژی جدید Smart Access Storage یا SAS پرداخته شود. این تکنولوژی باعث افزایش چشمگیر سرعت ذخیره سازی دیتا می شود و می توان آن را نسل جدید تکنولوژی DirectStorage دانست.

چه زمانی شاهد عرضه پردازنده های AMD Ryzen 7000 مبتنی بر Zen 4 خواهیم بود؟

اما از پردازنده های Zen 4 Ryzen 7000 چه انتظاری باید داشته باشیم؟ آن طور که تأیید شده، این پردازنده ها به صورت 5 نانومتری طراحی شده اند. همچنین انتظار می رود که در این سی پی یو های کامپیوتر از معماری جدید برای چینش هسته ها استفاده شود و این پردازنده ها نسبت به نسل های قبلی، تا 18 درصد عملکرد قدرتمند تری را ارائه دهند. البته به این نکته اشاره نشده که منظور از «نسل های قبلی»، پردازنده های مبتنی بر Zen 3 بوده یا پردازنده های Zen 3D یا پردازنده های Zen 3+! به هر حال چیزی که مشخص است این است که پردازنده های Zen 4 دارای یک معماری هسته جدید خواهند بود و باید منتظر عملکرد سریع تر و پر قدرت تر آنها نسبت به گذشته باشیم.

بر مبنای اخبار منتشر شده، پردازنده های Zen 4 Ryzen 7000 با نسل جدید سوکت های AM5 یا LGA1718 سازگار خواهند بود. همچنین این پردازنده ها با حافظه های رم DDR5 سازگارند و از استاندارد PCIe 5.0 پشتیبانی می کنند.

چه زمانی شاهد عرضه پردازنده های AMD Ryzen 7000 مبتنی بر Zen 4 خواهیم بود؟

AMD به عنوان یکی از غول های دنیای تکنولوژی، همواره در رونمایی از تکنولوژی های جدید در ساخت پردازنده پیش قدم بوده و نقشی اساسی در توسعه و پیشرفت قطعات کامپیوتری داشته است. به همین دلیل خبر مربوط به عرضه پردازنده های جدید مبتنی بر Zen 4 از همین حالا بازار سخت افزار کامپیوتر را دچار هیجان کرده و بسیاری از کاربران منتظرند تا از سیستم های خود را با این پردازنده ها ارتقا دهند. جالب اینجا است که AMD قصد دارد تا نسل جدید تکنولوژی RDNA 2 را نیز به زودی معرفی کند. این فناوری که در پردازنده های گرافیکی AMD به کار می رود، با نام رهگیری پرتو نیز شناخته می شود و نقش بالایی در ارتقای کیفیت تصویر بازی دارد. نسل جدید این تکنولوژی نیز به زودی از جانب AMD رونمایی خواهد شد.

منبع: neowin