سامسونگ به تازگی از آغاز تولید تراشه های 3 نانومتری برای برخی از مشتریان خود خبر داد. این تراشه ها برای استفاده در دستگاه هایی با قدرت محاسباتی و پرفورمنس بالا طراحی می شوند. نکته جالب اینجا است که تا به اینجا سامسونگ در رقابت با TSMC در ساخت تراشه های 3 نانومتری جلو افتاده و دست بالاتر را دارد. البته منابع آگاه اعلام کرده اند که فعلاً خبری از «تولید انبوه» تراشه با لیتوگرافی 3 نانومتر نخواهد بود و تولید این تراشه توسط سامسونگ در حال حاضر در تعداد بسیار محدودی انجام خواهد شد.

سامسونگ قصد دارد ساخت تراشه های 3 نانومتری را در تعداد محدود آغاز کند. هدف: رقابت با TSMC!

یکی از دلایلی که برای محدود بودن تولید این تراشه ها توسط سامسونگ مطرح شده این است که این شرکت کره ای تصمیم دارد تا ساخت چیپست های 3 نانومتری را در تأسیسات Hwaseong آغاز کند. این مجتمع در واقع بیشتر برای برطرف کردن ایرادات و آزمایش لیتوگرافی های جدید کاربرد دارد. به این ترتیب به نظر می رسد که تعداد تراشه های تولید شده در این مجتمع چندان زیاد نخواهد بود. پیش از این اعلام شده بود که تولید انبوه سامسونگ در کارخانه ای در پیونگ تیک (Pyeongtaek) انجام می شود؛ مکانی که معمولاً برای ساخت مدرن ترین تجهیزات مورد استفاده قرار می گیرد.

سامسونگ قصد دارد ساخت تراشه های 3 نانومتری را در تعداد محدود آغاز کند. هدف: رقابت با TSMC!

دلیل دومی که سامسونگ را به طرف تولید محدود تراشه های 3 نانومتری سوق داده این است که اولین دریافت کنندگان این تراشه ها، شرکت های چینی هستند که در ساخت شتاب دهنده های مخصوص برای استخراج رمز ارزها فعالیت دارند. در حال حاضر استخراج رمز ارز وارد مرحله رکود و بحران شده و به همین دلیل سامسونگ از فروش رفتن تمام تراشه های 3 نانومتری تولید شده مطمئن نیست. از این جهت قصد دارد تا تولید انبوه این تراشه ها را زمانی آغاز کند که برای آنها مشتریانی قابل اعتمادتر پیدا کرده باشد.

مطابق با آمار و ارقام منتشر شده، سامسونگ توانسته تا حدود 16.3 درصد از بازار خدمات قراردادی تولید تراشه در دنیا را در اختیار بگیرد. این در حالی است که TSMC حدود 53.6 درصد از این بازار را در کنترل خود دارد و در سه سال گذشته، سهم خود از این بازار را به میزان 8 درصد ارتقا داده است. این کمپانی تایوانی قصد دارد تا عرضه تراشه های 3 نانومتری TSMC در اوایل سال 2023 صورت گیرد.

سامسونگ قصد دارد ساخت تراشه های 3 نانومتری را در تعداد محدود آغاز کند. هدف: رقابت با TSMC!

ماه گذشته سامسونگ چند تن از مدیران اجرایی خود را تغییر داد. معمولاً در شرکت های مطرح، تغییر تیم اجرایی در ماه دسامبر صورت می گیرد. به این ترتیب این تغییرات زود هنگام سامسونگ نشان از این است که شرکت هنوز در ساختن تراشه های 3 نانومتری مطابق با انتظارات خود پیش نرفته و از برنامه های قبلی اش عقب افتاده است. سامسونگ سه سال پیش اعلام کرد که قصد دارد تا سال 2030 به قطب صنعت تراشه سازی تبدیل شود؛ چیزی که با شرایط فعلی چندان عملی به نظر نمی رسد. جالب اینجا است که در طی همین سه سالی که از ادعای سامسونگ می گذرد، این TSMC بوده است که توانسته سهم خود از این بازار را 8 درصد بیشتر کند!

منبع: gizchina