بعد از حدود 25 سال سرویس دهی، مرورگر Internet Explorer به صورت رسمی در تاریخ 15 ژوئن 2022 (25 خرداد 1401) بازنشسته شد! با وجود اینکه این مرورگر اغلب مورد تمسخر قرار می گرفت، اما برای چندین سال دسترسی میلیون ها انسان را به اینترنت امکان پذیر کرده بود. حتی کاربران فایرفاکس یا کروم که اینترنت اکسپلورر را مسخره می کنند، احتمالاً برای دانلود مرورگر فعلی خود از همین اکسپلورر استفاده کرده اند! به هر حال از اینجا به بعد، افرادی که سعی کنند مرورگر Internet Explorer را باز کنند، به صورت اتوماتیک به Microsoft Edge با حالت IE mode منتقل خواهند شد. مایکروسافت در آپدیت بعدی ویندوز، مرورگر اینترنت اکسپلورر را به طور کامل غیر فعال خواهد کرد.

مایکروسافت چگونه و در چه زمانی مرورگر اینترنت اکسپلورر را از روی کامپیوترهای ویندوزی حذف می کند؟

علیرغم اینکه مایکروسافت چند سال است که بازنشستگی اینترنت اکسپلورر را هشدار داده، اما هنوز هم این مرورگر توسط برخی سازمان ها و وب سایت ها مورد پشتیبانی قرار می گرفت. حتی برای اینکه انتقال از اکسپلورر به نسخه های جدیدتر آسان تر شود، مایکروسافت به این مرورگر حالت IE mode to Edge را اضافه کرده بود. به این ترتیب وب سایت هایی که در طراحی و توسعه آنها از تکنولوژی های قدیمی استفاده شده بود، می توانستند به بقای خود ادامه دهند و توسط اکسپلورر در دسترس قرار گیرند.

مایکروسافت چگونه و در چه زمانی مرورگر اینترنت اکسپلورر را از روی کامپیوترهای ویندوزی حذف می کند؟

اما از اینجا به بعد، کاربران عمومی که از این مرورگر از رده خارج استفاده می کنند، به شکل اتوماتیک به حالت IE در مرورگر Edge منتقل خواهند شد و تمامی اطلاعات آنها شامل لینک های ذخیره شده در بخش favorites، پسوردها و تنظیمات دست نخورده باقی خواهد ماند. همچنین اگر کاربران به سایتی مراجعه کنند که برای عملکرد صحیح به مرورگر قدیمی IE نیاز داشته باشد، بر روی تولبار مرورگر Edge یک دکمه “Reload with IE mode” ظاهر خواهد شد. کاربران می توانند تنظیمات مرورگر Edge را به گونه ای انجام دهند که به صورت اتوماتیک سایت های خاص را در حالت IE mode باز کند.

متخصصان IT می توانند IE mode را برای صفحات اتوماتیک سازی کنند و مشکلات احتمالی درون سازمانی خود را برای عملکرد صحیح اپلیکیشن هایی که به اینترنت اکسپلورر نیاز دارند، از بین ببرند. همچنین ادمین های IT می توانند لیستی از سایت هایی را که هنوز با اینترنت اکسپلورر باز می شوند تهیه کرده و آنها در مرورگر کارمندان وارد کنند تا این سایت ها به صورت اتوماتیک در حالت IE mode باز شوند.

مایکروسافت تضمین کرده است که مرورگر Edge تا حداقل سال 2029 از IE mode پشتیبانی کند.

مایکروسافت چگونه و در چه زمانی مرورگر اینترنت اکسپلورر را از روی کامپیوترهای ویندوزی حذف می کند؟

اینترنت اکسپلورر اکنون به صورت رسمی بر روی چندین نسخه ویندوز بازنشسته شده است. نسخه های ویندوزی که دیگر از این مرورگر پشتیبانی نمی کنند عبارتند از:

•    ریلیزهای تحت پشتیبانی Windows 10 LTSC (شامل IoT)

•    تمام نسخه های ویندوز سرور

•    ویندوز 10 نسخه دولتی چین

•    ویندوز 8.1

•    ویندوز 7 به همراه آپدیت های امنیتی (ESU)

البته که سازمان ها نباید به استفاده از IE mode یا مرورگر اینترنت اکسپلورر در نسخه های دیگر ویندوز (که نامشان در لیست بالا دیده نمی شود) ادامه دهند. مایکروسافت تمامی کاربران را به استفاده از مرورگر Edge تشویق می کند: «به جای اینکه منتظر باشید تا به مرورگر Edge انتقال داده شوید، راحت ترین کار این است که خودتان همین امروز استفاده از این مرورگر را شروع کنید».

منبع: windowscentral