پردازنده اینتل Core i9-12900KS در همین فاصله کوتاهی که از زمان عرضه آن می گذرد، موفق به جابجایی چند رکورد در زمینه اورکلاکینگ شده است! به طوری که یک پست اختصاصی برای آن در وب سایت HWBot (مرکز تخصصی اورکلاکینگ) ایجاد شده است! یکی از خبرهای جالب در رابطه با این پردازنده، دستیابی آن به فرکانس حیرت انگیز 7.45 گیگاهرتز است! این آزمایش بر روی یکی از هسته های فیزیکی این پردازنده انجام شده و در آن از نیتروژن مایع (LN2) به عنوان خنک کننده استفاده شده است.

پردازنده Intel Core i9-12900KS رکورد اورکلاک دیوانه وار 7.45 گیگاهرتز را ثبت کرد!

اما سؤالی که پیش می آید این است که آیا بهترین اورکلاکر جهان در شرایطی که به سیستم های خنک کننده فوق قوی مانند LN2 نیاز دارد، کارایی عملی خواهد داشت یا نه. از این جهت می توان گفت که این رکورد بیشتر آکادمیک است تا واقعی و ممکن است تا به صورت عملی دستیابی به آن امکان پذیر نباشد. با این وجود این پردازنده توانسته در بسیاری از بنچمارک ها مانند Cinebench، Geekbench و HWBot X265 4K جایگاه خود را به عنوان یکی از قدرتمندترین پردازنده های گیمینگ تثبیت کند!

آزمایش بر روی پردازنده Core i9-12900KS توسط اورکلاکر TSAIK انجام شده است. این اورکلاکر توانسته تنها با فعال کردن یک هسته فیزیکی این پردازنده (هسته P) و با استفاده از نیتروژن مایع، به فرکانس خیره کننده 7450.62 مگاهرتز با آن دست پیدا کند!

در این میان به نظر می رسد که MSI از همه خوشحال تر است! چرا که TSAIK برای انجام آزمایش بر روی پردازنده Core i9-12900KS از مادربرد MSI MEG Unify-X استفاده کرده است. جالب است بدانید که TSAIK عضو تیم اورکلاک MSI است و به نظر می رسد که این شرکت برای سهیم بودن در دستیابی به این فرکانس عالی، دچار غرور و هیجان زیادی شده است!

پردازنده Intel Core i9-12900KS رکورد اورکلاک دیوانه وار 7.45 گیگاهرتز را ثبت کرد!

در حال حاضر پردازنده Core i9-12900KS به عنوان قدرتمندترین عضو خانواده Alder Lake اینتل شناخته می شود و مطابق با ادعای اینتل، سریع ترین پردازنده گیمینگ دنیا است! این مدل در واقع نسخه Special پردازنده i9-12900K است که خود، پردازنده بسیار قدرتمندی است (حرف S آخر این مدل نیز از Special گرفته شده است). این پردازنده در حالت فعال بودن دو هسته، فرکانس 5.5 گیگاهرتز و در حالت فعال بودن تمامی هسته ها فرکانس 5.2 گیگاهرتز را ارائه می دهد. تکنولوژی های بوست پیشرفته به کار رفته در این پردازنده باعث شده تا این مدل به خنک سازی شدیدی نیاز داشته باشد. در شرایط آزمایشگاه، نیتروژن مایع (LN2) توانسته از عهده خنک سازی این پردازنده قدرتمند در زمان اوج کار آن برآید که می تواند منبع الهامی برای تولید کنندگان خنک کننده های پردازنده باشد.

بسیاری از کارشناسان این اعتقاد را دارند که رکورد جهانی سرعت اورکلاکینگ توسط پردازنده Core i9-12900KS شکسته خواهد شد! در حال حاضر پردازنده 12900K با فرکانس 7.6 گیگاهرتز رکورددار سرعت اورکلاکینگ در دنیا شناخته می شود. با این حال این نکته را فراموش نکنید که در حال حاضر فقط تعداد محدودی آزمایش بر روی پردازنده 12900KS انجام شده و اصلاً بعید نیست تا پیش بینی کارشناسان در رابطه با این پردازنده صحیح از آب درآید! در جدول زیر می توانید رکوردهای جهانی این پردازنده را در بنچمارک های مختلف مشاهده کنید. ردیف هایی که در کنار آنها عبارت های WR یا GFP ذکر شده، بیانگر جایگاه اول این پردازنده از لحاظ سرعت اورکلاک در آن بنچمارک است.

پردازنده Intel Core i9-12900KS رکورد اورکلاک دیوانه وار 7.45 گیگاهرتز را ثبت کرد!

به هر حال چیزی که مشخص است، این است که شاهد تولد یک پردازنده فوق قدرتمند هستیم که می تواند صنعت گیمینگ را تحت تأثیر خودش قرار دهد! به احتمال بسیار زیاد در هفته های آینده اخبار بیشتری در رابطه با ثبت رکوردهای جدید این پردازنده در زمینه فرکانس اورکلاک خواهیم شنید! شما می توانید جدیدترین اخبار در رابطه با این پردازنده و سایر اخبار روز تکنولوژی را از طریق وب سایت ایده برتر پارسیان دنبال کنید.

منبع: tomshardware