شرکت ARM از معماری پردازنده جدید Armv9 و متعاقب آن دو هسته پردازشی جدید به نام های Cortex-X3 و Cortex-A715 رونمایی کرده است. این طور که پیش بینی می شود، این معماری در تراشه های موبایل جدید مانند Snapdragon 8 Gen 2 و Exynos 2300 مورد استفاده قرار خواهد گرفت. اما این هسته های جدید چه ویژگی هایی دارند و نسبت به نسل فعلی به چه میزان ارتقا پیدا کرده اند؟

هسته های پردازشی جدید Cortex-X3 و Cortex-A715 توسط ARM معرفی شدند؛ سریع تر و قدرتمندتر از نسل قبلی

هر دو هسته Cortex-X3 و Cortex-A715 فقط به صورت 64 بیتی طراحی شده اند. ARM مدعی شده است که نسل جدید هسته پرچم دار این شرکت، در زمان اوج کاری تا 22 درصد نسبت به هسته Cortex-X2 سریع تر عمل می کند. همچنین این شرکت اعلام کرده است که این هسته در لپ تاپ نیز قابل استفاده است و لپ تاپی که به آن مجهز باشد، در مقایسه با یک لپ تاپ استاندارد مجهز به پردازنده Intel Core i7-1260P تا 34 درصد عملکرد بهتری را ارائه می دهد. به علاوه اینکه هسته Cortex-X3 در زمینه عملکرد IPC نسبت به نسل فعلی تا 11 درصد سریع تر شده است.

این میزان ارتقای عملکرد خبر جالب و امیدوارکننده ای به شمار می آید. اما از آنجا که قرار است هسته Cortex-X3 در گوشی های هوشمند و تبلت مورد استفاده قرار گیرد، میزان مصرف برق آن یک معیار حیاتی است. در کمال تعجب ARM به این موضوع اشاره نکرده است! نمودار زیر نشان می دهد که هسته جدید ARM نسبت به Cortex-X2 مصرف کمتری دارد، اما هیچ عدد و رقمی در این نمودار مشاهده نمی شود! پس برای اظهار نظر در این رابطه باید تا زمان ارائه اطلاعات جدید از جانب ARM منتظر بمانیم.

هسته های پردازشی جدید Cortex-X3 و Cortex-A715 توسط ARM معرفی شدند؛ سریع تر و قدرتمندتر از نسل قبلی

هسته جدید دوم آرم، Cortex-A715 است که اولین هسته میانی ARM است که به صورت 64 بیتی طراحی شده است. این هسته نسبت به نسل فعلی (Cortex-A710) با همان میزان مصرف برق، تا 5 درصد بهبود عملکرد پیدا کرده است. همچنین آرم مدعی شده است که این هسته در مقایسه با Cortex-A710 تا 20 درصد مصرف بهینه تری دارد و به این ترتیب شارژ باتری دستگاه مجهز به این هسته دوام بیشتری خواهد داشت.

باید به این نکته هم اشاره کنیم که شرکت ARM هسته Cortex-A510 خود را نیز به روز رسانی کرده اما نام جدیدی برای آن انتخاب نکرده است. میزان ارتقای عملکرد نسخه جدید این هسته نسبت به نسخه فعلی جزئی است و تغییرات زیادی در آن رخ نداده است. آرم اعلام کرده که بازدهی این هسته جدید 5 درصد بهتر شده است. با توجه به اینکه هسته Cortex-A510 فعلی از معماری 64 بیتی برخوردار نیست، باز طراحی آن با این معماری می تواند یکی از مزیت های قابل توجه هسته جدید به شمار آید.

هسته های پردازشی جدید Cortex-X3 و Cortex-A715 توسط ARM معرفی شدند؛ سریع تر و قدرتمندتر از نسل قبلی

این طور که پیش از این اعلام شده بود، هسته های Cortex-X3 و Cortex-A715 برای اولین بار در تراشه موبایل Snapdragon 8 Gen 2 مورد استفاده قرار می گیرند که از لحاظ پرفورمنس و مصرف برق نسبت به اسنپ دراگون 8 پلاس نسل 1 ارتقا پیدا خواهد کرد.

منبع: wccftech