در سه ماهه نخست سال 2022، شاهد رشد چشمگیر استفاده کاربران از پیام رسان WhatsApp نسبت به سال گذشته بوده ایم! این اطلاعات توسط وب سایت MoneyTransfers.com منتشر شده که در زمینه مقایسه سرویس های انتقال دهنده پول به صورت آنلاین فعالیت می کند. این وب سایت اعلام کرده است که استفاده کاربران از واتس اپ در این بازه زمانی، 41 درصد رشد کرده است که یک رکورد برای این سرویسِ تحت مالکیت Meta محسوب می شود.

استفاده کاربران از واتس اپ در فصل اول سال 2022 رشد فوق العاده ای داشته است! اما رقابت هنوز ادامه دارد!

پیشرفت اخیر واتس اپ، تا حد بسیار زیادی به تعداد بالای «کاربران قدرتمند» مربوط می شود! این دسته از کاربران کسانی هستند که به صورت روزانه از این اپلیکیشن استفاده می کنند. مطالعات انجام شده نشان می دهد که این دسته از کاربران، به طور میانگین 55 درصد از مجموع کاربران ماهانه واتس اپ را در سه ماهه اول سال 2022 تشکیل داده اند.

مطابق با اطلاعات منتشر شده در این گزارش، بیشترین تعداد کاربرانی که در این بازه به استفاده بیشتر از واتس اپ روی آورده اند، در بازه سنی 18 تا 34 سال قرار دارند. البته استفاده این دسته از کاربران (در این بازه سنی) از اپلیکیشن های فیسبوک و اینستاگرام نیز در این محدوده زمانی علاوه بر واتس اپ افزایش یافته است.

بر روی وب سایت MoneyTransfers.com در این رابطه چنین ذکر شده است: «بر مبنای ارزیابی های انجام شده بر روی اپلیکیشن های پیام رسان و دیگر سرویس های مربوط به حوزه شبکه های اجتماعی، واتس اپ بیشترین میزان کاربران قدرتمند را دارد. علاوه بر این، واتس اپ بیشترین میزان رشد کاربر را در بازه زمانی مشخص نسبت به سال گذشته در این دسته بندی داشته است».

استفاده کاربران از واتس اپ در فصل اول سال 2022 رشد فوق العاده ای داشته است! اما رقابت هنوز ادامه دارد!

از جمله عوامل مؤثر در این موضوع، به مسئله جنگ اوکراین و روسیه اشاره شده است. چرا که در شرایط بحرانی، واتس اپ یکی از بهترین انتخاب ها برای مکالمه امن به شمار می آید. به همین ترتیب تعداد کاربران تلگرام که به صورت روزانه به این اپلیکیشن سر می زنند، 15.5 درصد از کل کاربران ماهانه آن بوده است که البته آمار چندان جالبی به نظر می رسد.

جایگاه دوم در این لیست، مربوط به پلتفرم پیام رسان ژاپنی Line می شود. 45 درصد از کل کاربران ماهانه این پیام رسان هر روز به آن سر می زنند که نسبت به سال گذشته بیش از 35 درصد رشد داشته است. پیام رسان Messenger نیز جایگاه سوم را دارد و 16.4 درصد از کاربران ماهانه آن، به صورت روزانه از آن استفاده می کنند. این آمار نسبت به سال گذشته 12 درصد رشد داشته است. لازم به ذکر است که این اعداد و ارقام مربوط به سه ماهه نخست سال 2022 بوده است.

حضور دو اپلیکیشن پیام رسان تحت مالکیت شرکت Meta در این لیست (واتس اپ و Messenger) نیان می دهد که خدمات این شرکت طرفداران بالایی، به خصوص در کشور ایالات متحده، دارد. به طور کلی، 78 درصد از کاربران در سه ماهه اول سال 2022 از اپلیکیشن های این شرکت استفاده کرده اند.

استفاده کاربران از واتس اپ در فصل اول سال 2022 رشد فوق العاده ای داشته است! اما رقابت هنوز ادامه دارد!

البته رقابت میان Meta و سایر پیام رسان ها مانند تلگرام هنوز ادامه دارد. به خصوص اینکه پیام رسان تلگرام در سال های اخیر شناخته شده تر از قبل شده است. مطابق با آمار، تلگرام 22 درصد از بازار پیام رسان ها را در اختیار خود دارد. این میزان در فصل اول سال 2020 برابر با 14 درصد بوده است. پس می توان گفت که جایگاه Meta در این بازار تثبیت شده نیست!

منبع: androidcentral