به تازگی دیاگرام و نمای کلی مادربرد Asus Prime X670-P WiFi منتشر شده است. این مادربرد از پردازنده های جدید سری 7000 رایزن (پردازنده های Raphael) پشتیبانی می کند و به سوکت AM5 مجهز است. دیاگرام ابتدایی از این مادربرد نشان می دهد که در آن از دو چیپست AMD X670 استفاده شده است! این چیپست ها احتمالاً از طریق یک سوئیچ PCIe به سی پی یو متصل می شوند. این طراحی در نوع خود منحصر به فرد است و باعث افزایش کارایی سیستم می شود؛ با این حال استفاده از این طراحی در تمام مادربردهای X670 تأیید نشده و ممکن است فقط مختص به تعداد خاصی از این مادربردها باشد.

دیاگرام منتشر شده از مادربرد جدید ایسوس، مجهز بودن آن به دو چیپست AMD X670 را تأیید می کند

شایعات در رابطه با طبیعت دو چیپستی پلتفرم AMD X670 برای پردازنده های نسل آینده رایزن از چند ماه پیش به گوش می رسید. در هفته آتی شرکت های ASRock و Gigabyte نیز اولین تصاویر مربوط به مادربردهای X670 خود را منتشر کردند؛ در این تصاویر نمی توان مجهز بودن به دو چیپست را تأیید یا تکذیب کرد. با این وجود تصویری که از نمای کلی مادربرد ایسوس Prime X670-P WiFi مشاهده می شود، این موضوع را تأیید و حتی جایگاه قرارگیری چیپست ها بر روی پنل مادربرد را مشخص کرده است.

البته باید به این نکته اشاره کنیم که این تصویر توسط یک کاربر ناشناس در شبکه اجتماعی Baidu ارسال شده که منبع چندان معتبری در رابطه با سخت افزار روز کامپیوتر به شمار نمی اید. با این حال، با فرض صحت این تصویر، شایعات مربوط به نیاز پلتفرم AMD X670 به دو چیپست برای پشتیبانی از نسل جدید پردازنده های رایزن 7000 تأیید می شود.

پردازنده های جدید سری 7000 رایزن AMD بر اساس ریزمعماری Zen 4 طراحی شده اند و با سوکت های جدید AM5 سازگاری دارند. این پردازنده ها از حافظه های رم DDR5، استاندارد PCIe 5.0 و بسیاری دیگر از تکنولوژی های روز پشتیبانی می کنند. به همین دلیل این پردازنده ها به چیپست های جدید نیاز دارند. در حال حاضر سه چیپ AMD X670، X670E و B650 از این پردازنده ها پشتیبانی می کنند. در حالیکه چیپ X670 به دو چیپ مجزا برای این منظور نیاز دارد، چیپ B650 تنها به یک چیپ نیاز دارد. با وجود اینکه کلیت عملکرد این دو پلتفرم به یکدیگر بسیار نزدیک است، اما X670 از لاین های PCIe و پورت های بیشتر پشتیبانی می کند.

دیاگرام منتشر شده از مادربرد جدید ایسوس، مجهز بودن آن به دو چیپست AMD X670 را تأیید می کند

ممکن است این سؤال برایتان ایجاد شود که در حالیکه 24 لاین PCIe (شامل x16 برای کارت گرافیک، x4 برای حافظه SSD و x4 برای اتصال به چیپست) در این پلتفرم وجود دارد، این دو چیپست چگونه به پردازنده متصل می شوند؟ با توجه به ماهیت استاندارد PCIe، این امکان وجود دارد تا از آن برای اتصال زنجیره وار دو چیپ استفاده شود. راه حل دیگر این است که از یک سوئیچ PCIe برای این منظور استفاده شود. روش دوم باعث کاهش هزینه ها و عملکرد بهتر I/O نیز می شود و منطقی تر است.

نکته قابل توجهی که در عکس بالا مشخص است، قرارگیری یک چیپ میان دو چیپست اصلی X670 است. ما اینطور فکر می کنیم که این چیپ در واقع همان سوئیچ PCIe است که در بالا به آن اشاره کردیم و باعث بهبود کیفیت عملکرد I/O می شود. با وجود اینکه این فرض منطقی است، اما فراموش نکنید که مادربردهای سری Prime ایسوس جزء مادربردهای اقتصادی و ارزان قیمت ایسوس هستند! پس می توان متصور بود که پلتفرم جدید AMD (پردازنده های سری 7000 رایزن) حتماً به یک سوئیچ PCIe نیاز دارد تا حداکثر کیفیت و قدرت عملکرد آن تضمین شود.

دیاگرام منتشر شده از مادربرد جدید ایسوس، مجهز بودن آن به دو چیپست AMD X670 را تأیید می کند

نه AMD و نه ایسوس به تاریخ عرضه محصولات خود اشاره ای نکرده اند. اما این احتمال وجود دارد تا از این پلتفرم طی رویداد Computex رونمایی شود. AMD قصد دارد تا در این رویداد جزئیات بیشتری از نسل آینده پلتفرم های خود را آشکار کند.

منبع: tomshardware