به نظر می رسد دوران درآمد و سود بدون وقفه فیسبوک به انتهای خود رسیده است! این شبکه اجتماعی برای اولین بار در تاریخ حیات خود، از کاهش درآمد خود خبر داده است! در گزارش منتشر شده در این رابطه، درآمد فیسبوک در سه ماهه دوم سال 2022 با 1 درصد افت مواجه شده و به 28.8 بیلیون دلار رسیده است. تحلیل گران فیسبوک معتقدند که این کاهش سود در سه ماهه سوم سال نیز ادامه خواهد داشت و شاید حتی بیشتر هم شود! در این میان بخش Reality Labs که مسئول ساخت رؤیای متاورس زاکربرگ است از همه بیشتر ضرر کرده و در همین بازه زمانی کوتاه سه ماهه، حدود 2.8 بیلیون دلار از دست داده است!

برای اولین بار در تاریخ درآمد فیسبوک با افت مواجه شد!

این طور که به نظر می رسد کسب و کار متا در همه زمینه ها با چالش هایی جدی مواجه شده است. تنها اقدامات اپل در رابطه با شفافیت ردیابی اپلیکیشن ها در گوشی های آیفون باعث شده تا درآمدهای تبلیغاتی متا با افت مواجه شود و این شرکت در سال گذشته به همین دلیل بیش از 10 بیلیون دلار ضرر کند! این موضوع باعث می شود تا دامنه تبلیغاتی متا محدود شود و این شرکت یکی از بزرگترین منابع درآمد خود را از دست بدهد!

در همین راستا متا در حال انجام اقداماتی نیز هست. به عنوان مثال این شرکت در رقابت مستقیم با تیک تاک، قصد دارد تا تغییراتی اساسی در فیسبوک و اینستاگرام ایجاد کند تا تمرکز این پلتفرم ها بر روی «ویدئوهای کوتاه» و «مطالب پیشنهادی» بیشتر از قبل شود. زاکربرگ پس از مشورت با تحلیل گران خود به این نتیجه رسیده است که مطالبی که افراد در فیسبوک و اینستاگرام از اکانت هایی که آنها را دنبال نمی کنند، می بینند در سال آینده دو برابر خواهد شد. مدیریت کردن چنین موضوعی از طریق هوش مصنوعی امکان پذیر است و این فناوری هزینه های زیادی دارد. به این ترتیب افت درآمد فیسبوک و متعاقب آن شرکت مادرش، متا، در این برهه از سال اصلاً خوشایند زاکربرگ نیست!

برای اولین بار در تاریخ درآمد فیسبوک با افت مواجه شد!

با این وجود اگرچه درآمد متا رو به کاهش است، اما این شرکت توانسته تعداد کاربران روزانه فیسبوک را گسترش دهد و با یک رشد 3 درصدی تعداد آنها را به 1.97 میلیارد نفر رساند. به این ترتیب کاهش نگران کننده کاربران فیسبوک که در چند وقت اخیر شاهد آن بوده ایم، از بین رفته است! متا گزارش داده است که در حال حاضر مجموع کاربران اپلیکیشن های اجتماعی تحت مالکیت آن (شامل فیسبوک، مسنجر، اینستاگرام و واتس اپ) به 2.88 میلیارد نفر رسیده و نسبت به سال گذشته 4 درصد رشد داشته است.

برای اولین بار در تاریخ درآمد فیسبوک با افت مواجه شد!

زاکربرگ اعلام کرده که یکی از دلایل افت درآمد فیسبوک، بها ندادن به ویدئوهای کوتاه در این پلتفرم بوده است. او اعلام کرده است که قابلیت Reels در اینستاگرام که به هدف رقابت با تیک تاک ایجاد شده، در مقایسه با قابلیت Stories درآمد بیشتری را برای این پلتفرم کسب کرده است. به همین دلیل این شرکت انتظار دارد که در دراز مدت، Reels به یکی از عوامل درآمدزای اینستاگرام تبدیل شود که البته در حال حاضر این چنین نیست! در واقع زاکربرگ بر روی Reels به عنوان یک سرمایه گذاری برای آینده نگاه می کند و قصد دارد تا از تجارب آن برای جلوگیری از ضرردهی بیشتر فیسبوک بهره ببرد. باید ببینیم که حالا که رکود اقتصادی بالاخره دامن فیسبوک را هم گرفته، زاکربرگ برای مدیریت این شرایط چه اقداماتی را انجام خواهد داد!

منبع: theverge