مایکروسافت به تازگی پشتیبانی از Dolby Vision را برای تمامی کنسول های Xbox Series X و Xbox Series S ایجاد کرده است. این خبر یعنی اینکه پای استاندارد HDR به دنیای گیم باز شده و اکنون بازی ها با بالاترین کیفیت و دقت رنگ ها در این کنسول ها به نمایش درخواهند آمد! کنسول های ایکس باکس سری ایکس و اس اولین کنسول هایی هستند که از دالبی ویژن پشتیبانی می کنند.

دالبی ویژن اکنون برای تمام کنسول های Xbox Series X|S ارائه شده است

دالبی ویژن با پشتیبانی از «تقریباً تمام عناوین HDR بهینه شده برای آخرین نسل کنسول ها»، برای بهترین کنسول های مایکروسافت یعنی Xbox Series X|S ارائه شده است. با وجود اینکه هنوز مایکروسافت لیست کاملی از بازی های سازگار با این قابلیت را منتشر نکرده، اما باید گفت که بازی هایی مانند Gears 5، Ori and the will of the wisps و Psychonauts 2 به صورت دالبی ویژن قابل بازی کردن خواهند بود! مایکروسافت اعلام کرده که در آینده ای نزدیک، 100 عنوان بازی از این قابلیت پشتیبانی خواهند کرد که نام بازی Halo Infinite نیز در میان آنها دیده می شود. همچنین مایکروسافت تضمین کرده است که «هزاران» بازی HDR و Auto HDR در صورت به نمایش درآمدن بر روی یک نمایشگر دالبی ویژن، به صورت اتوماتیک با ارتقای کیفیت تصویر مواجه خواهند شد.

تکنولوژی دالبی ویژن باعث ارتقای میزان روشنایی تصویر و افزایش چشمگیر دقت نمایش رنگ ها می شود و به صورت داینامیک کیفیت تصویر را تنظیم می کند. همچنین این تکنولوژی متناسب با نوع تصویر در حال نمایش، نسبت کنتراست را به شکل فریم به فریم تنظیم کرده و رنگ ها را به شکلی طبیعی و شفاف به نمایش درمی آورد. پیش از این تکنولوژی Dolby Vision در صنعت سینما نیز مورد استفاده قرار گرفته و با استقبال زیادی مواجه شده بود. حالا مایکروسافت آن را بر روی کنسول های خود استفاده کرده و به عنوان یک جایگزین برای HDR بر روی آن حساب می کند.

برای بهره بردن از این ویژگی علاوه بر کنسول های ایکس باکس Series X|S به یک نمایشگر سازگار با دالبی ویژن با مشخصات فنی رده بالا هم نیاز خواهید داشت. جای تعجب است که تلویزیون ها و مانیتورهای تولید سامسونگ فاقد مشخصات فنی لازم برای این منظور هستند. شما می توانید از طریق کنسول بازی خود چک کنید که آیا نمایشگر شما مشخصات فنی لازم برای نمایش بازی به صورت دالبی ویژن را دارد یا خیر. برای این منظور مسیر زیر را بر روی کنسول ایکس باکس خود طی کنید:

Settings -> General -> TV & display options -> 4K TV details

همچنین مایکروسافت اعلام کرده که برخی از تلویزیون های دارای نرخ تازه سازی 120 هرتز ممکن است در نمایش بازی ها به صورت دالبی ویژن با مشکل مواجه شوند. در حال حاضر بسیاری از سازندگان تلویزیون های 4K در حال آماده سازی آپدیت برای بروزرسانی firmware دستگاه های خود هستند تا این مشکل هرچه زودتر برطرف شود. در این میان Microsoft و Dolby هم در حال همکاری با تولید کنندگان تلویزیون و مانیتور هستند تا کاربران ایکس باکس سری ایکس و اس بتوانند بهترین تجربه دیداری هنگام بازی با کنسول خود را داشته باشند!

منبع: windowscentral