وقتی صحبت از سرگرمی و آوردن سینما به خانه می شود، استاندارد های Dolby Vision یا IMAX Enhanced می توانند تجربه سرگرمی شما را بهبود دهند. اما تفاوت بین این دو فناوری چیست و کدام یک را باید انتخاب کرد؟ ما آنچه را که باید در مورد این دو استاندارد سینمای خانگی بدانید پوشش می ‌دهیم و به شما کمک می ‌کنیم که راحت تر تصمیم بگیرید کدام یک برای شما مناسب تر است.

سه استاندارد سینمای خانگی Dolby Atmos، Dolby Vision و IMAX Enhanced چه تفاوتی با هم دارند؟

Dolby Atmos در مقابل Dolby Vision

از گذشته تاکنون، سینما تغییرات بسیاری داشته و یکی از پیشرفت های آن در زمینه صدا بوده است. بطوریکه امروزه صدای دالبی یا همان صدای فراگیر خلق شده تا بتوان تجربه شنیداری بهتری از دیدن فیلم ها داشت. اما فناوری های Dolby Atmos و Dolby Vision چیستند و چه تفاوتی با هم دارند؟

Dolby Atmos گسترشی از تنظیمات صدای فراگیر معمولی 5.1 و 7.1 است. درواقع Atmos یک استاندارد مبتنی بر شیء است و اساساً صداها به عنوان اشیایی نشان داده می شوند که می توانند در اطراف خود حرکت کرده و در فرآیند پخش تغییر کنند. در نتیجه، آن ‌ها در میان بلندگوهای موجود حرکت می ‌کنند تا تجربه ‌ای همه‌ جانبه و واقعی ایجاد کنند. در سینمای خانگی، باید بدانید که معمولاً دو تا چهار بلندگوی سقفی اضافی به تنظیمات 5.1 یا 7.1 اضافه می ‌شود. که این عمل به ایجاد یک منظره صوتی فوق العاده همه جانبه کمک می کند.

Dolby Atmos در مقابل Dolby Vision

لازم به ذکر است که فناوری Dolby Atmos برای محتوای بصری کاربردی ندارد و بیشتر برای محتوای صوتی و صدا مورد استفاده قرار می گیرد. اگرچه اکثر رسانه هایی که با موسیقی متن Atmos پیدا می کنید HD یا 4K خواهند بود، اما خود این فناوری هیچ کاربردی در این زمینه ندارد. لازم به ذکر است که برای استفاده از فناوری Dolby Atmos نیز می توانید از تجهیزاتی مانند ساندبارهای سازگار با فناوری Dolby Atmos را تهیه کنید. اما در عوض می توان برای آن، استاندارد Dolby Vision را تعریف کرد که فرآیند روشنایی، بازتولید رنگ، ویرایش و مسترینگ را تعیین می ‌کند تا اطمینان حاصل شود ویدیو و صدا درجه یک هستند.

با این حال، مانند هر استاندارد سینمای خانگی، به محتوایی نیاز دارید که در آن استاندارد Dolby Vision در نظر گرفته شده باشد. ناگفته نماند که برای استفاده از این استاندارد، به تلویزیون هایی مانند تلویزیون هوشمند پرچم دار Hisense A9H و تجهیزات سازگار با Dolby Vision و همچنین به محتوای سازگار با Dolby Vision نیاز دارید.

مقایسه استاندارد Dolby با IMAX Enhanced

طبق آنچه که در بالا گفته شد، متوجه شدید که Dolby چیست و کجا استفاده می شود. اما IMAX Enhanced چیست و چه کاربردی دارد؟ درواقع IMAX Enhanced در مقایسه با سایر استانداردها، تصویری کمی بزرگتر ارائه می دهد. این استاندارد، بسیاری از ایده‌ های صوتی مشابه Dolby Atmos و Dolby Vision را به کار می ‌گیرد، با این تفاوت که از فناوری DTS:X استفاده می ‌کند. ضمن این که این استاندارد، صدای فراگیر مبتنی بر شیء و تجربه همه جانبه ای را که ارائه می دهد دریافت می کنید. البته، شما به محتوای سازگار با IMAX Enhanced و همچنین به تلویزیون و تجهیزات سازگار نیاز دارید تا تجربه کاملی را داشته باشید.

مقایسه استاندارد Dolby با IMAX Enhanced

در ادامه باید بگوییم که این تصویر بزرگتری که IMAX Enhanced ارائه می دهد، ارتقاء یا برش داده نمی شود. اما در عوض تصویری است که دوربین ‌ها در حال عکس ‌برداری از محتوای قبل از ویرایش آن دیده اند. با IMAX Enhanced می توانید این گزینه را به دلخواه فعال یا غیرفعال کنید. لازم به ذکر است که این تصویر بزرگتر را در تلویزیون هایی خواهید دید که به صراحت برای این استاندارد ایجاد نشده اند، اما از استانداردهای بیشتری مانند Dolby Vision، تنظیمات رنگ، روشنایی و سایر جنبه های تصویر پشتیبانی می کند. البته اگر تلویزیون شما با IMAX Enhanced سازگار نباشد، این مزایا را تجربه نخواهید کرد.

به طور کلی، این دو استاندارد از نظر فنی کاملاً قابل مقایسه هستند. هر دو صدایی فراگیر، واقعی و تصویری پیشرفته به شما ارائه می دهند. ضمن اینکه IMAX Enhanced بیشترین تفاوت را در پشتیبانی از خدمات پخش دارد. در پایان باید ذکر کنیم که در حال حاضر، Disney Plus، Bravia Core، RakutenTV، iQiyi و Tencent از این استاندارد پشتیبانی می‌ کنند.

منبع: androidauthority