گزارش جالبی در وب سایت The Elec منتشر شده در این رابطه که سامسونگ ممکن است تعداد دوربین های پشت گوشی های میان رده خود را کاهش داده و به جای ادامه دادن به بازی «تعداد دوربین ها»، تمرکز خود را بر روی «بهبود کیفیت» آنها قرار دهد.
گوشی های میان رده امسال سری Galaxy A دارای چهار دوربین پشت بوده اند که دوربین اصلی آنها دارای رزولوشن 48 مگاپیکسل (در گوشی Galaxy A33)، 64 مگاپیکسل (در گوشی Galaxy A53) یا حتی 108 مگاپیکسل (در گوشی Galaxy A73) بوده است. در کنار این دوربین از دوربین های اولترا واید، ماکرو و تشخیص عمق نیز با مشخصات مختلف در هر مدل استفاده شده است.

سامسونگ امکان حذف دوربین تشخیص عمق از گوشی های میان رده بعدی خود را بررسی می کند!

اما در سال آینده ممکن است اوضاع برای گوشی های Galaxy A سامسونگ تغییر کند. گزارش های اولیه حاکی از آن است که نسخه 2023 گوشی های Galaxy A24، A34 و A54 سامسونگ ممکن است فقط سه دوربین داشته باشند. به نظر می رسد که سامسونگ به کارایی دوربین تشخیص عمق بر روی گوشی های میان رده خود شک کرده و قصد حذف آن را دارد. در عوض این شرکت کره ای بر روی ارتقای عملکرد سه دوربین دیگر متمرکز خواهد شد.

در گزارشی که به آن اشاره کردیم به گوشی جانشین Galaxy A73 که احتمالاً مدل A74 خواهد بود اشاره ای نشده است. شاید دلیل این موضوع این است که سامسونگ در رویداد Galaxy A که در ماه مارچ برگزار شد، یک اشاره صرفاً کوتاه به گوشی A73 داشته و آن را در بازارهای محدودی عرضه کرده است. بنابراین شاید A74 هم در تعداد محدود تولید شود و به زعم سامسونگ لزومی به ایجاد تغییرات اساسی در چیدمان دوربین های آن وجود نداشته باشد.

ارتقای دوربین های اصلی

با وجود اینکه دوربین های تشخیص عمق بر روی گوشی های رده بالا و پرچم دار کارایی بالایی دارند، اما عملکرد آنها بر روی گوشی های میان رده چندان به چشم نمی آید. بسیاری از شرکت های تولید کننده گوشی صرفاً به دلیل عقب نماندن از رقابت با سایر شرکت ها این دوربین ها را به گوشی های خود اضافه می کنند. در حالیکه تمرکز بر روی بالا بردن تعداد لنزها و سنسورها، اغلب منجر به غفلت از ارتقای کیفیت دوربین اصلی شده است.

سامسونگ امکان حذف دوربین تشخیص عمق از گوشی های میان رده بعدی خود را بررسی می کند!

در طرف مقابل برخی شرکت ها هستند که در جهت مخالف این رویه عمل کرده اند. مثال بارز در این زمینه گوشی Nothing Phone 1 است که Carl Pei، رویکردی «شجاعانه» را در طراحی و عرضه آن در پیش گرفته است! این گوشی مشخصات فنی میان رده ای دارد و فقط از دو دوربین در آن استفاده شده است. این نوع طراحی به وضوح خلاف جریان رایج در صنعت تولید گوشی بود، اما به نظر می رسد که انتخاب جسورانه Nothing برای طراحی مینیمال دوربین ها در این گوشی نتیجه داده است. چرا که Phone 1 عکس های شگفت انگیزی ثبت می کند و به نظر می رسد که Nothing با تمرکز بر روی ساخت دو دوربین عالی به جای مثلاً پنج دوربین متوسط، کار درستی را انجام داده است.

شایعات جدید حاکی از این هستند که ممکن است سامسونگ هم به Nothing ملحق شود و همین رویه را در پیش گیرد. البته این اقدام سامسونگ به دلیل کاهش هزینه ها هم خواهد بود. چرا که این شرکت کره ای رقابت شدیدی با شرکت های چینی دارد و با کم کردن تعداد دوربین ها، می تواند در هزینه های نهایی خود صرفه جویی کرده و این هزینه را برای بهبود سنسور ماکرو یا لنزهای مهم ترِ اولترا واید صرف نماید.

در گزارش بالا به این نکته هم اشاره شده که گوشی Galaxy A34 به دوربین واید 48MP و دوربین اولترا واید 8MP مجهز خواهد بود (مانند گلکسی A33)؛ اما گوشی گلکسی A54 به دوربین واید 50MP و دوربین اولترا واید 5MP مجهز خواهد بود که در مقایسه با مدل فعلی گلکسی A53، افت کرده است (دوربین های واید و اولترا واید گوشی A53 به ترتیب دارای رزولوشن 64MP و 12MP هستند).

سامسونگ امکان حذف دوربین تشخیص عمق از گوشی های میان رده بعدی خود را بررسی می کند!

این یک عقب گرد غیر معمول برای سامسونگ است؛ اگر چه ممکن است با برنامه های این شرکت برای ارتقای لرزش گیر اپتیکال تصویر (OIS) در گوشی های گلکسی میان رده مرتبط باشد. گوشی های گلکسی A33 و A53 امسال به ویژگی OIS در دوربین اصلی مجهز شدند که پیش از این در انحصار گوشی های گران قیمت تر سری گلکسی S و نوت بوده است. این احتمال وجود دارد که سامسونگ برای این قابلیت در نسخه های جدید سری A برنامه هایی داشته باشد! برای آگاهی یافتن از این برنامه ها باید چند ماهی را منتظر بمانیم!

منبع: digitaltrends