همانطور که می دانید کمیسیون فدرال ارتباطات آمریکا (FCC) چند ماه قبل با اقداماتی برای معرفی گوشی هایی که بیشترین تشعشعات مضر را ساطع می کنند انجام داد. این کمیسیون اکنون از اپل و گوگل درخواست کرده است تا اپلیکیشن TikTok را از فروشگاه های منتسب به آنها حذف کنند. دلیل این امر نگرانی های امنیتی در رابطه با در دسترس قرار گرفتن اطلاعات کاربران این پلتفرم در کشور چین است. این خبر اخیراً توسط واشنگتن پست مطرح شده و جنجال زیادی به راه انداخته است.

تأکید کمیسیون فدرال ارتباطات آمریکا به گوگل و اپل برای حذف اپلیکیشن تیک تاک از فروشگاه هایشان به دلیل نگرانی های امنیتی!

کمیسر Brendan Carr، از اعضای کمیسیون فدرال ارتباطات آمریکا، نامه خود به مدیر عامل اپل Tim Cook و مدیر عامل گوگل Sundar Pichai را منتشر کرده و در آن از فعالیت های پلتفرم چینی تیک تاک ابراز نگرانی کرده است. در این نامه آمده است که: «تیک تاک دیتاهای حساس را جمع آوری می کند و گزارش هایی به ما رسیده که این اطلاعات در پکن قابل دسترسی است».

تیک تاک یک اپلیکیشن سوشیال مدیا است که برای به اشتراک گذاری ویدئوهای کوتاه ایجاد شده و در مدتی کوتاه به محبوبیت بالایی به خصوص در میان کاربران اندروید دست یافته است. این اپلیکیشن در سال گذشته به پربازدیدترین وب سایت در سال 2021 تبدیل شد. اخیراً پایگاه خبری BuzzFeed گزارشی را منتشر کرده که کارکنان شرکت مادر TikTok (به نام ByteDance) که در پکن مستقر است، به اطلاعات خصوصی کاربران این پلتفرم در ایالات متحده در مناطق جغرافیایی مختلف این کشور دسترسی پیدا کرده اند. در نامه کمیسر Carr به اپل و گوگل آمده است:

تأکید کمیسیون فدرال ارتباطات آمریکا به گوگل و اپل برای حذف اپلیکیشن تیک تاک از فروشگاه هایشان به دلیل نگرانی های امنیتی!

«واضح است که فعالیت های TikTok در حال منجر شدن به ریسک های امنیتی ملی برای ایالات متحده است! این طور که به نظر می رسد، اطلاعات کاربران این پلتفرم به صورت کنترل نشده در پکن قابل دسترسی است. الگوی رفتاری تیک تاک و اظهارات خلاف واقع مسئولان آن در رابطه با دسترسی نامحدودی افراد در پکن به اطلاعات حساس کاربران آمریکایی، با سیاست های ما منطبق نیست و نگرانی های زیادی را ایجاد کرده است. از هر دوی شما (اپل و گوگل) خواستاریم که قوانین شرکت خود را برای در دسترس قرار دادن این اپلیکیشن و هر اپلیکیشن دیگری در فروشگاه خود سختگیرانه تر کرده و از تیک تاک بخواهید تا قوانین شما را بپذیرد. در غیر این صورت نسبت به حذف اپلیکیشن TikTok از فروشگاه های خود اقدام نمایید».

وی سایت Android Central مدعی شده است که در این رابطه با اپل، گوگل و تیک تاک تماس گرفته، اما هیچ یک از آنها تا به این لحظه توضیحی ارائه نداده اند.

واشنگتن پست گزارش داده است که تیک تاک از ارائه توضیح در این رابطه خودداری کرده است. اما در گزارش خود به گذشته رجوع کرده است تیک تاک عنوان کرده «با کمال میل حاضر به همکاری با قانون گذاران آمریکا و پذیرفتن شرایط آنها است».

تأکید کمیسیون فدرال ارتباطات آمریکا به گوگل و اپل برای حذف اپلیکیشن تیک تاک از فروشگاه هایشان به دلیل نگرانی های امنیتی!

در این گزارش آمده است: «مطلب اخیر منتشر شده در BuzzFeed نشان می دهد که تیک تاک دقیقاً در حال انجام دادن چیزی است که می گوید: رسیدگی به نگرانی های پیرامون دسترسی به اطلاعات کاربران آمریکایی در خارج از مرزهای ایالات متحده. ما در رابطه با ارائه اطلاعات در مورد لوکیشن ذخیره سازی دیتا و لوکیشن دسترسی به آن دیتا کاملاً شفاف عمل می کند. ما مفتخریم اعلام کنیم که 100 ترافیک کاربران آمریکایی را به شبکه زیرساخت ابری Oracle که مورد تأیید مقامات آمریکایی است هدایت می کنیم و به طور پیوسته در راستای اضافه کردن ویژگی های محافظتی بیشتر به دیتاهای ارسالی از ایالات متحده در تلاش هستیم».

اما همان طور که اشاره شد، در حال حاضر اظهار نظری از جانب تیک تاک مطرح نشده است. این اولین باری نیست که این شرکت به اقدامات این چنینی متهم می شود. آخرین بار در سال 2019 بود که نگرانی هایی مشابه در رابطه با فعالیت های ByteDance نزد قانون گذاران آمریکایی ایجاد شده بود. باید ببینیم که سرانجام این مناقشه به کجا خواهد انجامید!

منبع: androidcentral