اپل چیپ M2 را به تازگی معرفی کرده است و عملکرد CPU و GPU آن را نسبت به نسل فعلی ارتقاهای اساسی داده است. همچنین این شرکت اعلام کرده است که برنامه دارد تا نسخه های دیگری از این چیپ را برای استفاده در دستگاه های رده بالای خود مانند مک بوک پرو و مک مینی تولید کند. اکنون گزارش جدیدی منتشر شده که تراشه M2 Pro اپل که قرار است از آن در MacBook Pro و Mac mini استفاده شود، بر مبنای فرآیند 3 نانومتری TSMC تولید خواهد شد. همچنین تراشه M3 که قرار است توسط TSMC ساخته شود، از همین فرآیند تولید 3 نانومتری بهره خواهد برد. در ادامه جزئیات این خبر را بیشتر با هم بررسی می کنیم.

اپل ممکن است تراشه M2 Pro را با فرآیند 3 نانومتری تولید کند

مطابق با گزارشی که بر روی وب سایت تایوانی DigiTimes منتشر شده، چیپ های M2 Pro و M3 اپل بر مبنای فرآیند 3 نانومتری تولید خواهند شد. اپل، TSMC را برای تولید این تراشه ها انتخاب کرده است و طبق گزارش ها، این شرکت تولید انبوه این تراشه ها را از نیمه دوم سال 2022 آغاز خواهد کرد. به تازگی اخباری به گوش می رسد که اپل در حال کار کردن بر روی حداقل چهار مدل Mac جدید است که قصد دارد در آنها از نسخه های مختلف چیپست M2 استفاده کند. به عنوان مثال مارک گورمن که یکی از شناخته شده ترین تحلیل گران بازار تجهیزات دیجیتال به شمار می آید، اعلام کرده است که اپل قصد دارد تا تراشه M2 Pro را در مدل های بالا رده مک بوک پروی خود مورد استفاده قرار دهد. همچنین همان طور که اشاره شد، این تراشه در Mac mini هم استفاده خواهد شد. به احتمال بسیار زیاد، مدل رده بالای مک بوک پرو به تراشه M2 Max مجهز خواهد بود. این تراشه نیز احتمالاً بر اساس فرآیند 3 نانومتری ساخته می شود.

اپل ممکن است تراشه M2 Pro را با فرآیند 3 نانومتری تولید کند

نسخه استاندارد تراشه M2 اپل که در MacBook Air و MacBook Pro جدید اپل مورد استفاده قرار گرفته، دارای لیتوگرافی 5 نانومتری TSMC است. همچنین در حال حاضر چنین عنوان شده که تراشه های M2 Pro و M2 Max که تا پایان سال 2022 ساخته می شوند، از همین لیتوگرافی برخوردار خواهند بود. مگر اینکه تا آن زمان فرآیند 3 نانومتری TSMC به مرحله اجرا درآید. در آن زمان چیپ های M2 Pro و M2 Max مسیر متفاوتی را طی خواهند کرد و چشم اندازهای متفاوتی را پیش روی اپل سیلیکون می گذارند!
اگر این اخبار صحت داشته باشند و اپل به استفاده از لیتوگرافی 3 نانومتری متمایل شود، فاصله بین تراشه های پرچم دار فعلی این شرکت با نسخه های بعدی آنها از لحاظ پرفورمنس، خیلی زیاد خواهد بود! به طوری که حتی می توان تراشه هایی مانند M2 Pro و M2 Max را کلاً یک نسل جدید نسبت به تراشه M2 فعلی در نظر گرفت! البته فراموش نکنید که اپل هنوز این مطالب را تأیید یا تکذیب نکرده و برنامه های آتی خود در این زمینه را اعلام نکرده است.

اپل ممکن است تراشه M2 Pro را با فرآیند 3 نانومتری تولید کند

منبع: wccftech