مادربرد ایسوس PRIME H510M-C/PS یکی از مادربردهای کاربردی و مقرون به صرفه موجود در بازار است که از پردازنده های نسل 10 و 11 اینتل، حافظه های رم DDR4 و کارت گرافیک های به روز پشتیبانی می کند. اما اگر به طور کلی با مادربرد آشنایی بیشتری داشته باشید و کمی حرفه ای تر با قطعات سخت افزاری کار کرده باشید، حتماً تا به حال نام BIOS (بایوس) را شنیده اید! بایوس یک برنامه است که بر روی چیپ کوچکی از مادربرد ذخیره شده و وظیفه پیکربندی پایه ای امکانات سخت افزاری و بوت سیستم عامل را بر عهده دارد. آشنایی با بایوس مادربرد، به شما این امکان را می دهد تا بتوانید از پتانسیل های سیستم خود بهترین بهره را ببرید و به کاربر حرفه ای تری تبدیل شوید. در این مقاله با برخی تنظیمات بایوس مادربرد ایسوس PRIME H510M-C/PS بیشتر آشنا می شویم.

چگونه به بایوس مادربرد ایسوس PRIME H510M-C/PS دسترسی داشته باشیم؟

ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم که بایوس مادربرد مدل PRIME H510M-C/PS از یکی از قابلیت های کاربردی و اختصاصی ایسوس برخوردار است! این قابلیت، سیستم بازیابی خودکار یا Self-Recovering ایسوس نام دارد که باعث می شود تا در اثر آپدیت ناموفق، اطلاعات بایوس از نسخه های بک آپ به صورت اتوماتیک بازیابی شود. این ویژگی مزایای متعددی دارد و تعداد دفعات تعمیر سیستم و هزینه های شما را کاهش می دهد. همچنین خیال شما می تواند راحت باشد که در طی فرآیند آپدیت، اطلاعات بایوس شما همیشه ایمن باقی خواهد ماند و از دست نخواهد رفت. مادربردهای فاقد این قابلیت، برای بازیابی اطلاعات بایوس به نرم افزارهای اضافی نیاز دارند؛ حال آنکه مادربرد ایسوس PRIME H510M-C/PS شما را از این بابت بی نیاز می کند و این کار را به صورت اتوماتیک انجام می دهد!

برای به روز رسانی بایوس مادربرد ایسوس PRIME H510M-C/PS و اعمال تغییرات در آن، باید از برنامه راه اندازی بایوس استفاده کنید. برای وارد شدن به این برنامه دکمه “Delete” یا “F2” را پس از روشن کردن دستگاه و بوت سیستم در حالت تست (POST) فشار دهید. اگر این دکمه ها را فشار ندهید، بوت سیستم به شکل روتین ادامه پیدا می کند. اگر بخواهید پس از مرحله POST وارد برنامه بایوس شوید، می توانید از یکی از روش های زیر استفاده کنید تا سیستم ریست شود:

•    فشار دادن کلیدهای Ctrl+Alt+Del به صورت هم زمان

•    فشار دادن دکمه ریست که بر روی شاسی دستگاه قرار دارد.

•    فشار دادن دکمه روشن/ خاموش برای خاموش شدن و روشن شدن مجدد سیستم. از این روش زمانی استفاده کنید که موفق به استفاده از دو روش اول نشده باشید.

نکته: توجه داشته باشید که استفاده از روش های بالا برای راه اندازی سیستم، ممکن است به اطلاعات شما آسیب وارد کند. پس بهتر است تا این کار را از طریق سیستم عامل انجام دهید.

چگونه به بایوس مادربرد ایسوس PRIME H510M-C/PS دسترسی داشته باشیم؟

پس از وارد شدن به صفحه بایوس، می توانید اطلاعاتی نظیر نسخه بایوس مادربرد ایسوس PRIME H510M-C/PS و تاریخ بیلد آن را مشاهده کنید. همچنین اطلاعاتی مانند مشخصات پردازنده، گزینه های فرعی شامل زبان، تاریخ و ساعت سیستم و گزینه های امنیتی در این بخش در دسترس خواهند بود. در بخش بالایی این صفحه، یک نوار ابزار وجود دارد که با مراجعه به تب Tool و انتخاب گزینه Event Log در این بخش، می توانید به گزارش های جامع در رابطه با وضعیت بایوس دست پیدا کنید. در این بخش اطلاعاتی مانند زمان به روز رسانی های بایوس، اختلالات ناشی از قطع برق، بیرون زدگی و باز شدن شاسی، تعمیرات سخت افزاری (سی پی یو، رم یا هارددیسک) و وضعیت سخت افزاری (نرخ انتقال دیتای USB، دما و ولتاژ سی پی یو) را مشاهده می کنید. این اطلاعات یک گزارش کامل از وضعیت عملکرد سیستم و قطعات سخت افزاری را به شما می دهد. در تب های دیگر مانند Advanced و Boot نیز تنظیمات مختلف و دلخواهتان را بر روی قطعات مختلف مادربرد اعمال کنید. پس از آن با مراجعه به تب Exit می توانید از بایوس خارج شوید.

چگونه به بایوس مادربرد ایسوس PRIME H510M-C/PS دسترسی داشته باشیم؟

لازم به ذکر است که مادربرد ایسوس PRIME H510M-C/PS به بایوس 128 مگابایتی Flash ROM مجهز است و به شما این امکان را می دهد تا به خوبی از وضعیت سخت افزار به کار رفته بر روی سیستم خود مطلع شوید. با اینکه دسترسی به بایوس این مادربرد و اعمال تنظیمات بر روی آن آسان است، اما پیشنهاد می کنیم که در صورتی که با این بخش آشنایی کامل ندارید، تغییراتی در آن ایجاد نکنید. در غیر این صورت ممکن است در بوت سیستم عامل و عملکرد سخت افزار شما اختلال ایجاد شود. 

شما می توانید برای آشنایی بیشتر با این مادربرد کاربردی، سایر مقالات موجود بر روی سایت ایده برتر پارسیان را نیز مطالعه کنید:

مادربرد ایسوس PRIME H510M-C/PS، مادربردی مجهز به هدرهای فن، کانکتورها و اسلات های توسعه کاربردی!

بیشتر بدانید : اسکنر کداک