اگر به دنبال تلویزیونی برای بازی یا تماشای فیلم هستید، سامسونگ گزینه های مناسبی برای ارائه دارد! مدل‌ های گفته شده در این مقاله، با نسبت کنتراست و نرخ تازه ‌سازی عالی، تجربه تماشای فوق ‌العاده‌ ای را ارائه می‌ کنند. البته از بسیاری جهات نیز شبیه به هم هستند. در این بخش، تلویزیون Q90R را با Q90T مقایسه می کنیم تا تمام تفاوت های آنها را درک کنیم.

Q90R در مقابل Q90T: فناوری پنل

هر دو تلویزیون سامسونگ Q90R و Q90T با پنل های VA عرضه می شوند. پنل های VA نسبت کنتراست عالی و رنگ های زنده ای دارند، اما در ارائه زوایای دید گسترده و زمان پاسخگویی خوب نیستند. اما، این مدل ‌ها به دلیل برخورداری از لایه ‌های Ultra Viewing Angle از سایر تلویزیون‌ های VA بهتر هستند.

Q90R در مقابل Q90T: فناوری پنل

پردازشگر تصویر تلویزیون سامسونگ Q90R در برابر تلویزیون سامسونگ Q90T

پردازشگرهای تصویر می توانند کیفیت تصویر تلویزیون شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهند. پردازنده کوانتومی 4K سامسونگ در ارتقاء کیفیت تصویر عالی است. می تواند ویدیوهای با وضوح پایین را به کیفیتی نزدیک به 4K ارتقا دهد. هر دو تلویزیون سامسونگ با همان پردازنده کوانتومی 4K عرضه می شوند. لازم به ذکر است که این پردازنده کیفیت صدا را بهبود می بخشد. به عبارت دیگر، این تلویزیون ها می توانند محتوایی را که تماشا می کنید تشخیص داده و صدا را تنظیم کنند. به عنوان مثال، آنها می توانند هنگام تماشای اخبار به جای موسیقی پس زمینه بر صداها تأکید کنند.

فناوری حرکت Samsung Q90R در مقایسه با Samsung Q90T

تاری یا سوسو زدن یکی از مشکلاتی است که می تواند کل تجربه تماشای فیلم یا بازی را خراب کند. برای جلوگیری از این مشکلات، می توانید تلویزیونی با نرخ تازه سازی و زمان پاسخگویی خوب تهیه کنید.

قانون این است که نرخ تجدید باید تا حد امکان بالا و زمان پاسخگویی تا حد امکان پایین باشد. هر دو مدل Q90R و Q90T سامسونگ از نرخ تازه سازی 120 هرتز و نرخ نوسازی متغیر برخوردار هستند. با این حال، مدل Q90R نتایج بهتری در زمان پاسخگویی نشان می دهد. زمان پاسخگویی آن 9.6 میلی ثانیه است، در حالیکه مدل Q90T از زمان پاسخگویی 10.6 میلی ثانیه بهره می برد.

اگرچه پنل های VA انتخاب مناسبی برای بازی نیستند، اما نرخ پاسخ Q90R و پشتیبانی از نرخ نوسازی متغیر کل داستان را تغییر می دهد.

کیفیت عکس تلویزیون سامسونگ مدل Q90R در برابر تلویزیون سامسونگ مدل Q90T

نرخ تازه سازی تنها چیزی نیست که باید در مورد کیفیت تصویر به آن توجه کنید. وضوح نیز یک جنبه مهم است. تلویزیون ‌های مقرون ‌به‌ صرفه معمولاً با رزولوشن 1080p HD ارائه می ‌شوند، در حالیکه مدل ‌های میان ‌رده و رده بالا دارای وضوح تصویر 4K یا 8K هستند.

Q90R و Q90T از وضوح 4K و نرخ رفرش 120 هرتز پشتیبانی می کنند. علاوه بر این، هر دو تلویزیون سامسونگ دارای وضوح تصویر عالی 4K از نرخ رفرش متغیر نیز پشتیبانی می کنند.

کیفیت عکس تلویزیون سامسونگ مدل Q90R در برابر تلویزیون سامسونگ مدل Q90T

نسبت کنتراست Samsung Q90R در برابر Samsung Q90T

این تلویزیون های سامسونگ دارای نرخ تازه سازی 120 هرتز دارای نسبت کنتراست طبیعی عالی هستند که می ‌توان با ویژگی کاهش نور محلی آن را افزایش داد. مدل Q90R از کنتراست بومی 3249:1 و مدل Q90T از کنتراست اصلی 4004:1 برخوردار است.

به عبارت دیگر این تلویزیون ها رنگ های سیاه را به طور عمیق نشان می دهند و شما می توانید صحنه های تاریک را در اتاق های تاریک تماشا کنید مشکلی با این موضوع نداشته باشید. از آنجایی که مدل Q90T نسبت کنتراست بهتری نسبت به مدل Q90R دارد، در این رده پیروز است.

مدل Q90R سامسونگ از حداکثر روشنایی 1300 نیت برخوردار است، در حالیکه مدل Q90T حداکثر روشنایی 1400 نیت ارائه می دهد. هر دوی این مدل ها از روشنایی فوق العاده HDR بهره می برند و می توانند صحنه های بسیار روشن را بدون مشکل نمایش دهند. این دو تلویزیون، از نظر روشنایی SDR نیز عالی هستند. با این حال، سامسونگ Q90R همچنان عملکرد بهتری ارائه می دهد زیرا روشنایی در Q90T بسته به محتوا متفاوت است.

زاویه دید Q90R در مقابل Q90T

اگرچه هر دوی این تلویزیون ها دارای پنل VA هستند، اما زاویه دید مناسبی دارند. برای چیدمان صندلی های بسیار وسیع نمی توانید روی آنها حساب کنید. اما، آنها به لطف لایه زاویه دید فوق العاده، در اتاق های بزرگ کار بسیار خوبی انجام می دهند. البته، سامسونگ Q90T عملکرد بهتری دارد.
ضمن اینکه این تلویزیون ها دارای بازتاب فوق العاده ای هستند. و با روکش های براقی که دارند با نمایش تصاویر در اتاق های روشن مشکلی ندارند.

زاویه دید Q90R در مقابل Q90T

کیفیت صدا تلویزیون Q90R در برابر تلویزیون Q90T

سامسونگ Q90T از بلندگوهای 60 واتی با 4.2.2 کانال برخوردار است. و کیفیت صدای خوبی ارائه می دهد اما بیس ندارد. Q90R نیز دارای بلندگوهای 60 واتی با 4.2 کانال و نوار صوتی است. بنابراین، تجربه شنیداری بهتری نسبت به مدل Q90T فراهم می کند. صدایی واضح با باس عمیق ارائه می کند، جایی که می توانید دیالوگ ها را با صدای بلند و واضح بشنوید.

پلت فرم تلویزیون هوشمند (سیستم عامل)

این تلویزیون های سامسونگ با سیستم عامل تایزن عرضه می شوند. تنها تفاوت این است که سامسونگ Q90T از نسخه سیستم جدیدتری استفاده می کند. با این حال، هر دوی این نسخه ها عملکرد فوق العاده ای دارند، سیستم عامل به خوبی اجرا می شود و شما نباید با هیچ مشکلی مواجه شوید.

شایان ذکر است که می توانید محتوای تلویزیون را ضبط کرده و از قابلیت timeshift استفاده کنید زیرا هر دو مدل تلویزیون دارای تیونر دوقلو هستند. بنابراین، بدون شک، هر دو تلویزیون هر آنچه را که در مورد ویژگی های تلویزیون هوشمند به میان می آید، ارائه می دهند.

اتصال تلویزیون هوشمند Samsung Q90R در مقایسه با تلویزیون هوشمند Samsung Q90T

هیچ یک از این مدل های تلویزیون پورت USB 3.0 را ارائه نمی دهند. Q90R دارای سه درگاه و Q90T دارای دو پورت USB 2.0 است. همچنین هر کدام چهار پورت HDMI 2.0 دارند. با این حال، تنها مدل Q90T دارای یک پورت است که از HDMI 2.1 پشتیبانی می کند.

همچنین آنها یک خروجی نوری دیجیتال و یک پورت اترنت دارند. و با کمال تعجب، هیچکدام جک 3.5 میلی متری هدفون را ارائه نمی دهند. بنابراین، اگر می خواهید یک دستگاه خارجی را متصل کنید، باید از یک اتصال بی سیم استفاده کنید.

این بار Q90T برنده است زیرا دارای یک پورت HDMI 2.1 است.

اتصال تلویزیون هوشمند Samsung Q90R در مقایسه با تلویزیون هوشمند Samsung Q90T

دستیارهای صوتی Q90R در برابر Q90T

سامسونگ Q90R و Q90T با دستیار صوتی Samsung Bixby عرضه می شوند. همچنین آنها از Amazon Alexa و Google Assistant پشتیبانی می کنند. هر کدام از اینها را می توان برای کنترل صدا از طریق ریموت استفاده کرد.

کنترل از راه دور این تلویزیون ها، استفاده ساده و آسانی دارند. درواقع آنها دارای دکمه دستیار بیکسبای و دکمه هایی برای محبوب ترین سرویس های پخش هستند. ضمن اینکه هر دو مدل در مورد دستیارهای صوتی تقریباً عملکرد مشابهی دارند.

فناوری های بی سیم تلویزیون سامسونگ Q90R در برابر تلویزیون سامسونگ Q90T

هر دو مدل تلویزیون از اتصال Wi-Fi یکسان 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز پشتیبانی می کنند. گفتنی است که سامسونگ Q90T از نسخه 4.2 بلوتوث پشتیبانی می کند. این بدان معناست که می توانید طیف وسیعی از دستگاه ها را به تلویزیون خود متصل کنید. اما پشتیبانی از بلوتوث سامسونگ Q90R فقط به هدست محدود می شود.

منبع: spacehop