قصد دارید تلویزیون مناسب بخرید ولی نمی دانید چگونه مدل مورد نظر خود را جستجو کنید؟ اولین و مهمترین چیز این است که نوع صفحه نمایش مناسب را انتخاب کنید، به عنوان مثال LED، OLED یا QLED. اگرچه هر کدام از این صفحات نمایش ها، مزایا و معایب خاص خود را دارند، اما صفحه نمایش های OLED از جمله رایج ترین پنل های موجود در بازار هستند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم LG G1 را با Sony A90J مقایسه کنیم، دو تلویزیون OLED عالی!

LG G1 در مقابل سونی A90J

  • فناوری پنل

فناوری پنل OLED برای دقت رنگ، کنتراست و سایر ویژگی ‌های ضروری که می‌ توانند تجربه کاربر را افزایش دهند، عالی است. تلویزیون های OLED به دلیل فناوری بسیار پیشرفته، صفحه نمایش بسیار نازکی دارند. هر دوی این تلویزیون ها از فناوری OLED استفاده می کنند. این فناوری به پیکسل های جداگانه اجازه می دهد تا نور خود را ساطع کنند. بنابراین، دارای رنگ ‌های مشکی عالی و کنترل حرکت فوق ‌العاده ای هستند. نقطه ضعف این پنل ها روشنایی کم است. گفتنی است LG G1 که از بهترین تلویزیون های OLED سال 2022 محسوب می شود به صفحه نمایش OLED Evo مجهز است که نسبت به تلویزیون سونی برتر است. این پنل سطوح روشنایی افزایش یافته ای را ارائه می دهد و مانع افزایش خطر سوختگی می شود.

پردازشگر تصویر تلویزیون ال جی G1 در برابر تلویزیون سونی A90J

یک پردازنده داخلی، تصویر تلویزیون را بهینه و واضح تر می کند. LG G1 از پردازنده هوش مصنوعی α9 Gen 4 استفاده می کند. این پردازنده تصویر را از رزولوشن HD یا حتی رزولوشن کمتر به 4K ارتقا می دهد. بنابراین، چه بخواهید محتوای 720p یا 480p تماشا کنید، این تلویزیون می تواند تصویری کاملاً بهینه ارائه دهد!

Sony A90J به پردازنده XR مجهز شده است که صفحه نمایش را به صدها منطقه تقسیم می کند. پردازنده هر شیء منفرد در مناطق را شناسایی می کند و به آنها اجازه می دهد با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. به این کار تحلیل متقابل می گویند. بطور کلی، پردازنده سونی A90J تماشای فیلم را بسیار ایده آل می کند.

LG G1 در مقابل Sony A90J: کدام تلویزیون OLED را انتخاب کنید؟

فناوری حرکت (Motion Technology)

نرخ تازه سازی یکی از مهم ترین ویژگی هایی است که باید به آن توجه کنید. این عدد به شما نشان می دهد که تلویزیون شما در هر ثانیه چند تصویر می تواند نشان دهد. تصاویر بیشتر در ثانیه به معنای مدیریت بهتر حرکت است. وقتی نرخ تازه‌ سازی پایین است، تصیر تار نشان داده می شود.

ال‌جی G1 از نرخ تازه ‌سازی 120 هرتز برخوردار است و از نرخ ‌های تازه ‌سازی متغیر پشتیبانی می‌ کند. سونی A90J نیز بهترین تلویزیون های OLED سونی محسوب می شود دارای نرخ تازه سازی 120 هرتز است. اما از نرخ نوسازی متغیر پشتیبانی نمی کند. بنابراین، مدل ال‌جی برای بازی های ویدئویی انتخاب بهتری است، به خصوص اینکه از فناوری FreeSync نیز برخوردار است که مدل سونی فاقد آن است.

کیفیت عکس LG G1 در برابر Sony A90J

برخی از مدل های اصلی تلویزیون دارای وضوح فول اچ دی هستند که برای تماشای برنامه های تلویزیونی و فیلم کافی است. اما، اگر از طرفداران واقعی تماشای فیلم و بازی های ویدیویی هستید، بهترین وضوح تصویر 4K است. همانطور که قبلاً گفتیم، یکی دیگر از فاکتورهای مهم که همراه با وضوح، کیفیت تصویر را تعیین می کند، نرخ بروزرسانی است. هر دو تلویزیون دارای نرخ رفرش 120 هرتز و رزولوشن 4K هستند. با این حال، مهم ترین تفاوت بین این دو این است که مدل LG G1 می تواند به وضوح 1440p در 120 هرتز دست یابد، در حالی که مدل سونی نمی تواند.

LG G1 در مقابل Sony A90J: کدام تلویزیون OLED را انتخاب کنید؟

تیرگی موضعی تلویزیون ال جی مدل G1 در مقایسه با تلویزیون سونی مدل A90J

صفحه نمایش های OLED هیچ نور پس زمینه ای ندارند. این بدان معنی است که آنها فاقد ویژگی های تیره کننده موضعی هستند. در عوض، تک تک پیکسل‌ های آنها نور خود را ساطع می ‌کنند تا بتوانند به صورت جداگانه روشن و خاموش شوند. این امر منجر به نمایش کامل صحنه های تاریک می شود.

از نظر روشنایی باید بگوییم که اگرچه مدل LG G1 دارای پنل OLED Evo با روشنایی افزایش یافته است، اما هر دو مدل مشابه هستند. LG G1 دارای حداکثر روشنایی 850 نیت و سونی A90J دارای حداکثر روشنایی 890 نیت است که کمی بهتر است. اما به طور کلی، از نظر حداکثر روشنایی، عملکرد مشابهی را ارائه می دهند.

رنگ تلویزیون OLED ال جی G1 در برابر تلویزیون OLED سونی A90J

تلویزیون های OLED رنگ های زنده و مشکی تری دارند. آنها در نمایش رنگ های تیره عالی هستند و گاهی اوقات با نمایش رنگ های روشن تر مشکل جزئی دارند. هر دوی این تلویزیون ها حجم رنگ خوبی دارند. اما، Sony A90J در مورد طیف رنگ و شیب هندلینگ کمی بهتر است، و مدل ال‌جی در نمایش سایه ‌های تیره‌تر مشکل دارد.

اگرچه بهترین زاویه برای تماشای تلویزیون مستقیم در مقابل آن است، این دو تلویزیون OLED مردم می توانند از هر زاویه ای تماشا کنند.

LG G1 در مقابل Sony A90J: کدام تلویزیون OLED را انتخاب کنید؟

انعکاس / ضد تابش خیره کننده LG G1 در برابر Sony A90J

پنل های OLED Evo به خوبی بازتاب ها را کنترل می کنند. از آنجایی که LG G1 دارای این نوع پنل است، از نظر کنترل بازتاب مشکلی ایجاد نمی کند. اگرچه، ممکن است کمی رنگ بنفش را تجربه کنید. Sony A90J با وجود اینکه صفحه نمایش OLED دارد، بازتاب بسیار خوبی دارد.

کیفیت صدا تلویزیون ال جی مدل G1 در برابر با تلویزیون سونی مدل A90J

LG G1 از بلندگوهای 60 وات و 4.2 کانال بهره می برد. درحالیکه مدل سونی دارای بلندگوهای 60 واتی است اما 2.2 کانال دارد. هر دوی این ها از Dolby Atmos و Dolby Digital پشتیبانی می کنند و هیچ کدام یک نوار صوتی یکپارچه ندارند. وجه اشتراک هر دو در مورد کیفیت صدا، عدم وجود بیس است. مدل سونی بیس ضعیفی دارد، درحالیکه مدل ال‌جی به سختی بیس دارد.

پلت فرم (سیستم عامل) تلویزیون هوشمند LG G1 در برابر Sony A90J

تلویزیون LG G1 از سیستم عامل WebOS 6.0 استفاده می کند. می توانید انتظار یک رابط کاربری روان و آسان با طراحی زیبا داشته باشید. همچنین از محبوب ترین سرویس های پخش مانند Netflix، HBO Max، Hulu، Amazon Prime، YouTube و... پشتیبانی می کند.

از سوی دیگر، Sony A90J با سیستم Google TV 10 عرضه می شود. این سیستم عامل، همه اشتراک های شما را به یک مکان می آورد، محتوا را برای شما سازماندهی می کند وبه آرامی اجرا می شود. می ‌توانید هزاران عنوان فیلم و نمایش تلویزیونی را با Google TV تماشا کنید. همچنین می توانید سرویس های پخش مورد علاقه خود مانند Disney+، Netflix، Amazon Prime، Apple TV و... را تماشا کنید. هر دوی این مدل ها از HomeKit و AirPlay 2 پشتیبانی می کنند.

قابلیت اتصال تلویزیون OLED ال جی G1 در برابر تلویزیون OLED سونی A90J

هر دوی این مدل ها دارای چهار ورودی HDMI و سه ورودی USB هستند، اما تفاوت هایی با هم دارند. LG G1 دارای چهار پورت HDMI 2.1 و سه پورت USB 2.0 است. سونی A90J دارای دو پورت HDMI 2.0، دو پورت HDMI 2.1، دو پورت USB 2.0 و یک پورت USB 3.0 است.

هر دو مدل دارای پورت اترنت، جک 3.5 میلی متری و خروجی صدای نوری دیجیتال هستند. با این حال، مدل LG G1 دارای یک مزیت جزئی است زیرا دارای چهار HDMI 2.1 است که برای بازی با کیفیت بالا ضروری است.

LG G1 در مقابل Sony A90J: کدام تلویزیون OLED را انتخاب کنید؟

دستیارهای صوتی تلویزیون ال جی مدل G1 در مقایسه با تلویزیون سونی مدل A90J

مدل LG G1 با دستیار گوگل و آمازون الکسا عرضه می شود، که به راحتی از طریق Magic Remote که دارای یک میکروفون داخلی است در دسترس هستند. ضمن اینکه از دکمه های اختصاصی برای این دو دستیار و سرویس های پخش مانند Netflix و Amazon Prime برخوردار است.

Sony A90J با Google Assistant عرضه می شود که می توانید از طریق کنترل از راه دور نیز از هندزفری استفاده کنید. این ریموت دارای دکمه اختصاصی دستیار گوگل است. با میکروفون داخلی، می توانید تنظیمات را تنظیم کنید، ورودی ها را تغییر دهید یا محتوا را جستجو کنید. مدل سونی با آمازون الکسا نیز سازگار است. اما، از آنجایی که LG G1 با دستیار گوگل و آمازون الکسا یکپارچه شده است، انتخاب بهتری است.

فناوری های بی سیم LG G1 در برابر Sony A90J

مدل های LG G1 و Sony A90J از اتصال Wi-Fi، 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز پشتیبانی می کنند. علاوه بر این، هر دو تلویزیون از بلوتوث نیز پشتیبانی می کنند. اما، LG G1 از بلوتوث 5.0 پشتیبانی می کند، در حالی که Sony A90J از نسخه 4.2 بلوتوث پشتیبانی می کند.

منبع: spacehop