همانطور که می دانید چند ماه گذشته اپل از تراشه قدرتمند M2 رونمایی کرد و سپس بعد از آن نیز اخباری در رابطه با تراشه M2 PRO و سپس M3 منتشر شد. اما به تازگی اپل تراشه جدید M1 Ultra را به عنوان بخشی از رویداد بهاری Apple Peek Performance معرفی کرده است. این تراشه با پیوستن به خانواده سیلیکون موفق اپل، نسل جدیدی از عملکرد محاسباتی را آغاز می کند.

M1 Ultra حاصل ترکیب دو تراشه M1 Max است و از M1 Max یا M1 Pro بزرگتر است. در واقع اپل وعده داده است که آخرین نسخه سیلیکون این شرکت، عملکردی عالی را ارائه می دهد. با این حال، M1 Ultra جدید چگونه با سایر تراشه های اپل مطابقت دارد؟ بیایید این سه تراشه را با هم مقایسه کنیم تا بیشتر به تفاوت آنها پی ببریم.

تراشه های Apple M1 Ultra و M1 Max و M1 Pro از چه نظر با هم متفاوت هستند؟

قیمت و در دسترس بودن تراشه Apple M1 Ultra

همانطور که می دانید، تراشه M1 Ultra به تازگی معرفی شده است. همچنین لازم است بدانید که اپل تراشه های M1 اختصاصی خود را به تنهایی نمی فروشد، و آنها را درون دستگاه های خود تعبیه می کند. به عنوان مثال، Apple M1 Max و Pro در مک بوک پرو 14 اینچی 2021 و 16 اینچی 2021 عرضه می شوند. همچنین مک استودیو محصول جدیدی است که اپل در رویداد بهار معرفی کرد و در دو نوع ارزان ‌تر با تراشه M1 Max و گران‌ تر با تراشه M1 Ultra عرضه خواهد شد.

مشخصات و ویژگی ها تراشه M1 Ultra در مقایسه با M1 Max و M1 Pro

هر دو تراشه فعلی اپل، M1 Max و M1 Pro، در صدر لیست بهترین پردازنده ‌های موجود در لپ‌ تاپ قرار دارند، اما M1 Ultra به تنهایی قادر است جایگاه آنها را پایین بکشد و شکستشان دهد.

M1 Max، M1 Pro و M1 Ultra همگی به اصطلاح سیستم روی تراشه (SoC) هستند که CPU، GPU و RAM را در یک تراشه ارائه می دهند. هر سه بر روی ناد فرآیند 5 نانومتری TSMC ساخته شده ‌اند، اما M1 Ultra دو تراشه را در یک پردازنده ترکیب می ‌کند.

تراشه جدید M1 Ultra بزرگتر از M1 Max است، و با توجه به اینکه دو تراشه کامل M1 Max را به هم متصل می کند، این امر از طریق فناوری Die-to-Die که اپل آن را "UltraFusion" نامیده است، قابل انتظار است. این تراشه دارای بیشترین ترانزیستورهای ارائه شده در هر تراشه رایانه شخصی است. Ultra با 114 میلیارد ترانزیستور، که هفت برابر بیشتر از تراشه اصلی M1 است، بدون شک یک پردازنده قدرتمند و سریع خواهد بود.

M1 Ultra دارای یک CPU 20 هسته ای است که بر اساس معماری هیبریدی ساخته شده، و شامل 16 هسته با عملکرد بالا و چهار هسته با کارایی بالا می باشد. همچنین دارای پردازنده گرافیکی 64 هسته ای است. به گفته اپل، پردازنده گرافیکی در M1 Ultra تنها از یک سوم قدرت بیشتر کارت ‌های گرافیک استفاده می ‌کند، و این موضوع نشان می‌ دهد که چگونه سیلیکون اپل در مورد تعادل مناسب کارایی و قدرت خام است. اپل بیان می ‌کند که این تراشه در ناد فرآیند 5 نانومتری، عملکرد درجه یکی را در هر وات ارائه می‌ دهد.

مشخصات و ویژگی ها تراشه M1 Ultra در مقایسه با M1 Max و M1 Pro

همچنین این تراشه دارای 800 گیگابایت در ثانیه پهنای باند حافظه، 2.5 ترابایت بر ثانیه پهنای باند میان پردازنده با تأخیر کم و در مجموع بیش از چهار برابر پهنای باند «فناوری پیشرو چند تراشه» است. ضمن اینکه M1 Ultra تا 128 گیگابایت حافظه یکپارچه را پشتیبانی می کند.

M1 Max و Pro هر دو دارای 10 هسته هستند که هشت هسته آن هسته های Firestorm با عملکرد بالا و دو هسته Icestorm مبتنی بر کارایی هستند. تراشه ها از نظر گرافیکی متفاوت هستند. M1 Pro دارای حداکثر 16 هسته و M1 Max دارای 32 هسته گرافیکی است. درحالیکه M1 Ultra را دو برابر M1 Max هسته دارد. همچنین تراشه M1 Pro تا 32 گیگابایت رم را پشتیبانی می کند، اما M1 Max تا 64 گیگابایت افزایش می یابد که نصف رم پشتیبانی شده توسط تراشه جدید M1 Ultra است.

کارایی و عملکرد M1 Ultra در مقایسه با M1 Max و M1 Pro

این تراشه ها عملکرد بسیار خوبی ارائه می دهند، با بهترین پردازنده های اینتل و AMD مطابقت دارند و اغلب برنده هستند. سیلیکون خود اپل از نظر بهره وری انرژی، عمر باتری و عملکرد عالی بسیار موفق است. درواقع، تراشه ‌ها نسبت به مک‌ های قبلی مبتنی بر اینتل یک پله بالاتر هستند و مهم ‌تر از آن، M1 Max و M1 Pro از هر نظر نسبت به M1 اصلی بهبود یافته اند.

در آزمایش‌ های ما، تراشه M1 Max در ویرایش ویدیو و بازی مورد آزمایش قرار گرفت. از نظر امتیاز کلی 16 درصد بهتر از تراشه M1 Pro بود. در زمینه بازی نیز جایگاه خود را حفظ کرد، اما بیشتر مردم محصولات اپل را صرفاً برای بازی نمی ‌خرند. مک استودیو، دستگاهی که اپل با آن در حال معرفی تراشه M1 Ultra نیز می باشد، تا 90 درصد سریعتر از مک پرو مجهز به پردازنده Intel Xeon و تقریباً چهار برابر سریعتر از iMac خواهد بود. اپل همچنین وعده ارتقاهای گرافیکی عظیمی را داده است، به طوری که ظاهراً M1 Ultra می تواند با عملکرد "قوی ترین GPU گسسته" مطابقت داشته باشد، درحالیکه فقط یک سوم از انرژی خود را مصرف می کند.

کارایی و عملکرد M1 Ultra در مقایسه با M1 Max و M1 Pro

پورت ها تراشه های M1 Max و M1 Pro در برابر M1 Ultra

تراشه های M1 Max و M1 Pro حداکثر چهار پورت Thunderbolt را در مک بوک پرو ارائه می دهند که منجر به پشتیبانی از چهار نمایشگر خارجی می شود و یک گام بزرگ در مقایسه با نسخه اصلی تراشه M1 است. همچنین مک بوک پرو مبتنی بر M1 Max دارای یک پورت HDMI، یک اسلات کارت SD، یک درگاه MagSafe 3 و پشتیبانی از فناوری DisplayPort است.

جای تعجب نیست که M1 Ultra در این بخش نیز ارتقا یافته است. اپل اعلام کرده است که مک استودیو آینده دارای شش پورت Thunderbolt 4، دو کانکتور USB Type-A، یک کارت خوان SD، یک پورت HDMI و یک اتصال اترنت 10 گیگابیتی خواهد بود. اما به نظر نمی رسد که به پورت MagSafe مجهز باشد.

منبع: digitaltrends