انتخاب کیس با سایز مناسب یکی از موارد ضروری در هنگام جمع آوری سیستم است. چرا که اگر کیس کامپیوتر سایزی متناسب با نیازهای شما نداشته باشد، در انتخاب قطعات کامپیوتر و اسمبل کردن آنها با مشکل مواجه خواهید شد. همچنین باید کیسی انتخاب کنید که در فضای محل کار یا منزل شما قابل استفاده باشد. از دیگر مواردی که در هنگام خرید کیس کامپیوتر باید به آن توجه شود، تعداد پورت ها، فن ها و دیگر امکاناتی است که کار با سیستم را برای شما آسان تر می کنند. در این مقاله قصد داریم تا مقایسه ای بین سایزهای مختلف کیس انجام دهیم. با ما همراه باشید.

کیس کامپیوتر Full-tower

کیس کامپیوتر Full-tower

نقاط قوت

•    فضای داخلی گسترده

•    عملکرد خنک کنندگی بهتر

•    پشتیبانی از تمام سایزهای مادربرد

•    ایده آل برای استفاده از واتر کولینگ

نقاط ضعف

•    قیمت بالا

•    پایه های فوق العاده بزرگ

یک کیس full-tower قطعاً ابعاد بزرگی دارد. در واقع این کیس ها بزرگترین مدل های بازار هستند و با مادربردهای E-ATX سازگاری دارند. به این ترتیب با استفاده از آنها می توانید از چندین کارت توسعه و کارت گرافیک در سیستم خود بهره مند شوید و فضای کافی برای جریان یافتن هوا و خنک سازی قطعات را در اختیار داشته باشید. صحبت از خنک سازی شد! یک کیس full-tower بهترین انتخاب برای استفاده از واتر کولینگ است.

کاربران عادی معمولاً به سراغ کیس های full-tower نمی روند. اما اگر فضای زیادی در محل کار یا منزل خود در اختیار دارید، می توانید از این کیس ها استفاده کنید. این کیس ها قیمت بالایی دارند و قیمت مدل های رده بالای آنها تا چند صد دلار هم می رسد.

نسخه دوم کیس Dark Base Pro 900 از برند be quiet! یکی از بهترین مدل های full-tower موجود در بازار است. تنها نقطه ضعف این مدل را می توان به جایگاه منبع تغذیه آن دانست. با این وجود این کیس یک مدل رده بالا است که فضای فوق العاده ای برای استفاده از قطعات مختلف را فراهم می آورد. از دیگر مزایای این کیس می توان به پنل جلویی مستحکم، پنل کناری شفاف و خنک کنندگی مناسب اشاره کرد.

کیس کامپیوتر Mid-tower

کیس کامپیوتر Mid-tower

نقاط قوت

•    قیمت مناسب

•    پشتیبانی از اکثر سایزهای مادربرد

•    فضای مناسب برای توسعه سیست

•    مناسب برای استفاده از واتر کولینگ

نقاط ضعف

•    تنوع کم در طراحی

کیس های mid-tower به دلیل تعادلی که در قیمت، کیفیت ساخت و امکانات آنها وجود دارد، پرطرفدارترین کیس های موجود در بازار هستند. اکثر این کیس ها حداکثر 7 اسلات توسعه دارند و برخی مدل های آنها امکان نصب کارت گرافیک به صورت عمودی را در اختیار شما می گذارند. با وجود اینکه این کیس ها از مدل های full-tower کوچکترند، اما همچنان می توانید از سیستم های واتر کولینگ در آنها استفاده کنید.

کیس H510 Elite از برند NZXT می تواند نمونه یک کیس mid-tower کامل باشد. این کیس با طراحی ظاهری زیبا، خنک سازی مناسب و مجهز بودن به فن های RGB توانسته طرفداران زیادی در میان کاربران پیدا کند.

درست است که تنوع طراحی مدل های مختلف کیس های mid-tower چندان بالا نیست، اما برخی مدل های این کیس ها طراحی ظاهری زیبایی دارند. تفاوت این کیس ها بیشتر به فضای داخلی و به خصوص سیستم مدیریت کابل آنها مربوط می شود. یک کیس mid-tower به شما این امکان را می دهد تا بدون درگیر شدن با کابل ها، قطعات کامپیوتری دلخواهتان را نصب کرده و یک سیستم خانگی، اداری یا گیمینگ راه اندازی کنید.

کیس کامپیوتر ITX

کیس کامپیوتر ITX

نقاط قوت

•    ابعاد کوچک و جمع و جور

•    طراحی های خاص و منحصر به فرد

•    پایه های کوچک

نقاط ضعف

•    قیمت بالا

•    محدودیت در نصب قطعات رده بالا

کیس های با فرم فاکتور کوچک که با نام های SFF یا ITX شناخته می شوند، ساختار کوچکی دارند و برای استفاده در فضاهای محدود طراحی شده اند. در این کیس ها تنها از مادربردهای ITX یا microATX و کارت گرافیک های کوچک می توان استفاده کرد. البته برخی کیس های ITX هم هستند که امکان نصب کارت گرافیک های فول سایز در آنها وجود دارد.

با وجود اینکه کیس های ITX از لحاظ ابعاد کوچک هستند، اما قیمت بالا و استایل جذابی دارند! حتی شاید مجبور شوید تا برای خرید یک کیس ITX بیش از دو برابر یک کیس mid-tower یا full-tower هزینه کنید! به خصوص اگر به دنبال یک مدل رده بالا با ساختار و بدنه آلومینیومی باشید. به طور معمول این کیس ها دارای دو اسلات توسعه هستند که برای نصب کارت گرافیک (و نه چیز دیگری) کاربرد دارند.

کیس NZXT H210i یکی از بهترین انتخاب ها برای راه اندازی سیستم های جمع و جور است و در آن از سیستم مدیریت کابل مناسب استفاده شده است. همچنین امکان نصب رادیاتور 280 میلی متری در آن وجود دارد.

منبع: windowscentral