از نمونه مادربردهای با کیفیت و رده بالا در بازار می توان به مادربرد MSI مدل Pro Z690-A اشاره کرد. این مدل از مادربرد به دلیل برخورداری از قابلیت ارائه عملکرد و کارایی بالا تبدیل به یکی از پرمصرف ترین و پرفروش ترین مدل های مادربرد در بازار شده است. این مادربرد را می توان یکی از جدیدترین محصولات سری PRO شرکت MSI محسوب کرد که قادر است با توجه به کارایی بالا، کیفیت ساخت و عملکرد هوشمندی که در اختیار دارد قابلیت اجرای سنگین ترین بازی ها و نرم افزارها را بدون هیچ مشکلی برای کاربر فراهم کند! ام اس آی در طراحی و ساخت این مدل مادربرد از سوکت Intel LGA1700 استفاده کرده که قادر است سازگاری کاملی با پردازنده های نسل 12 (سری های Celeron، Pentium Gold و Core) شرکت Intel داشته باشد! از دیگر ویژگی های مهم و مثبت مادربرد MSI مدل Pro Z690-A نیز می توان به چیپست Z690 شرکت اینتل اشاره کرد که دارای قابلیت پشتیبانی از سومین، چهارمین و پنجمین رابط PCIe و اورکلاک رم و پردازنده است. در ادامه مطلب قصد بررسی تخصصی تر این مدل از مادربرد سازگار با پردازنده های نسل 12 اینتل را داریم، پس لطفا تا آخر مطلب با ما همراه باشید!

بررسی تخصصی مادربرد Pro Z690-A ام اس آی!

دارای سیستم برق رسانی بهینه سازی شده!

شرکت MSI به منظور تامین برق مورد نیاز مادربرد مدل Pro Z690-A از کانکتورهای متنوعی استفاده کرده است. کانکتورهای برق رسان این مدل از مادربرد شامل 2 عدد کانکتور هشت پین 12 ولتی ATX به منظور تامین برق پردازنده و 1 عدد کانکتور اصلی بیست و چهار پین ATX می شود. از ویژگی های سیستم برق رسانی استفاده شده در این مدل مادربرد می توان به مکانیزم LLC و قابلیت مقاومت در برابر اضافه ولتاژ اشاره کرد. مکانیزم LLC به منظور ثابت نگه داشتن ولتاژ دریافتی در شرایط های مختلف اضافه شده است. در ضمن شرکت MSI جهت تامین جریان الکتریکی با سرعت و دقت بالا از فناوری Core Boost استفاده کرده است. این فناوری با ترکیب سیستم بهینه سازی شده برق رسانی همراه با طراحی فوق العاده این مدل مادربرد اقدام به تامین جریان الکتریکی می کند. با این فناوری می توان گفت که این مدل مادربرد قادر است برای فراهم کردن شرایط ایده آل به منظور استفاده از پردازنده های پرقدرت چند هسته ای و اورکلاک بهینه پردازنده کار سختی پیش رو نداشته باشد!

بررسی تخصصی مادربرد Pro Z690-A ام اس آی!

قابلیت نصب بر روی انواع کیس های رایج!

با توجه به اینکه مادربرد ام اس آی مدل Pro Z690-A در ابعاد 244x305 میلی متر و فرم فاکتور ATX عرضه شده، مشکلی برای نصب آن بر روی انواع کیس نخواهید داشت. شرکت MSI در این مادربرد از چیپست Z690 اینتل بهره برده که دارای یک سوکت پردازنده از نوع LGA1700 است. شما می توانید از پردازنده های نسل 12 (سری های Celeron، Pentium Gold و Core) شرکت Intel بر روی این مادربرد استفاده کرده تا تبدیل به مناسب ترین و بهترین مدل برای استفاده کاربری های حرفه ای شود! مادربرد MSI مدلPro Z690-A دارای کارت صدا Realtek ALC897 Codec است که قادر است صدایی شفاف، قدرتمند و 7.1 کاناله را به ارمغان می آورد. شما می توانید این مادربرد را از طریق 6 عدد جک 3.5 میلی متری موجود بر روی بدنه آن به انواع هدست و اسپیکرهای قدرتمند متصل کنید. لازم به ذکر است که MSI از چهار حافظه رم DDR5 با ظرفیت حداکثر 128 گیگابایت بر روی مادربرد مدل Pro Z690-A استفاده کرده تا از قابلیت اجرای هر نوع نرم افزاری بهره مند شوید! این مادربرد دارای پیکربندی حافظه 2 کاناله است و از فناوری XMP نیز پشتیبانی می کند. این فناوری به شما این امکان را می دهد تا بتوانید فرکانس کاری حافظه را متناسب با نیاز و توانایی سیستم تنظیم کنید. از دیگر مشخصات این مدل مادربرد باید به مجهز بودن آن به 1 اسلات PCI Express x1 (جهت توسعه مادربرد)، 3 عدد اسلات PCI Express x16، 4 عدد کانکتور M.2 و 6 کانکتور ساتا 3.0 (برای نصب هارددیسک و درایو نوری) اشاره کرد.

بررسی تخصصی مادربرد Pro Z690-A ام اس آی!

مجهز به هدرها و پورت های متنوع و متعدد!

شرکت ام اس آی در طراحی و ساخت این مادربرد از پورت های مختلفی نیز بهره برده است. پورت های تعبیه شده در این مدل از مادربرد شامل 4 عدد پورت USB 2.0، 2 عدد پورت USB 3.0، 1 عدد USB Type-C، 1 عدد پورت USB 3.2 Gen 2، 1 عدد پورت PS/2، LAN و 1 عدد پوت DisplayPort می شود. در ضمن این مادربرد از پورت HDMI جهت اتصال به مانیتور و دیگر دستگاه های دیجیتال برخوردار است. هدرهای تعبیه شده در این مادربرد نیز شامل 1 عدد پورت USB Type-C، 4 عدد پورت USB 2.0 و 4 عدد پورت USB 3.0 می شود. از دیگر هدرهای موجود در این مدل مادربرد گیمینگ و رده بالا می توان به 1 عدد هدر چهار پین مخصوص متصل شدن دستگاه هایی که دارای نورپردازی RGB هستند اشاره کرد. در ضمن شرکت MSI به منظور زیباسازی سیستم گیمینگ از 2 عدد هدر سه پین Rainbow LED نیز استفاده شده است. از دیگر ویژگی ها و امکانات این مدل مادربرد می توان به قابلیت شخصی سازی نورپردازی استفاده شده بر اساس سنارویوهای مختلف از طریق نرم افزار MSI Center و قابلیت Ambient Link اشاره کرد. در آخر باید به این نکات اشاره کنیم که مادربرد MSI مدل Pro Z690-A از ویژگی ها و قابلیت هایی متنوع دیگری همچون حداکثر فرکانس حافظه در حالت اورکلاک تا 6400 مگاهرتز، استاندارد Secure Boot، قابلیت Re-Size BAR، فناوری Optane اینتل و ... برخوردار است.

منبع: msi