تکنولوژی با سرعت برق و باد به پیش می رود و هر روز شاهد اخبار هیجان انگیزی در این زمینه هستیم! به عنوان مثال اخیراً گزارش شده که اینتل با همکاری Classroom Technologies در حال کار کردن بر روی ابزاری هستند که با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی (AI) قادر به تشخیص حالت احساسی دانش آموزان طی کلاس های مجازی است! این ابزار قادر به تشخیص خسته بودن، گیج شدن یا حواس پرت بودن دانش آموز است و این موضوع را به اطلاع معلم می رساند! البته این ابزار به دلیل سوء استفاده های احتمالی از بررسی وضعیت روحی دانش آموزان توسط هوش مصنوعی، با استقبال چندانی مواجه نشده و بسیاری در مقابل آن جبهه گرفته اند!

تکنولوژی هوش مصنوعی اینتل می تواند احساسات دانش آموزان در کلاس های آنلاین Zoom را بررسی کند!

این ابزار جذاب قادر به تشخیص حالات چهره، لحن صحبت دانش آموزان و فاکتورهای دیگر است و حالات آنها را ضبط می کند. سپس از هوش مصنوعی استفاده می کند تا احساس دانش آموز را تشخیص دهد. به این ترتیب معلم می تواند در طول مدت برگزاری کلاس مجازی، از وضعیت روحی و احساسات دانش آموزان خود مطلع باشد و کلاس خود را بهتر مدیریت کند.

البته همان طور که اشاره شد، این قابلیت با مخالفت بسیاری مواجه شده است. برخی معتقدند که برچسب زدن بر روی افراد با یک کلمه یا عبارت کار صحیحی نیست. انسان در یک لحظه می تواند طیف وسیعی از احساسات را تجربه کند که توصیف برخی از آنها در قالب کلمات امکان پذیر نخواهد بود. پس اکتفا کردن به لغاتی مانند «خوشحال» یا «خسته» ممکن است اشتباه باشد و حتی نتیجه معکوس به همراه داشته باشد.

از طرف دیگر افراد با هم تفاوت دارند و حالات آنها در وضعیت های مشابه یکسان نیست. به عنوان مثال ممکن است که حالت چهره افراد در هنگام خوشحال بودن با یکدیگر تفاوت داشته باشد. آیا هوش مصنوعی قادر به تشخیص چنین مواردی هست؟!

تکنولوژی هوش مصنوعی اینتل می تواند احساسات دانش آموزان در کلاس های آنلاین Zoom را بررسی کند!

ابزار جدیدی که به آن اشاره کردیم، “emotion AI” نام دارد و در ابتدا بر روی اپلیکیشن Zoom (تولید شده توسط Classroom Technologies) در دسترس قرار می گیرد. از آنجا که استفاده از اپلیکیشن Zoom برای برگزاری کلاس های مجازی زیاد است، مجهز شدن آن به تکنولوژی های مصنوعی به عنوان اولین اپلیکیشن چندان جای تعجبی هم ندارد!

منتقدان emotion AI علاوه بر سؤالاتی که درباره دقت و مفید بودن این تکنولوژی مطرح کرده اند، در زمینه اخلاقی بودن نظارت بر احساسات افراد نیز معترض هستند. یکی از کارشناسان تحقیقاتی اینتل اظهار داشته است که هدف از توسعه این فناوری، «نظارت» و «زیر نظر گرفتن» دانش آموزان نبوده است. این فناوری به عنوان یک سیستم نظارتی عرضه نشده و اینتل سرسختانه در مقابل استفاده از این ابزار برای مقاصد نظارتی ایستادگی می کند.

با افزایش انتقادات، به تازگی اینتل در این زمینه بیانیه زیر را صادر کرده است:

«در اینتل، ما اعتقاد داریم که فناوری هوش مصنوعی می تواند در حوزه های مختلفی مانند پزشکی، صنعت و جامعه شناسی مفید باشد و ابزارهایی سودمند برای ایجاد آینده ای مسئولانه و پایدار را در اختیار ما قرار دهد. تحقیقات اینتل در زمینه آموزش تطبیقی در علوم اجتماعی ریشه دارد و تیم تحقیقاتی ما در این زمینه با دانش آموزان، معلمان، والدین و دیگر افراد در ارتباط بوده تا بررسی کند که کنار هم قرار گرفتن هوش مصنوعی و عواطف انسان ها چگونه می تواند به پیشرفت آموزش فردی کمک کند. ما به دنبال این هستیم که این تکنولوژی را شخصی تر کرده و از تجارب افراد در زمینه بهبود آن بهره ببریم. همانند تمامی پروژه های تحقیقاتی، اینتل و همکارانش سرسختانه از سیاست های حفظ حریم خصوصی تبعیت می کند و به نظارت مستمر در این زمینه پایبند است».

تکنولوژی هوش مصنوعی اینتل می تواند احساسات دانش آموزان در کلاس های آنلاین Zoom را بررسی کند!

با در نظر گرفتن تمام جوانب، emotion AI می تواند تحولی در روند برگزاری کلاس های مجازی ایجاد کند. با این حال دغدغه مخالفان این تکنولوژی نیز کاملاً قابل درک است. حال باید منتظر بمانیم و ببینیم که آینده این فناوری چه خواهد شد و «هوش مصنوعی» تا کجا به زندگی روزمره ما وارد خواهد شد!

منبع: windowscentral

پیشنهاد مطالعه : پردازنده های نسل بعدی اینتل