اینتل اعلام کرده است که در سه ماهه دوم سال 2022 حدود 500 میلیون دلار از دست داده است. این اولین ضرر سه ماهه ای است که این شرکت. در دهه های اخیر تجربه می کند. این شرکت در بخش های «گروه محاسبات مشتری» (حدود 25 درصد)، گروه هوش مصنوعی و دیتا سنتر (حدود 16 درصد) و سرویس ها و خدمات اینتل (حدود 54 درصد) با ضرر مواجه شده است. همچنین درآمد کلی، حاشیه سود ناخالص، سود عملیاتی و سود هر سهم اینتل در مقایسه با سه ماهه دوم سال 2021 کاهش یافته است.

اینتل در سه ماهه دوم سال 2022 حدود 500 میلیون دلار ضرر کرده است

یکی از مدیران رده بالای اینتل فاکتورهای زیادی را در این موضوع دخیل می داند که شامل دلایل داخلی و خارجی می شود. Pat Gelsinger در این رابطه چنین اظهار کرده است:

«نتایج فروش سه ماهه اخیر از استانداردهایی که برای شرکت و سهامداران در نظر داشتیم پایین تر است. ما باید بهتر شویم و اینگونه نیز خواهد بود. کاهش ناگهانی و شدید فعالیت های اقتصادی یکی از مهم ترین عوامل این موضوع بوده است، اما این کاهش سود منعکس کننده مسائل مربوط به کم کاری ما نیز هست. ما در حال تغییر شرایط کسب و کار هستیم و از نزدیک با مشتریان خود در ارتباط هستیم. در عین حال بر استراتژی ها و فرصت های بلند مدت خود نیز تمرکز ویژه ای داریم. ما از این شرایط چالش برانگیز استقبال می کنیم تا تحول خود را سریع تر به پیش ببریم».

آقای Gelsinger همچنین تأکید کرده که قانون CHIPS که اخیراً در سنای آمریکا تصویب شده به زودی اجرایی خواهد شد. مطابق با این قانون میلیاردها دلار به سازندگان تراشه، از جمله اینتل، اعطا خواهد شد.

گروه گرافیک و سیستم شتاب دهنده محاسباتی اینتل در سه ماهه دوم سال 2022 حدود 507 میلیون دلار از دست داده است. فروش این بخش اینتل 186 میلیون دلار بوده که برای ثبت سود مثبت کافی نبوده است. یکی از دلایل این موضوع این است که کارت گرافیک های مجزای Arc Alchemist اینتل فقط در کشور چین عرضه شد؛ هر چند PC Gamer خاطر نشان کرده که حتی عرضه به موقع این کارت گرافیک ها به بازارهای جهانی نیز احتمالاً بر ضررهای این شرکت غلبه نمی کرد.

اینتل در سه ماهه دوم سال 2022 حدود 500 میلیون دلار ضرر کرده است

با بررسی این شرایط اینتل انتظارات خود را از بخش گرافیک و سیستم های محاسباتی شتاب دهنده کاهش داده و اعلام کرده است که «به اهداف خود در واحد مربوط به GPU دست نخواهد یافت».

با وجود تجربه یک سه ماهه ضعیف، Gelsinger یک خروجی مثبت نیز درباره کارت گرافیک های سری Arc اعلام کرده است: «ما موقعیت خود را در مسیر رسیدن به درآمد بیش از 1 میلیارد دلار در سال جاری حفظ می کنیم. در سه ماهه دوم امسال، ما تولید کارت گرافیک های Intel Arc را برای لپ تاپ ها و شرکت های معتبری مانند سامسونگ، لنوو، ایسر، اچ پی و ایسوس افزایش داده ایم. در همین راستا کارت گرافیک های دسکتاپ Intel Arc A5 و A7 در سه ماهه سوم سال جاری توزیع خواهند شد».

با وجود اینکه درآمد بخش سرویس ها و خدمات اینتل (Intel Foundry Services) با افت چشمگیر 54 درصدی مواجه شده، اما اوضاع در آینده ای نزدیک تغییر خواهد کرد. اینتل اعلام کرده است که مدیاتک، یکی از بزرگترین تولید کننده های تراشه در دنیا، از خدمات و سرویس های اینتل در ساخت تراشه های خود استفاده خواهد کرد.

اینتل در سه ماهه دوم سال 2022 حدود 500 میلیون دلار ضرر کرده است

هدف اینتل در سه ماهه سوم سال 2022 کسب درآمد بین 15 تا 16 میلیارد دلار است که بسیار کمتر از درآمد 19.2 میلیارد دلاری این شرکت در سه ماهه مشابه سال گذشته است. این غول دنیای فناوری انتظار دارد که حاشیه سود ناخالص 43.2 درصدی را در سه ماهه امسال تجربه کند که نسبت به سال قبل 56 درصد کاهش خواهد داشت.

برنامه بلند مدت اینتل برای سال 2022 نیز کسب درآمد بین 65 تا 68 میلیارد دلار است که بین 8 تا 11 میلیارد دلار نسبت به انتظارات اولیه این شرکت پایین تر است.

منبع: windowscentral