دوربین های گوشی های هوشمند مسیر پر پیچ و خمی را طی کرده اند و در این مسیر شرکت های بزرگی مانند سامسونگ نقش زیادی در پیشرفت آنها داشته اند. به طوری که اخیراً خبرهایی مبنی بر تولید سنسورهایی با رزولوشن حیرت انگیز 200 مگاپیکسل برای استفاده در پرچم داران اندرویدی انتشار یافته است. همچنین سایز سنسور دوربین های گوشی هوشمند به مرور زمان کوچک و کوچکتر شده است و سامسونگ در این زمینه هم نقش پر رنگی داشته است. با این وجود سونی به عنوان یکی از معتبرترین برندها در زمینه تصویربرداری و دوربین، قصد دارد تا سامسونگ را در رقابت بر سر ساخت اولین سنسور دوربین 1 اینچی برای گوشی های هوشمند شکست دهد و به زودی سنسور خود با نام IMX989 را معرفی کند. در واقع در حدود یک سال گذشته اخباری در رابطه با اقدامات سونی در زمینه ساخت سنسور 1 اینچی برای گوشی های هوشمند منتشر شده بود و حالا سونی قصد دارد این سنسور را به زودی معرفی کند.

سونی موفق شد سامسونگ را در رقابت بر سر ساخت اولین سنسور دوربین 1 اینچی برای گوشی های هوشمند شکست دهد

دوربین سنسور دوربین Sony IMX989 قرار است تا برای اولین بار در گوشی Xiaomi 12S Ultra استفاده شود. این گوشی در کنار گوشی Xiaomi 12S Pro و گوشی Xiaomi 12S ودر ماه جولای 2022 به بازار می آید. در این گوشی شاهد یک سنسور 50 مگاپیکسلی با سایز پیکسل 1.5µm خواهیم بود که عملکردی فوق العاده از خود ارائه می دهد. به خصوص کیفیت ثبت عکس و ویدئوی این سنسور در محیط هایی با نور کم، بسیار عالی خواهد بود و حتی در مکان های تاریک نیز می توان بر روی کیفیت عملکرد ایده آل آن حساب باز کرد.

سونی موفق شد سامسونگ را در رقابت بر سر ساخت اولین سنسور دوربین 1 اینچی برای گوشی های هوشمند شکست دهد

البته باید به این نکته اشاره کنیم که همین حالا در برخی از گوشی های هوشمند سونی در واقع از سنسور 1 اینچی استفاده شده است. اما این سنسور به طور اختصاصی برای گوشی طراحی نشده و در واقع نسخه ای است از سنسوری که سونی از آن در دوربین های دیجیتال خود استفاده می کند. بنابراین سنسور IMX989 اولین سنسور 1 اینچی دنیا است که به طور انحصاری برای استفاده در گوشی های هوشمند طراحی شده است. ضمن اینکه مطابق با اخبار منتشر شده، سونی در حال کار کردن بر روی ساخت یک سنسور میان رده نیز هست که اطلاعات تکمیلی درباره آن متعاقباً اعلام خواهد شد. این سنسور برای استفاده بر روی گوشی های اقتصادی تر و میان رده طراحی می شود.

سونی موفق شد سامسونگ را در رقابت بر سر ساخت اولین سنسور دوربین 1 اینچی برای گوشی های هوشمند شکست دهد

در حال حاضر، ISOCELL GN2 رده بالاترین سنسور ساخت سامسونگ است که از سایز 1/1.12 اینچ و سایز پیکسل 1.4µm بهره می برد. با در نظر گرفتن این مشخصات باید گفت که سنسور Sony IMX989 ویدئوها و عکس های با کیفیت تری را نسبت به سنسور سامسونگ ثبت می کند. با این حال ذکر این نکته ضروری است که کیفیت عکس یک گوشی هوشمند، به الگوریتم های پردازش تصویر به کار رفته در آن هم بستگی زیادی دارد. پس مجهز بودن یک گوشی هوشمند به این سنسور، نمی تواند دلیلی قطعی بر کیفیت عکس و ویدئوی عالی دوربین آن باشد! حال باید منتظر بمانیم و ببینیم که سامسونگ در پاسخ به این اقدام سونی چه کاری انجام می دهد و سنسور دوربین 1 اینچی این غول کره ای چه ویژگی هایی خواهد داشت.

منبع: wccftech