چندی پیش بود که شاهد عرضه کارت گرافیک GUNNIR A380 Photon به بازار بودیم. این کارت گرافیک اولین نمونه عملی است که در آن از پردازنده گرافیکی دسکتاپ Arc A380 اینتل استفاده شده است. حدود چند ماه پیش بود که اینتل رسماً از ورود خود به بازار کارت گرافیک های مجزا خبر داد و اعلام کرد که به زودی کارت گرافیک های لپ تاپ و دسکتاپ خود را در دسترس قرار می دهد. الان این اتفاق افتاده و می توان عملکرد کارت گرافیک های دسکتاپ اینتل را بررسی کرد.

اولین بنچمارک گیمینگ کارت گرافیک Intel Arc A380 منتشر شد. نتیجه؟! ناامید کننده!

یک فرد چینی برای اولین بار عملکرد کارت گرافیک Intel Arc A380 را آزمایش کرده و نتایج آن را به صورت عمومی منتشر کرده است. این شخص این کارت گرافیک را در کنار مجموعه سخت افزاری میان رده مورد آزمایش قرار داده که شامل پردازنده Core i5-12400 سری Alder Lake اینتل، مادربرد B660 و حافظه رم DDR4 می شود. سپس این فرد عملکرد این کارت گرافیک اینتل را با کارت گرافیک های RTX 3050 و GTX 1650 از برند انویدیا و کارت گرافیک های RX 6500XT و RX 6400 از برند AMD مقایسه کرده است. تمامی این کارت گرافیک ها (به جز مدل RTX 3050) جزء مدل های پایه ای و نه چندان قدرتمند موجود در بازار هستند.

کارت گرافیک Arc A380 اینتل به نسخه کامل تراشه ACM-G11 با هشت هسته Xe مجهز است و دارای 6 گیگابایت حافظه GDDR6 با باس رابط 96 بیت است. در رابطه با سرعت کلاک، عنوان شده است که این کارت گرافیک در حالت بوست به فرکانس 2.45 گیگاهرتز می رسد و از پهنای باند حافظه 15.5 گیگابیت در ثانیه پشتیبانی می کند. این در حالی است که اینتل در این کارت گرافیک از ماژول های حافظه ساخت سامسونگ استفاده کرده که توانایی پشتیبانی از پهنای باند حافظه 16 گیگابیت در ثانیه را هم دارند!

اولین بنچمارک گیمینگ کارت گرافیک Intel Arc A380 منتشر شد. نتیجه؟! ناامید کننده!

در آزمایش مربوط به 3DMark، کارت گرافیک اینتل از مدل های RX 6400/6500XT سریع تر عمل کرده است اما به طرز آشکاری از مدل RTX 3050 انویدیا کندتر است! این وضعیت در هر دو بنچمارک Time Spy و Port Royal به همین صورت مشاهده شده است. در این آزمایش که به ویژگی رهگیری پرتو (ray-tracing) مربوط می شود، کارت گرافیک اینتل توانسته امتیازی حدود دو برابر پردازنده های گرافیکی AMD Navi 24 کسب کند اما کارت انویدیا 3.7 برابر از آن سریع تر است!

اولین بنچمارک گیمینگ کارت گرافیک Intel Arc A380 منتشر شد. نتیجه؟! ناامید کننده!

لازم به ذکر است که عملکرد کارت گرافیک دسکتاپ اینتل Arc A380 با بازی های League of Legends، PUBG، GTA5، Tom Raider، Forza Horizon 5 و Red Dead Redemption II تست شده است. متأسفانه در زمینه عملکرد گیمینگ، کارت گرافیک اینتل نا امید کننده عمل کرده است! چرا که رقبای این کارت گرافیک توانسته اند آن را در تک تک بازی های بالا با وضوح 1080p شکست دهند!

اولین بنچمارک گیمینگ کارت گرافیک Intel Arc A380 منتشر شد. نتیجه؟! ناامید کننده!

به این ترتیب به نظر می رسد که کارت گرافیک دسکتاپ اینتل Arc A380 توانایی رقابت با بهترین کارت گرافیک های گیمینگ موجود در بازار را ندارد و نباید بر روی آن برای اجرای بازی حساب باز کرد! این کارت گرافیک دسکتاپ در حال حاضر به صورت انحصاری در بازارهای کشور چین عرضه شده و اینتل بر روی آن برچسب قیمت 153 دلاری زده است.

منبع: videocardz