در کانال یوتیوب SkatterBencher اخیراً یک ویدئو قرار گرفته و در آن نحوه اورکلاک کردن پردازنده AMD Ryzen 7 5800X3D آموزش داده شده است! این در حالی است که قابلیت اورکلاک کردن این پردازنده از جانب AMD قفل شده و در حالت معمول امکان اورکلاک کردن آن وجود ندارد! اما در این ویدئو شاهد اورکلاک شدن این پردازنده و ثبت فرکانس بوست 4.74 گیگاهرتز توسط آن هستیم.

نسخه «فاقد قابلیت اورکلاک» پردازنده Ryzen 7 5800X3D با فرکانس 4.74 گیگاهرتز اورکلاک شد!

در ابتدا برای افرادی که آشنایی کمتری با این مباحث دارند باید بگوییم که AMD به دلیل استفاده از تکنولوژی 3D V-Cache در چیپ پردازنده Ryzen 7 5800X3D، قابلیت اورکلاک را برای این پردازنده قفل کرده است. AMD توضیح دقیقی در این رابطه ارائه نداده است که چرا تکنولوژی 3D V-Cache با اورکلاک سازگاری ندارد و چه تداخلی بین این دو قابلیت وجود دارد؛ اما چند متغیر در این میان وجود دارند که می توانند در این زمینه مشکل ساز شوند.

یکی از اصلی ترین اثرات جانبی تکنولوژی 3D V-Cache، مشکلات مربوط به دما است. چرا که این فناوری باعث می شود تا در هنگام دسترسی مستقیم به حافظه کش اضافی، گرمای بیشتری از حالت معمول تولید شود. به این ترتیب پردازنده 5800X3D نسبت به دیگر پردازنده های معمولی سری رایزن 5000 در هنگام فعالیت گرم تر خواهد بود.

مورد دیگری که می تواند در این رابطه تأثیر داشته باشد، حساسیت بالای فناوری 3D V-Cache به ولتاژ است. به همین دلیل AMD حداکثر ولتاژ پردازنده 5800X3D را بر روی 1.35 ولت تنظیم کرده است. سایر پردازنده های سری رایزن 5000، از حداکثر ولتاژ 1.5 ولت پشتیبانی می کنند. بنابراین ولتاژ کمتر پردازنده 5800X3D ممکن است در ورند اورکلاک مشکل ساز شده و باعث آسیب رسیدن به پردازنده شود.

نسخه «فاقد قابلیت اورکلاک» پردازنده Ryzen 7 5800X3D با فرکانس 4.74 گیگاهرتز اورکلاک شد!

با وجود تمام این شرایط، اورکلاکرها نا امید نشده اند و پردازنده 5800X3D را اورکلاک کرده اند! از آنجایی که معیارها و قابلیت هایی مانند ضریب فزاینده اصلی، منحنی بهینه ساز و فناوری Precision Boost Overdrive در این پردازنده قفل یا غیرفعال شده اند، اورکلاک فرکانس پایه (BCLK) به عنوان تنها راه حل برای ارتقای فرکانس پردازنده قابل استفاده خواهد بود. این موضوع به این دلیل است که ضریب BCLK توسط مادربرد کنترل می شود نه CPU.

با این وجود این روزها اورکلاک BCLK چندان رایج نیست؛ چرا که فرکانس BCLK در واقع فرکانس اصلی است که تمام کامپوننت های مادربرد (مانند حافظه های رم، پورت های USB، اسلات های PCIe، درایوهای ساتا، درایوهای NVMe و...) خود را با آن سازگار می کنند و بر مبنای آن عمل می کنند. به عبارت دیگر، زمانی که شما BCLK را اورکلاک می کنید، در واقع نه فقط سی پی یو، بلکه تمام کامپوننت های مادربرد را اورکلاک کرده و عملکرد آنها را تحت تأثیر قرار داده اید. این موضوع می تواند موجب بروز مشکلاتی مانند RTC Bugs شده و امتیازات بنچمارک سیستم را از مقادیر حقیقی دور کند.

تنها یک استثنا در این زمینه وجود دارد و آن استفاده از مادربردهای مجهز به ژنراتور کلاک اضافی است. این مادربردها از اورکلاک شدن همه کامپوننت ها به جز پردازنده و رم جلوگیری می کنند. با این حال یافتن چنین مادربردهایی در بازار کار (به خصوص برای پلتفرم AMD) کار سختی است.

نسخه «فاقد قابلیت اورکلاک» پردازنده Ryzen 7 5800X3D با فرکانس 4.74 گیگاهرتز اورکلاک شد!

به هر حال پردازنده ای ام دی AMD Ryzen 7 5800X3D با فرکانس 4.74 گیگاهرتز و فرکانس BLCK معادل با 104 مگاهرتز اورکلاک شده است. برای این منظور از مادربرد Asus Crosshair VIII Extreme و کامپوننت های دلخواه استفاده شده است. همچنین با بهره بردن از ویژگی اختصاصی Voltage Suspension ایسوس، حداکثر ولتاژ این پردازنده از 1.35 ولت به 1.375 ولت در حین اورکلاک ارتقا پیدا کرده است. این ویژگی یک فناوری اختصاصی است که توسط ایسوس معرفی شده و به کاربر این امکان را می دهد تا ولتاژ را مطابق با یک درجه حرارت خاص به صورت معکوس تنظیم کند. در این حالت پردازنده در پایین ترین دما، از بالاترین ولتاژ استفاده می کند و بالعکس. این ویژگی به افزایش طول عمر پردازنده کمک زیادی می کند.

باید به این نکته هم اشاره کنیم که پردازنده 5800X3D، در حالت فعال بودن تمام هسته ها و فعال بودن AVX، توانسته به سرعت کلاک 4.21 گیگاهرتز در ولتاژ 1.176 ولت دست پیدا کند. در این شرایط بالاترین درجه حرارت این پردازنده 93.4 درجه سانتی گراد بوده است. با غیر فعال کردن قابلیت AVX، کلاک اسپید این پردازنده به 4.36 گیگاهرتز و ولتاژ آن به 1.208 ولت افزایش پیدا می کنند. با این وجود دمای پردازنده بین 86 تا 87 درجه سانتی گراد قرار می گیرد. این نتایج می تواند هم برای کاربران و هم برای تولید کنندگان قطعات کامپیوتری مفید باشد.

منبع: tomshardware