در این بخش می خواهیم یک خبر بد به گیمرهایی بدهیم که از کارت گرافیک ها یا نسخه های ویندوز قدیمی بر روی کامپیوتر گیمینگ خود استفاده می کنند! انویدیا اعلام کرده است که برای سیستم عامل های ویندوز 7، ویندوز 8 و ویندوز 8.1 دیگر آپدیت جدید درایور Game Ready را ارائه نمی دهد. همچنین این آپدیت پس از 12 سال، دیگر برای کارت گرافیک های Kepler انویدیا ارائه نخواهد شد.

انویدیا پشتیبانی از درایور Game Ready را بر روی ویندوز 7، 8 و 8.1 متوقف می کند

کارت گرافیک های Kepler در قالب کارت گرافیک های سری 600 انویدیا و بخشی از کارت های سری 700 انویدیا عرضه شده بودند. شما می توانید با مراجعه به وب سایت رسمی انویدیا (به آدرس زیر)، لیست کارت گرافیک های طراحی شده بر اساس معماری Kepler را مشاهده کنید:

توجه داشته باشید که کارت گرافیک های NVIDIA GeForce GTX 750 Ti و GTX 750 مشمول این خبر نمی شوند. چرا که این کارت گرافیک ها بر اساس معماری Maxell طراحی و ساخته شده اند.

البته به این نکته هم توجه داشته باشید که درست است که دیگر کارت گرافیک های Kepler توسط انویدیا پشتیبانی نمی شوند، اما همچنان به کار کردن ادامه خواهند داد و می توان از آنها بهره برد. حتی آپدیت های امنیتی برای این کارت گرافیک ها تا سپتامبر سال 2024 (شهریور 1403) عرضه خواهد شد. در واقع کارت گرافیک های ساخته شده بر اساس معماری Kepler تنها آپدیت درایور Game Ready را دریافت نخواهند کرد که برای بهینه سازی سیستم برای اجرای بازی های خاصی کاربرد دارد.

البته بسیاری از کارت گرافیک های فعلی که آپدیت درایور Game Ready برای آنها عرضه نمی شود، در اجرای برخی از بازی های پرطرفدار PC دچار مشکل خواهند شد. از جمله این بازی ها می توان به The Witcher 3، Disco Elysium، Apex Legends، Cyberpunk 2077 و Forza Horizon 4 اشاره کرد. همچنین بازی های Rainbow Six Siege، Stellaris و Grand Theft Auto V با این کارت گرافیک ها قابل اجرا نخواهند بود. این موضوع صاحبان سیستم های گیمینگ قدیمی را جهت تعویض کارت گرافیک به تکاپو انداخته است. اما مشکل اینجا است که کارت گرافیک های گیمینگ جدید هم قیمت بالایی دارند و هم سخت در بازار پیدا می شوند. این مشکل تنها به کشور ایران مربوط نیست و خرید کارت گرافیک های جدید حتی در بازارهای جهانی هم به معضل تبدیل شده است! حتی زمانی که شرکت AMD در سکوت خبری کارت گرافیک های Radeon RX 6600 را به بازار عرضه کرد، ظرف چند لحظه این کارت ها sold out شدند!

از جهت دیگر عدم پشتیبانی انویدیا از سیستم عامل های ویندوز 7، 8 و 8.1 دغدغه ای برای بسیاری از گیمرهای PC ایجاد نمی کند. این روزها بر روی اغلب کامپیوترهای رومیزی سیستم عامل ویندوز 10 نصب است و ویندوز 11 نیز به تازگی عرضه شده است. اما کاربران نسخه های قدیمی ویندوز باید زودتر نسبت به آپگرید سیستم عامل خود اقدام کنند. مطابق با آمار منتشر شده حدود 5 درصد از گیمرهای Steam از ویندوز 7 و حدود یک درصد از آنها از ویندوز 8.1 استفاده می کنند.

منبع: windowscentral