کروم بوک ها به زودی یک قابلیت جدید در جهت حفظ هر چه بیشتر حریم شخصی کاربران دریافت می کنند. این ویژگی به کاربران کروم بوک این امکان را می دهد تا تنها با چند کلیک، بتوانند وب کم دستگاه خود را خاموش کنند. این طور که به نظر می رسد، گوگل در حال کار کردن بر روی یک مجموعه امکانات جدید برای سیستم عامل ChromeOS است که احتمالاً باعث می شود تا تمام تنظیمات مربوط به حریم شخصی (Privacy) در یک قسمت و در کنار هم قرار گیرند تا دسترسی به آنها برای کاربران آسان تر از قبل شود.

گوگل امکانات جدیدی در راستای حفظ حریم شخصی کاربران به کروم بوک اضافه می کند

در حال حاضر به نظر می رسد که این مجموعه امکانات هنوز کامل نشده اند و فعلاً فقط یکی از آنها در دسترس قرار گرفته است: امکان روشن و خاموش کردن دوربین. این قابلیت مشخصاً به دوربین کروم بوک مربوط می شود و امکان غیر فعال کردن آن را فراهم می آورد. اما این طور که بر روی وب سایت Chrome Unboxed اعلام شده، پیش بینی می شود که پس از عمومی شدن این قابلیت، امکانات و گزینه های بیشتری در دسترس کاربران قرار خواهند گرفت.

این ویژگی جدید در بخش مربوط به امنیت و حریم شخصی (Security and Privacy) منوی تنظیمات سیستم عامل ChromeOS در دسترس قرار می گیرد. Chrome Unboxed اعلام کرده است که مجموعه امکانات حفظ حریم شخصی جدید گوگل را برای اولین بار در چنل Canary سیستم عامل ChromeOS نسخه 105.0.5121.0 مشاهده کرده است؛ هر چند به نظر می رسد که فلگ مربوط به این ویژگی ها حدود چند هفته ای هست که در این چند قرار گرفته است.

گوگل امکانات جدیدی در راستای حفظ حریم شخصی کاربران به کروم بوک اضافه می کند

همان طور که اشاره شد، تا به این جا این مجموعه امکانات حفظ حریم شخصی به قابلیت فعال و غیر فعال کردن دوربین محدود شده است. هنوز مشخص نیست که گوگل چه زمانی این قابلیت را برای استفاده عمومی تمامی کاربران خود در دسترس قرار می دهد، اما موضوعی که احتمال آن قطعی به نظر می رسد این است که چند گزینه دیگر نیز به آن در زمان عرضه عمومی اضافه می شود. به عنوان مثال احتمالاً ویژگی anti-snooping یا «ضد جاسوسی» نیز که در اوایل سال جاری از جانب گوگل معرفی شد، همراه با این قابلیت در دسترس قرار می گیرد. این ویژگی از دوربین کروم بوک استفاده می کند و در صورت مشاهده صفحه نمایش شما توسط کاربران غیر مجاز، این موضوع را با اعلام هشدار به اطلاع شما می رساند. به این ترتیب اگر کسی بدون اینکه شما بدانید پشت سرتان ایستاده باشد و به صفحه نمایش کروم بوک نگاه کند، سیستم شما را از وجود این شخص آگاه می کند. این قابلیت به خصوص در هنگام کار با کروم بوک در مکان های عمومی کارایی بالایی دارد و به حفظ هر چه بیشتر حریم شخصی شما کمک شایانی می کند. گوگل احتمالاً برای میکروفون کروم بوک هم برنامه مشابهی را در نظر داشته باشد.

گوگل امکانات جدیدی در راستای حفظ حریم شخصی کاربران به کروم بوک اضافه می کند

با اینکه امکان غیر فعال کردن وب کم بر روی اغلب کروم بوک های جدید موجود در بازار وجود دارد، اما کاربر برای این منظور باید تعداد نسبتاً زیادی کلیک انجام دهد. ضمن اینکه امکانات مربوط به امنیت و حفظ حریم شخصی در کروم بوک پراکنده هستند. گوگل قصد دارد تا در کنار هم قرار دادن این امکانات در یک بخش، به کاربران خود کمک کند تا تنظیمات مربوط به حریم شخصی کروم بوک خود را آسان تر و سریع تر از قبل انجام دهند.

منبع: androidcentral