دانشمندان رازهای فوق قوی دندان مورچه را فاش کردند، ساختار اتمی دندان ها می تواند به ما در ساخت و مهندسی ابزارهای انسانی در آینده کمک کند.

آیفون ممکن است در آینده با الهام از دندان مورچه ساخته شود!

برای کاهش حجم لوازم الکترونیکی مصرفی، مهندسان باید ابزارهای کوچک و در عین حال فوق العاده قوی بسازند تا در ساخت وسایل مورد استفاده قرار گیرد. گروهی امیدوارند با مطالعه برخی از عجیب ترین و سخت ترین چیزهایی که در طبیعت وجود دارد، ابزارهای جدید بسازند! 

دندان مورچه ها و یا بهتر بگوییم حشرات، نازک تر از یک تار موی انسان هستند؛ اما می توانند آنقدر قوی گاز بگیرند که بتوانند برگه ای محکم را بدون آسیب رساندن برش دهند. این قابلیت به چیدمان یکنواخت اتم های روی در دندان ها مربوط می شود، که امکان توزیع مساوی نیرو را در هر بار تکان خوردن موجودات به اشیاء فراهم می کند. به گفته محققان، این ویژگی روزی می تواند در ابزارهای ساخته شده توسط انسان نیز به کار گرفته شود.

آرون دیاراج، درباره ترکیب دندان های مورچه که در مجله Scientific Reports منتشر شد، گفت: "داشتن توزیع یکنواخت، اساساً یک راز است. مورچه های چوب خوار حتی می توانند پوست انسان را بدون شکستن برش دهند که انجام این کار با دندان های انسان کار سختی است."

برای آگاهی از اسرار طبیعت و برآوردن نیاز بشریت به وسایل الکترونیکی با اندازه های جیبی، محققان ابتدا یک قطعه کوچک از یک دندان مورچه را جدا کردند. سپس، تیم به تکنیکی به نام توموگرافی پروب اتم روی آوردند، که دقیقاً تصویری از محل هر اتم درون یک جسم را ترسیم می کند.

Devaraj  گفت: "برنامه این بود که از آن تکنیک برای درک نحوه توزیع روی در داخل دندان های مورچه استفاده شود و دریابیم که چگونه به استحکام آن می انجامد. " توموگرافی پروب اتم از طریق تجزیه و تحلیل معکوس عمل می کند و با استفاده از آن می توانید جسم را به عنوان یک مدل سه بعدی بازسازی کنید.

محققان پس از بررسی دندان مورچه، دریافتند که اتم های زینک دندان که مسئول سوراخ شدن و ماهیت دردناک نیش مورچه ها هستند، به شکلی شگفت آور و یکنواخت بر روی دندان توزیع شده اند. هر بار که مورچه ای چیزی را نیش می زند، به دلیل پراکندگی یکنواخت اتم های زینک، نیرو کاملاً روی دندان های آنها پخش می شود. و با این وجود استحکام و قدرت بالایی دارند.

به کار بردن مفهوم اتم های یکنواخت روی (Zinc) یا عناصر دیگر، در ابزارهایی که به دست انسان ساخته می شوند، دو مزیت دارد: یکی این که ارزان تر هستند، زیرا مقدار کمتری از لوزم گران قیمت و قوی تر دیگر لازم است. دوم اینکه کارآمدتر خواهند بود، زیرا به نیروی کمتری در طول استفاده از آن ها نیاز است.

در ادامه، Devaraj و همکارانش به دنبال یافتن راه هایی برای ایجاد انقلابی در نحوه ایجاد دستگاه های فناوری فشرده با تجزیه و تحلیل سایر گونه های کوچک نوجوان هستند که با سلاح های قدرتمند در اطراف می گردند.

نظر شما در این رابطه چیست؟ آیا در آینده شاهد این اتفاق در ابزار ها و تکنولوژی های ساخته شده بشر خواهیم بود؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: cnet