خبرهای جالبی از بازار گوشی های هوشمند به گوش نمی رسد! البته دیگر کم کم به این گونه خبرها عادت کرده ایم! چرا که در یکی دو سال اخیر، شرایط ناشی از پاندمی ویروس کووید-19 تأثیرات منفی زیادی بر روی بازار گوشی گذاشته و به خصوص تولید و توزیع این ابزار هوشمند با مشکلات فراوانی مواجه شده بود. این شرایط با افزایش فروش برخی برند های گوشی های هوشمند در شروع سال 2022 بهبودی یافت تا اینکه اعلام شده در سه ماهه دوم امسال، فروش گوشی با افت مواجه شده است! به این ترتیب این سؤال در ذهن شکل می گیرد که آیا دوران رکود بازار گوشی آغاز شده است؟!

افت 9 درصدی فروش گوشی در دنیا در سه ماهه دوم سال 2022

در گزارشی که به تازگی توسط مرکز معتبر Canalys منتشر شده، فروش جهانی گوشی هوشمند در سه ماهه دوم سال 2022 نسبت به بازه مشابه در سال گذشته، 9 درصد افت کرده است. دلیل این امر، همان دلایل همیشگی هستند که در یکی دو سال اخیر زیاد آنها را شنیده اید!

رونار بیورهود، تحلیل گر Canalys در این رابطه گفته است:

«فروشندگان در سه ماهه دوم سال 2022 مجبور شده اند تا تاکتیک های فروش خود را مورد بازبینی قرار دهند. رکود اقتصاد جهانی، کاهش تقاضا و انباشت موجودی سبب شده که فروشندگان به سرعت استراتژی های خود را برای ادامه سال 2022 تغییر دهند و خود را از تبعات منفی چشم انداز نامعین بازار گوشی نجات دهند. به این ترتیب فروشندگان ترجیح می دهند تا به فروش گوشی میان رده های قدیمی تر ادامه دهند و دست به ریسکِ فروش گوشی های جدید نزنند. به این ترتیب خریداران با رغبت کمتری بازار گوشی های در دسترس را دنبال می کنند. همچنین به دلیل کم شدن قدرت خرید مردم، گوشی های رده بالا برای فروشندگان جذابیت زیادی ندارند!»

افت 9 درصدی فروش گوشی در دنیا در سه ماهه دوم سال 2022

مصرف کنندگان دیگر مثل سابق به ارتقای گوشی خود به مدل های جدیدتر تمایل ندارند و آمارها نشان می دهد که بسیاری از افراد به استفاده از گوشی های فعلی خود متمایل ترند. گوشی های جدید، قیمت بالاتری دارند و در شرایط اقتصادی نامعلوم فعلی، خرید آنها ریسک زیادی برای مصرف کنندگان عادی به همراه دارد.

به این عوامل باید کمبود تراشه گوشی های هوشمند را نیز اضافه کرد که حتی غول های صنعت ساخت گوشی مانند اپل و سامسونگ را نیز با مشکل روبرو کرده است! ضمن اینکه زنجیره تأمین و توزیع گوشی در دنیا با محدودیت مواجه است و به خصوص چین به دلیل قرنطینه های کرونایی، اخلال زیادی در این زمینه ایجاد کرده است. تمام این عوامل دست در دست هم داده اند تا صنعت گوشی های هوشمند را به سمت لبه پرتگاه ببرند!

پس جای تعجب نیست که گوشی های بالا رده و پرچم دار در سه ماهه دوم سال 2022 فروش کمتری از گوشی های میان رده و پایین رده داشته اند. در این میان گوشی های سری A سامسونگ را می توان نجات دهنده بازار گوشی دانست! این گوشی ها به سامسونگ هم کمک کرده اند تا سهم خود از بازار گوشی را از 18 درصد به 21 درصد ارتقا دهد. اپل و شیائومی هم به ترتیب 17 و 14 درصد از سهم بازار گوشی های هوشمند را در سه ماهه دوم سال 2022 در اختیار داشته اند.

افت 9 درصدی فروش گوشی در دنیا در سه ماهه دوم سال 2022

شما چه فکر می کنید؟ آیا بازار گوشی های هوشمند رونق گذشته را به دست می آورد یا به تدریج تقاضا برای خرید گوشی های جدید کمتر و کمتر خواهد شد؟!

منبع: techcrunch