در سه ماهه اول سال 2022، شاهد افت 5.1 درصدی فروش کامپیوترهای رومیزی و لپ تاپ در جهان در مقایسه با بازه مشابه در سال 2021 هستیم. این آمار که بر روی وب سایت IDC منتشر شده، شامل کامپیوترهای رومیزی، لپ تاپ و سیستم های کاری workstation می شود. با وجود اینکه فروش این محصولات کاهش داشته، اما باید به این نکته اشاره کنیم که در سه ماهه اول سال 2022 تعداد 80.5 میلیون PC به فروش رسیده که همچنان رقم بالایی محسوب می شود.

فروش کامپیوترهای رومیزی و لپ تاپ در جهان در سه ماهه اول سال 2022 با افت 5.1 درصدی مواجه شده است

مطابق با اظهار نظر یکی از کارشناسان بازار کامپیوترهای رومیزی و لپ تاپ، نباید بر روی افت کاهش فروش این دستگاه ها طی سال گذشته متمرکز شد. بلکه نکته ای که در این خبر حائز اهمیت است این است که بیش از 80 میلیون PC طی مدت سه ماه در سطح دنیا به فروش رسیده است! آن هم در شرایطی که شرایط حمل و نقل به دلیل مشکلات عدیده جغرافیایی و چالش های مربوط به پاندمی کرونا هنوز با محدودیت های زیادی دست و پنجه نرم می کند! از این جهت می توان بازار PC را همچنان بازار پر رونق و داغی دانست.

با وجود اینکه فروش کلی کامپیوتر رومیزی و لپ تاپ در طول سال گذشته افت داشته، اما شاهد رشد فروش محصولات برندهای Dell، اپل و ایسوس هستیم. مطابق با آمارهای منتشر شده، شرکت Dell در سه ماهه نخست سال 2022 موفق به فروش 13.7 میلیون PC شده و 17.1 درصد بازار را در اختیار داشته است. این آمار در مقایسه با فروش این شرکت در سال گذشته رشد 6.1 درصدی را نشان می دهد. همچنین کامپیوترهای PC تولید اپل در این بازه زمانی به میزان 7.2 میلیون عدد به فروش رسیده و این شرکت 8.9 درصد از فروش بازار را به خود اختصاص داده است. به این ترتیب فروش اپل در مقایسه با سال گذشته 4.3 درصد رشد داشته است. شرکت ASUS نیز 5.5 میلیون کامپیوتر رومیزی و لپ تاپ در این بازه زمانی فروخته و سهم آن از فروش کلی بازار، 6.9 درصد بوده است.

فروش کامپیوترهای رومیزی و لپ تاپ در جهان در سه ماهه اول سال 2022 با افت 5.1 درصدی مواجه شده است

اما بیشترین افت فروش مربوط به محصولات شرکت HP بوده است. با وجود اینکه این شرکت موفق به فروش 15.8 میلیون PC و در اختیار گرفتن 19.7 درصد بازار شده، اما فروش آن در مقایسه با سال 2021 در بازه زمانی مشابه، با افت 17.8 درصدی مواجه شده است. همچنین فروش PCهای لنوو در همین بازه زمانی نسبت به سال گذشته 9.2 درصد کاهش داشته است. لنوو در سه ماهه اول سال 2022 تعداد 18.3 میلیون PC فروخته و بیشترین سهم از این بازار را (حدود 22.7 درصد) تصاحب کرده است.

یکی از عواملی که بر کاهش فروش کامپیوترهای رومیزی و لپ تاپ در سال 2022 تأثیر گذاشته، کاهش تولید کروم بوک به دلیل کمبود قطعات بوده است. به هر حال کروم بوک ها در سطح دنیا طرفداران زیادی دارند و هر ساله تعداد زیادی از کاربران نسبت به خرید آنها اقدام می کنند. شرکت های تولید کننده لپ تاپ ترجیح می دهند تا در شرایط کمبود قطعات، بیشتر به تولید لپ تاپ های ویندوزی بپردازند تا کروم بوک. چرا که لپ تاپ های ویندوزی قیمت بالاتری دارند و می توانند سود بیشتری را عاید آنها کنند.

فروش کامپیوترهای رومیزی و لپ تاپ در جهان در سه ماهه اول سال 2022 با افت 5.1 درصدی مواجه شده است

باید به این نکته هم اشاره کنیم که فروش PC در سال 2021 توانسته رکورد جدیدی را ثبت کند و به رقم خیره کننده 341 میلیون دستگاه دست پیدا کند. از این جهت افت آمار فروش کامپیوترهای رومیزی و لپ تاپ در سال 2022 چندان جای تعجب ندارد و حتی قابل پیش بینی نیز بوده است.

منبع: windowscentral

پیشنهاد مطالعه : مانیتور صنعتی