اینتل جزئیات جدیدی از لپ تاپ های NUC X15 خود ارائه داده است. این لپ تاپ ها اصطلاحاً به صورت barebone عرضه می شوند و فاقد سیستم عامل و هرگونه نرم افزاری هستند. مطابق با انتظارها اینتل در این لپ تاپ ها از پردازنده های نسل 12 (سری Alder Lake) و کارت گرافیک های مجزای اینتل (سری Arc Alchemist) استفاده کرده است. شایان ذکر است که سخت افزار به کار رفته در لپ تاپ های NUC X15 نه زیاد رده بالا و نه زیاد رده پایین هستند و انعطاف بالای جمع آوری سیستم برای مقاصد گوناگون دارند.

به کار رفتن پردازنده های Alder Lake در کنار کارت گرافیک های Arc در لپ تاپ های NUC X15 اینتل

اینتل دو مدل جدید از لپ تاپ های بدون سیستم عامل NUC X15 را به بازار عرضه می کند و که این دو لپ تاپ مجهز به پردازنده Intel Core i7-12700H هستند. این پردازنده به شش هسته P (پرفورمنس)، هشت هسته E (بازدهی)، 24 مگابایت حافظه کش و توان طراحی حرارتی 45 وات مجهز است و توانایی دستیابی به فرکانس حداکثر 4.70 گیگاهرتز را دارد.

در یکی از این لپ تاپ ها که با مدل LAPAC71G عرضه شده، از کارت گرافیک Arc A550M (با 16 هسته Xe و 8 گیگابایت حافظه GDDR6) استفاده شده است. نسخه دیگر این سری از لپ تاپ ها نیز که با مدل LAPAC71H عرضه می شود، به کارت گرافیک مجزای Arc A730M (با 32 هسته Xe و 16 گیگابایت حافظه GDDR6) مجهز است.

به کار رفتن پردازنده های Alder Lake در کنار کارت گرافیک های Arc در لپ تاپ های NUC X15 اینتل

لپ تاپ اینتل NUC X15 دارای دو اسلات M.2 برای نصب حافظه های SSD است و از استاندارد PCIe 4.0 x4 پشتیبانی می کند. سایر مشخصات این لپ تاپ شامل ماژول AX201 وای فای 6، یک پورت شبکه 2.5 GbE، پشتیبانی از استاندارد ارتباطی Thunderbolt 4 و مجهز بودن به درگاه کارت حافظه جانبی SDXC می شود. همچنین این لپ تاپ ها به ماژول بلوتوث نسخه 5.2 مجهز هستند. این ماژول از قابلیت جدا شدن از سیستم برخوردار است و شرکت های اسمبل کننده لپ تاپ می توانند در صورت نیاز آن را از نسخه نهایی دستگاه حذف کنند.

لپ تاپ های NUC اینتل بیشتر با هدف استفاده ادغام کنندگان سیستم و تأمین کنندگان تولید می شوند و همان طور که اشاره شد، فاقد سیستم عامل یا هرگونه امکانات نرم افزاری هستند. معمولاً شرکت های ادغام کننده سیستم از حافظه های SSD سریع در این لپ تاپ ها استفاده کرده و برخی امکانات دیگر به آن اضافه می کنند.

به کار رفتن پردازنده های Alder Lake در کنار کارت گرافیک های Arc در لپ تاپ های NUC X15 اینتل

در حال حاضر می توان گفت که نسخه مجهز به کارت گرافیک Arc A770M لپ تاپ های barebone اینتل برای گیمرها مناسب است. مطابق با بنچمارک ارائه شده از جانب اینتل، این کارت گرافیک توانایی رقابت با کارت گرافیک موبایل NVIDIA RTX 3060 و شکست دادن آن را دارد. البته باید ببینیم که در دنیای واقعی این ادعا تا چه اندازه صحت دارد.

هنوز زمان دقیقی برای عرضه لپ تاپ های بدون سیستم عامل (barebone) اینتل NUC X15 ارائه نشده است. اما این طور که از خبرها بر می آید، این دستگاه ها به زودی و در فصل پاییز راهی بازار می شوند.

منبع: tomshardware