مطابق با گزارش جدیدی که از جانب Northland منتشر شده، فروش پردازنده ها و کارت گرافیک های AMD برای کامپیوترهای رومیزی، ممکن است در سال آینده کاهش چشمگیری داشته باشد. این پیش بینی با توجه به اینکه AMD به تازگی سفارش های خود را به شرکت TSMC که در ضمینه ارائه پیشرفته ترین فناوری های تولید چیپ فعالیت دارند را کاهش داده، چندان هم غیر محتمل به نظر نمی رسد! مطابق با اخبار منتشر شده، این شرکت سفارش های خود به TSMC برای ساخت چیپ در چند ماه پیش رو را به دلیل نگرانی بابت کاهش تقاضای مشتریان، به شدت کاهش داده است. با این وجود تحلیل گران Northland عنوان کرده اند که فروش کنسول های بازی و تراشه های AMD که با سیستم های پلی استیشن و Xbox سازگارند، در سال 2023 با رشد مواجه خواهند شد.

پیش بینی می شود فروش CPU و GPU های AMD در سال 2023 با افت مواجه شود

این طور که پیش بینی می شود، فروش پردازنده های PC ای ام دی (که شامل پردازنده های دسکتاپ و و پردازنده های لپ تاپ می شود)، در سال 2023 نسبت به سال فعلی با افت حدود 6 درصدی مواجه خواهد شد. همچنین فروش GPU های AMD نیز در این سال 7 درصد افت خواهد کرد. در مجموع AMD در سال 2023 به دلیل کاهش تقاضا برای سیستم های PC، حدود 675 میلیون دلار از فروش خود را از دست خواهد داد.

اما سال 2023 برای AMD تماماً ضرر نخواهد بود! چرا که فروش چیپ های این شرکت به مایکروسافت و سونی برای استفاده در کنسول های Xbox Series X|S و PlayStation 5 از حدود 400 میلیون دلار در سال فعلی به حدود 1140 میلیون دلار در سال جدید افزایش پیدا خواهد کرد. این آمار و ارقام بیانگر این نکته هم هستند که فروش نسل جدید کنسول های مایکروسافت و سونی در سومین سال عرضه آنها حدود سه برابر می شود!

پیش بینی می شود فروش CPU و GPU های AMD در سال 2023 با افت مواجه شود

در بخش سازمانی و مربوط به کسب و کارها، Northland پیش بینی می کند که فروش پردازنده های سرور EPYC و افزایش سهم AMD در این بازار در سال جدید روند صعودی خود را ادامه دهد. این شرکت تخمین می زند که درآمد AMD از بازار سرور در سال 2023 حدود 55 درصد (یا به عبارت دیگر حدود 3.1 میلیارد دلار) افزایش پیدا کند! به این ترتیب هرگونه تأثیر منفی سایر بازارها توسط فروش قطعات سرور برای AMD جبران خواهد شد! البته تحلیل گران Northland این نکته را هم ذکر کرده اند که فروش گیت های قابل برنامه ریزی Xilinx نیز حدود 6 درصد افت می کند که البته برای شرکت هایی که به تازگی با یکدیگر ادغام شده اند طبیعی به نظر می رسد.

یکی از مقامات AMD در یادداشتی به مشتریان این شرکت نوشته است: «ما اعداد و ارقام مربوط به تولیدات خود را بهینه سازی کرده و سطح توقعاتمان از فروش در سال 2023 را پایین آوردیم تا بحران اقتصادی جهانی را درک کرده باشیم. چرا که این بحران می تواند بر روی بازار پردازنده های PC، GPU، کنسول بازی و XLNX تأثیر به مراتب بدتری نسبت به سال فعلی بگذارد».

پیش بینی می شود فروش CPU و GPU های AMD در سال 2023 با افت مواجه شود

به طور کلی به نظر می رسد که شرکت های فعال در حوزه تکنولوژی در سال 2023 به دلیل تورم جهانی، عدم اطمینان ناشی از جنگ روسیه و اوکراین و تنش های ژئوپلتیک جهانی، در مورد فروش سخت افزار کامپیوترهای PC به مشتریان معمولی (مردم عادی) کاملاً محتاط عمل خواهند کرد و AMD نیز از این قاعده مستثنی نیست.

منبع: tomshardware