آیفون 13 می تواند از سیگنال های ماهواره ای برای ارسال پیام های متنی در مناطق بدون پوشش تلفن همراه استفاده کند. اما گزارش شده است که در ابتدا، این پیام ها فقط به موارد اضطراری محدود می شود. مینگ چی کو، تحلیلگر صنعت، هفته گذشته به سرمایه گذاران گفت که آیفون جدید اپل قادر به دریافت سیگنال های ماهواره های مدار پایین زمین است. همچنین بلومبرگ گزارش می دهد که این تلفن فقط می تواند از این سیگنال ها برای ارسال پیام به خدمات اورژانسی، تماس های اضطراری یا گزارش یک بحران استفاده کند.

آیفون 13 می تواند دارای تراشه کوآلکام  X60 باشد که نه تنها از اینترنت های 4G و 5G، بلکه از سیگنال-های ماهواره ای نیز پشتیبانی می کند. گویا دیگر برندها برای بهره ‌گیری از این قابلیت باید تا سال ۲۰۲۲ صبر کنند، زیرا تراشه X65 کوالکام چنین قابلیتی را برای تمام گوشی های مبتنی بر آن امکان‌ پذیر خواهد کرد.

اتصال ماهواره ای آیفون 13 اپل فقط برای موارد اضطراری خواهد بود!

در ادامه باید بگوییم که مینگ چی کو از Globalstar به عنوان محتمل ترین شرکت ارتباطات ماهواره ای که با اپل در این سرویس همکاری می کند، نام برد. گمانه زنی های اولیه این بود که اپل نیز همانند ماهواره های استارلینک از SpaceX، از ماهواره ها برای اتصال مناطق کم برخوردار استفاده می کند. توجه داشته باشید که پروژه‌ی اینترنت ماهواره ای استارلینک که از طرف شرکت اسپیس ایکس انجام می شود، این کار را با ارسال ماهواره های بسیار کوچک به مدار نزدیک زمین یا LEO انجام می دهد. در این مدار ماهواره های شرکت‌ های مختلفی قرار گرفته اند و به نظر می رسد آیفون ۱۳ با ماهواره‌ های شرکت گلوبال استار سازگار خواهد بود. طبق گزارش‌ها، کوالکام برای پشتیبانی از باند N53 برای تراشه ‌های X65 مشغول همکاری با این شرکت است.

یک فرد ناشناس به بلومبرگ گفت که اگرچه گوشی آیفون می تواند سخت افزار لازم برای ارتباطات ماهواره ای را در هنگام راه اندازی داشته باشد، با این وجود نباید انتظار داشته باشیم که این گوشی قبل از سال آینده رونمایی شود. به علاوه، این ویژگی هنوز در حال تغییر است و می توان آن را قبل از انتشار به طور کامل تغییر داد یا کنار گذاشت.

اگرچه هنوز مشخص نیست که آیفون 13 از کدام خدمات اضطراری استفاده می کند. اما بلومبرگ خاطرنشان کرد که این قابلیت در اوایل راه اندازی آیفون 13، صرفا یک ابزار ارسال پیام از طریق ماهواره خواهد بود. در واقع شما می توانید پیام های SOS را از طریق برنامه Messages به خدمات اضطراری یا یک تماس اضطراری ارسال کنید که طول متن کوتاه تری خواهد داشت. همچنین می توانید اتفاقاتی مانند سقوط هواپیما یا قایق در حال غرق شدن را گزارش دهید. البته به این نکته هم باید توجه داشت که ممکن است اتصال آنی نباشد و مجبور شوید در جهت خاصی که تلفن شما درخواست کرده است راه بروید و به ماهواره وصل شوید. 

در پایان، آقای مینگ چی کو خاطر نشان کرده که تأثیر این فناوری قابل مقایسه با امواج میلی‌متری شبکه‌های 5G است. در حقیقت این طور به نظر میرسد که اپل نسبت به پیشرفت‌های به دست آمده در این حوزه خوش‌بین است و از مدتی قبل یک تیم از متخصصین اپل در حال تحقیق و بررسی فناوری‌های مربوط به این حوزه هستند. به گفته‌ی این افشاگر، اپل در آینده برای تعدادی از دیگر محصولات خود قابلیت ارتباط ماهواره‌ای را به ارمغان می‌آورد که در این میان احتمالا هدست واقعیت افزوده، اتومبیل برقی و دیگر گجت‌های هوشمند اپل از این مشخصه بهره‌مند خواهند شد.

منبع: cnet