گوگل به تازگی آپدیت جدیدی برای نسخه موبایل اپلیکیشن YouTube ارائه داده که امکانات بیشتری برای کنترل کیفیت پخش ویدئو را در اختیار کاربران قرار می دهد. این ویژگی یک قدم رو به جلوتر از آن چیزی است که کاربران پیش از این در هنگام استفاده از اپلیکیشن یوتیوب بر روی موبایل قادر به انجام دادن آن بودند. در واقع این ویژگی اکنون به شما اجازه می دهد تا تعیین کنید که اپلیکیشن یوتیوب چه میزان از پهنای باند اینترنت شما را (در حالت mobile data) به خود اختصاص دهد.

یوتیوب قابلیت جدیدی برای کنترل کیفیت ویدئو در اپلیکیشن موبایل خود ایجاد کرده است

تا پیش از این شما می توانستید از گزینه "auto" برای تنظیم کیفیت ویدئوی در حال پخش استفاده کنید یا رزولوشن آن را از میان گزینه های موجود (480p، 720p یا 1080p) انتخاب نمایید. در آپدیت جدید، گزینه های منوی تنظیمات کمی پیچیده تر شده اند. اکنون شما در منوی تنظیمات گزینه های Auto، Higher Picture Qualiry، Data Saver و Advanced را مشاهده خواهید کرد. شاید این موضوع تغییر کوچکی به نظر آید، اما قدرت بیشتری برای کنترل کیفیت ویدئو و مصرف دیتا را در اختیار کاربران قرار می دهد.

یوتیوب قابلیت جدیدی برای کنترل کیفیت ویدئو در اپلیکیشن موبایل خود ایجاد کرده است

گزینه Auto عملکردی مشابه با قبل دارد و باعث می شود تا یوتیوب به صورت داینامیک کیفیت ویدئو را بر مبنای قدرت سیگنال دریافتی تغییر دهد. گزینه Data Saver باعث می شود تا دیتای مورد استفاده گوشی به حداقل میزان خود برسد و کیفیت تصویر در حال پخش کاهش یابد. گزینه Higher picture quality نیز همان طور که انتظار دارید، بالاترین کیفیت تصویر را برای شما به ارمغان می آورد. در این حالت مصرف اینترنت موبایل هم بسیار زیاد خواهد بود. با انتخاب گزینه Advanced نیز می توانید به طور دقیق رزولوشن ویدئوی در حال پخش را مشخص کنید. این امکان برای شما وجود دارد که تعیین کنید تا تنظیمات اعمال شده تنها بر روی یک ویدئو اعمال شوند یا به صورت پیش فرض برای نمایش تمام ویدئوها در یوتیوب بر روی گوشی مورد استفاده قرار گیرند. همچنین می توانید تعیین کنید که این تنظیمات در هنگام فعال بودن وای فای نیز مورد استفاده قرار گیرد یا خیر.

لازم به ذکر است که آپدیت جدید یوتیوب به صورت server-side انجام می شود و نیازی به دریافت نسخه جدید این اپلیکیشن از پلی استور نخواهید داشت. 

گوگل در اوایل سال 2021 اعلام کرده بود که ظرف چند ماه آینده یک سری آپدیت جدید برای سرویس YouTube ارائه خواهد کرد. این آپدیت ها شامل تغییراتی در راستای عملکرد روان تر اپلیکیشن، پشتیبانی از فرمت های جدید و... می شود. البته برخی از کاربران گزارش کرده اند که اپلیکیشن اندرویدی یوتیوب هم اکنون از 4K HDR پشتیبانی می کند. به این ویژگی به صورت رسمی از جانب گوگل اشاره ای نشده است! همچنین گوگل اخیراً آپدیت جدید برای سرویس YouTube Music ارائه داده که ابزار جدیدی برای جستجوی راحت تر پلی لیست ها به آن اضافه کرده است. گوگل اعلام کرده است که در آینده ای نزدیک برای ارتقای عملکرد اپلیکیشن یوتیوب بر روی تبلت هم برنامه های ویژه ای دارد.

منبع: androidcentral